2641
Sök

BMW E39 - Trasig instrumentpanel, byta ut eller reparera?

7 Inlägg
2 juni 2016
Trådstartare
Hejsan!

Har nu problem med instrument panelen på en BMW e39 (540IA årsmodell 1997)

problemet är att, bilen hade 14500+ mil på mätaren och tiden för besiktningen närmade sig, den hade dock det som till synes verkar vara ett typfel på e39:an, pixelfel... såpass att det inte längre gick att tydligt läsa av miltalen på mätaren. Detta tänkte jag skulle vara lite problematiskt vid besiktning så jag försökte mig på en pixelreparation (med hjälp utav en sk. "Silverkabel")

Det verkar dock som jag tog mig vatten över huvudet, för även om jag försökte vara försiktig när jag avlägsnade nålarna från de små "motorerna" i instrumentpanelen så klantade jag mig och tycks i processen ha skadat/förstört både bensinmätaren samt hastighetsmätaren, och pixelfelet fick jag inte heller bukt med...

Så nu är bilen stående tills jag lyckas lösa detta, och jag undrar om någon av er har några förslag på vad jag ska göra.
Jag bollade med tanken om man kunde köpa en använd instrumentpanel från 1997 ifrån bildelsbasen, och sedan bara byta ut "den svarta lådan" från den gamla instrumentpanelen  till den ifrån min instrumentpanel, och på sätt flytta över milen. Men om jag tolkat det rätt av andra trådar på forumet så kommer detta att tända en lampa som visar att man typ mixtrat med miltalen? Stämmer detta eller kan jag byta ut den utan problem?

Annars undrar jag lite om någon här på forumet har någon tanke till vart man kan skicka in instrumentpanelen så att den kan bli lagad, jag har hört av mig till några företag men blivit utan svar eller fått svaret att de inte vill arbeta på redan öppnade instrumentpaneler (har dock monterat ihop det igen).
Så hur ska jag göra? känns som att det lär kosta en hel del att gå till BMW och betala för att de ska koda om en ny instrumentpanel, men kostnaden kanske inte är så illa egentligen?

Uppskattar gärna lite information från folk som kan det här bättre än mig
PS. är ny i forumet så ursäkta om jag missat något lol

Trucker
1 414 Inlägg
2 juni 2016
Kolla med obd tuning i Karlstad / Arlanda stad, dom fixar mätarhus som släppt i lödningar till Volvo iallafall, kanske pillar med bwm oxå?

http://www.obdtuning.se/sv-SE

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

7 Inlägg
2 juni 2016
Trådstartare
Tack! ska höra av mig till dem! smile

Sök