Syftet var från början bara att tvätta av den och snygga till rosten för att sedan sälja den. Blir ett lite roligare projekt istället där bilen får en grundligare genomgång och samtidigt ett trevligare utförande. Bilen hade... Visa mer
Skulle titta på en annan bil och köpte även denna Venton samtidigt . Tanken från början var att snygga till rosten och sälja den så fort som möjligt. Trots sitt slitna yttre visade sig vara mycket bil kvar i Venton och istället gjordes en liten plan över vad som kan behövas för att fräscha till den och vad det kan tänkas kosta.
De första bilderna är från i höstas när bilen köptes. Sedan har bilen stått sedan december tror jag det var. Blev ganska fort en tvätt och urstädning av bilen:
Tvätten avslöjade dock klarlacksläpp på huv och backlucka. Får se exakt hur det problemet skall tacklas. Vinterhjulden som bara var använda en vinter blev som nya efter tvätten
De befintliga sommardäcken var godkända däck på plåtfälgar, ok men tråkigt. Hittade dessa istället:
Dock var däcken i fel storlek/profil och olika fram/bak. Har nu fått på helt nya däck på fälgarna
Innan bilen ställdes av för vintern upptäcktes vatten under fronten på bilen...
Det läckande kylet fick bytas ut mot ett nytt, alltid trevligt att montera nya delar
härligt med vento kolla gärna in mitt vento projekt
Kikar givetvis in på ditt projekt också!
Passar på att göra en uppdatering här samtidigt
Har fått loss den bakre dämparen som läckte olja
Kommer bli så mycket bättre (fast den gick faktiskt ganska bra på vägen redan med originalen lustigt nog) De bakre coilsen har hittat till sin rätta plats också
Men kände samtidigt att det luktade bensin, tänkte att filtret säkert är dåligt men det var slangarna som var alldeles torra och spruckna
Kul projekt, jag hade en vento för ett x antal år sedan som jag satte coils på, sänkte den ganska kraftigt. Så det kan ju vara roligt & se vad som kommer att hända framöver.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Trevligt att det är fler som gillar denna typen av projekt Har sett att det finns ett par andra Ventoprojekt just nu Ena tankbandet behövde bytas ut, har dock ingen bild på det. Kan väl säga att det inte fanns så mycket kvar av själva tankbandet utan det gällde bara att få loss de gamla bultarna.
Har kommit en bit vidare, den första av de främre fjäderbenen är demonterad
och nog ser det alltid trevligt ut med nytt
och har fått dit den nya på ena sidan
andra sidan är inte lika medgörlig med demonteringen av det gamla fjäderbenet där den övre muttern inte riktigt vill släppa....
va är det för tum på röret till det öppna luftfiltret ?
Kom inte ihåg riktigt men mätte upp den och den är 76 mm vilket väl är 3 tum om jag inte minns fel
Håller på att demontera det sista original fjäderbenet som strulat ordentligt, någon har haft loss den innan (ser ut som att fjädern är utbytt). Insexdelen var skadad så fick klämma i en något för stor torx istället. Muttern satt som berget men släppte efter övergång till riktigt stora verktyg. Men.... precis i slutet när det bara var mutterns tjocklek kvar att skruva upp den så fastnade den och gick inte att rubba åt något håll Det är inte riktigt i den fasen av jobbet som man tror att det ska börja strula..... Slutade i att muttern borrades "isär" så att den släppte taget. Nu återstår den nedersta muttern för att få loss fjäderbenslagringen självklart verkar den sitta som berget den också....
Nu är det sista gamla fjäderbenet äntligen demonterat och coils på plats runt om. Men.... finns ofta ett llitet men..... Nu hittar jag inte justernycklarna som följde med coilsen Har grundjusterat de tre andra på plats men den sista har jag bara skruva lite på med händerna.... Har mekat med ett par andra bilar emellan och antagligen är det där nycklarna fick fötter. Blir till att gå igenom garaget noga
Nu har Venton kommit ett litet steg framåt Håller på att fixa till bromsokshållarna och bromsoken. De bakre trummorna har börjat få färg:
På bilden ligger det ännu bara ett lager färg men i verkligheten har den fått flera lager nu. Så härnäst ska ok/hållarna målas och sedan monteras på bilen igen
Plocka du bort hela luft burken när du montera öppet filter?
Jo det stämmer, tog bort hela luftburen. Nackdelen är att förvärmningen av insugsluften inte längre finns kvar. Blir dock betydligt renare utseende i motorutrymmet Det lilla bilen varit igång efter förändringen så har det inte hunnit vara några negativa effekter.
Tack för det:) Försöker allt jobba vidare med bilen så fort det finns lite tid över. Både ok och hållare tror jag är färdiglackade nu (sista lagret torkar nu). Så sen kommer det roligare stadiet med att montera ihop bromsarna. Framskärmarna har en del rost som ska fixas innan kofångaren monterad tillbaka. Sen är det dags för besiktning