Tjena!
Har en billyft i mitt garage, av märket Autech, modell ALM 2524, en 2,5tonnare.
Det är tvåpelare med kulskruvar, remdriven motor på vänsterpelaren, som drar högerpelaren med kedjedrift som går längs golvet.
Fungerar perfekt, men högerpelaren alltså den fristående pelaren får ett fenomen med att kulskruven, när bilen passerar ungefär 3/4 av topplyftet att den börjar vibrera. Det är så illa så jag vågar inte köra lyften så högt som jag alltid önskar. Och bara vid höjning av bilen, sänkning går utan problem.
När man kör lyften med belastning, eller i tomme så tycker jag att högerpelarens kulskruv flexar lite mer än vad vänsterpelaren gör, så skruven kanske är lite skev?
Så jag har några misstankar, att lager börjar ge upp? För det låter nästan lite likt att det vore grus i kulskruvarna.
Att jag använder fel fett/smörja när jag underhåller lyften? Har i stort sett kört med samma smörj som man smörjer lastare exempelvis på en traktor med...
Sen tycker jag att den går lite varmt i den pelaren (höger), luktar nästan lite likt bakaxelolja.. så den går tungt? Den andra pelaren (vänster) blir inte alls lika varm.
Är det någon som har erfarenhet av kulskruvs lyftar som kan råda mig till något vettigt?
![smile](img/smilies/smile.png)