Planen är att få ut 92:an så snart som möjligt, ska se till att det blir fler mil än de 8000 den har rullat sen ny. Bilen härstammar från Borlänge trakten och var med i en olycka 1969 då den blev inlöst utav försäkringsbolaget... Visa mer
Har utav en slump fått tag på en SAAB 92B och i slutet av helgen skall den komma hem förhoppningsvis Återkommer med bilder när jag hämtat den samt undersökning utav rost
Hoppas att jag inte behöver ersätta allt för mycket plåt då jag helst vill behålla den så orginal som möjligt
Här är den hemkommen, hämtade den med min Pajero sport V6 drog 1,57l/mil upp till Sandviken med tomt släp och 1,1l/mil på väg hem till Varberg med Saaben på. måste vara de strömlinjeformade linjerna på 92:an som gjordet.
Svårast blev å få av den eftersom den stått stilla i 47år, när jag hämtade den drogs den upp med en stor traktor.
Fick bli att borra ner expander i betongplattan och spela ner bilen cm för cm, bak däcken fick jag dock luft i och de rullade ganska fint på slutet, tyvärr så stannade det upp helt på slutet verkar som högra framlagret skurit eller så nöp bara bromsen fast .
Det här blir första projektet jag lägger ut bilder och skriver lite om, ska bli kul. Har bara renoverat och sålt vidare tidigare utan någon större foto dokumentation, å då mest 900og och 900Tog Så detta är första gammel Saab jag försöker mig på
Förrästen är det någon som vet ifall dessa plåtar på saabklubbens reservdelsshop passar min 92:a [link]https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/golvplat-v-bak?category_id=19[/link]
Har sprayat med mos2 rostlösare kryp olja i ett par dagar och nu är det dags att släppa på toppen, ser för övrigt riktigt fint ut i motorrummet å det mesta går att röra på
Förgasaren ser kanon ut och alla reglage rör sig fin fint, måste dock spraya lite till på toppbultarna de sitter järnet. Är det nån som har koll på momentdragning utav topp ? har beställt ny packning redan inför återmontaget.
Är lite seg med uppdateringarna, men hållit på en vecka och sprayat knackat värmt och duttat på starten, men inte en nanometer har den rört sig alltså den vänstra cylindern den högra rycker lite. Löste det hela nu igår med att använda den "lilla" avdragaren, satte lite tryck med den, är gummimellanlägg emot cylindern. Värmde lite sen vred jag åt så mycket jag vågade och satte blåslampan på igen. Efter 10 min så knäppte det till sen var det bara att veva å veva å veva ner .
Väntar på packningarna nu, borde komma under veckan hoppas jag, vore skoj att puttra igång till helgen. cylinderloppet ser fint ut även kolven men är lite åtgången på ena sidan, kanske har en ny kolv på g.
Honing, slipar lite lätt bara inga skador på cylinder väggarna. Dessutom har jag fått både toppackning och cylinderblocks packning och nya tändstift så närmar sig återmontage med provstart 😁
Nu när allt var klart för återmontage upptäckte jag att på den fina kolven som inte satt fast så är 2 ut av 3 kolvringar skadade, saknas bitar ur dem. Verkar va svårt å få tag på, funderat ifall jag kan plocka en utav den med de hela och då få 2 kolvar med 2 vardera ringar. Fungerar ? Kan gå eller så går motorn som en potta skit. Dock så kör ju race moppar med bara en ring så varför inte, ska testa under dagen. Återkommer
Ha gick inte att köra med slitna ringar blev bara några få puffar och då åt båda håll Nu har jag äntligen fått fatt på nya kolvringar och en ny kolv har inte varit lätt men det gick kan hända att man stoppar i dem under helgen. Har varit lite dåligt med tid för detta projekt då vi fått till ökning med en till familjemedlem samt bytt bil till en 9-5:a -08 som man bytt topp packning lager å turbo på.