rcy skrev:
Det är ju precis det jag säger.
Delar -kan- ha dålig passform. Mekanikern -kan- vara inkompetent. Det -kan- vara fabrikationsfel även på originaldelar. Delar -kan- vara fastrostade. Det -kan- vara en ovanlig bil. Det -kan- uppstå hundratals olika situationer som man inte räknat med. Problemet är att ska man ta med varenda liten situation som kan uppstå så blir det helt enkelt omöjligt att diskutera den enklaste sak, och det är vad jag försökt förklara för dig.
Man får helt enkelt anta att förutsättningarna är vad man kan kalla normalfallet, vilket i den här diskussionen är att delarna passar, eller så får man
specificera förutsättningarna och säga "om du kommer med piratdelar så kan verkstaden lägga på en timme för dålig passform", vilket ingen här har gjort.
För sakens skull så tycker jag nog du ska läsa, allt, en gång till. Sen tar du en paus, grunnar lite på vad du läst. Läser igen, grunnar lite till och sen läser du en gång till. När du gjort detta så kan du knåpa ihop ett svar (eller för all del; låt bli), när det är klart; tänk över vad du läste, tänk över vad du skrivit - minst tre-fyra gånger. SEN postar du.
Jag tar det en sista gång, fattar du fortfarande inte så får det vara (det får det vara i vilket fall som av nedan angiven anledning); Verkstaden kan, när du väljer att komma med egna delar VÄLJA att -utgå- från att det kommer vara illapassande budgetdelar och därför väljer de att lägga på en timme i arbetstid. Det betyder givetvis inte i verkligheten att delarna de facto passar dåligt. Det kan även/eller givetvis vara rent bara för att få in lite extra pengar då de inte tjänar något på delarna. Det är inget som jag säger att alla verkstäder gör, men, det finns de som gör det. Det är inte heller någon "ytterlighet" som i "1/10.000" gör det.
Det handlar inte om att diskutera varenda liten situation, det handlar om att ta upp scenariot där en verkstad tar högre timpeng när du kommer med dina egna delar (vilket görs. Igen; inte av alla). Och två möjliga förklaringar till varför.
Så, nu har "ingen", ännu inte en gång, påpekat att "om du kommer med egna delar så kan verkstaden mycket väl lägga på en timmes extratid för arbetet för att de garderar sig mot att man kommer med illapassande piratdelar"
Och "ingen" har, inte en gång till, påpekat att "det kan också vara som de gör just bara för att de förlorat pengar på att sälja delarna till dig".
Och "ingen" har, inte en gång till, utgått från att någon alls kommer med illapassande delar, utan bara påpekat att det finns delar som passar dåligt, och att det finns verkstäder som gör på detta vis.
Men, som vanligt så läser du inte, eller förstår inte. Sen vet jag inte riktigt vem som gjorde dig till moderator över diskussionsmaterialet i denna tråd (heller), men du har en oerhörd förmåga att anse dig bestämma vad som -får- ingå i diskussionen och inte, även om det fortfarande är inom ämnet. Fast det har jag frågat dig förr, och du kunde inte svara då heller. Om du inte gillar att en ny infallsvinkel tas upp inom ämnet; besvara det inte. Och med det sagt, för i ärlighetens namn tror jag inte du kommer ta dig tid att förstå denna gången heller, så är det slutdiskuterat med dig från min sida.