3182
Sök

Pris för denna reparation?

467 Inlägg
16 augusti 2016
Trådstartare
#1
Så jag upptäckte att min bil har otroligt dåliga ok och bromsbelägg, till och med bromsskivan är utsliten

Gjorde offert och har fått ett prisförslag på detta:

"Inköp och byte av bromsok båda bak, och byte av bromsskivor bak, och bromsbelägg bak, och inköp&byte av bromssköld både bak
OBSERVERA Jag har själv köpt hem bromsskivor och bromsbelägg+beläggsats för montering, VILL INTE HA andra delar (mer kostnad)"

Jag har fått ett prisförslag på 8764kr, är detta rimlig kostnad?

Tydligen 4 timmar skulle det ta, och då är det slutpriset

1 365 Inlägg
16 augusti 2016
#2
Det beror nog på hur mycket bromsoken kostar i inköp?
Tiden låter ju ganska rimlig...De behöver ju lufta systemet rejält efteråt också och därmed tillkommer en kostnad på bromsvätska


Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2016
#3
Det beror ju på vilken bil det handlar om.

Bromsok bak till en A6:a tar Mekonomen ex.vis 2300-2500:-/st för. Det ger ~5000:- bara på dessa två (Sen att Biltema tar 1/3 eller att man köper rubbet (ok, skivor, belägg osv) till båda sidor för 2000:- inkl frakt från tyskland, må vara hänt).

På det är det i sin tur inte ovanligt att när kund själv skaffar delar, så tar allting "lite längre tid" att göra (det man förlorar på gungorna...).

4 timmar hos en "större" firma är 4000:- i arbetskostnad bara där (på en höft).

Ser man till ok-kostnaden i mitt exempel + arbetskostnaden, så är det inte helt galet.
Senast redigerat av it_mutt (16 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 705 Inlägg
16 augusti 2016
#4
Är inte offerten specificerad så att det står hur mycket varje del resp arbetskostnaden är av totalsumman?
Om inte, be att få den specificerad så är det mycket lättare att avgöra om det är rimligt.

Dessutom underlättar det enormt om du avslöjar vilken bil det gäller. Är det en Hyundai är det dyrt, är det en Koenigsegg är det snorbilligt.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
16 augusti 2016
#5
Jag hade bytat själv, för det är ju inte så svårt..
Men vill man slänga bort några tusenlappar så är det ju upp till var o en..roll
Senast redigerat av tommen1 (16 augusti 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2016
#6
tommen1 skrev:
Jag hade bytat själv, för det är ju inte så svårt..
Men vill man slänga bort några tusenlappar så är det ju upp till var o en..roll

Huruvida det är värt det eller inte kan bara den enskilde individen avgöra.

TS' frågeställning var nog huruvida det var ett, från en verkstad, "vettigt" prisförslag eller om det var hutlöst dyrt (för att vara ett prisförslag från en verkstad).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
16 augusti 2016
#7
totte1015 skrev:
Så jag upptäckte att min bil har otroligt dåliga ok och bromsbelägg, till och med bromsskivan är utsliten

Gjorde offert och har fått ett prisförslag på detta:

"Inköp och byte av bromsok båda bak, och byte av bromsskivor bak, och bromsbelägg bak, och inköp&byte av bromssköld både bak
OBSERVERA Jag har själv köpt hem bromsskivor och bromsbelägg+beläggsats för montering, VILL INTE HA andra delar (mer kostnad)"

Jag har fått ett prisförslag på 8764kr, är detta rimlig kostnad?

Tydligen 4 timmar skulle det ta, och då är det slutpriset

Jag lämnade in min V70 för byte av båda bromsskivorna fram + belägg samt att dom var tvungna att byta ena oket. Dom höll med delar. Hela arbetet gick på c:a 6200 kr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 685 Inlägg
16 augusti 2016
#8
Utan att veta vad det är för bil så anser jag att prisförslaget verkar rimligt.

4h arbete är som tidigare påpekat runt 4000kr i arbetskostnad och sedan 2st bromsok på det utöver dina egeninköpta delar och bromsok kostar ofta runt 2000kr/st hos de större kedjorna/märkena.

Så 4h arbete plus 2st bromsok är runt 8000kr snabbt räknat vilket inte är allt för långt i från prisförlaget.

Arbetskostnaden brukar ofta vara mellan 800-1600kr/h beroende på var man lämnar in bilen där oem-verkstäderna i de flesta fall är dyrast men då även oftast mest kunniga på just ditt märke ifall det krävs någon specialprocedur vid bromsbyte och luftning.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
16 augusti 2016
#9
Då ändrar jag svaret till att jag tycker det är dyrt eftersom man kan byta själv och då blir det bara materialkostnaden..mad
Vill man ÄNDÅ lämna in den för att slippa lite skit på sina fina pimsingar så gör en tusenlapp hit eller dit inget..tongue
Senast redigerat av tommen1 (16 augusti 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Muttley
16 augusti 2016
#10
tommen1 skrev:
Då ändrar jag svaret till att jag tycker det är dyrt eftersom man kan byta själv och då blir det bara materialkostnaden..mad
Vill man ÄNDÅ lämna in den för att slippa lite skit på sina fina pimsingar så gör en tusenlapp hit eller dit inget..tongue

Men vi tar en liten kalkyl.  Endast med svenska priser.

Om vi tar och gissar på att ts har en Golf från 2002 som jag luskat reda på genom hans trådar så kör vi på de priserna från en känd reservdelsbutik.

Bromsok 2 st bak 2125x2= 4250kr
Bromssköldar 2st    93x2= 186kr
Summa = 4436

Offerten är 8764kr -4436 =4328

Vad kostar bromsvätska?  100 jämt säger vi.

4228 kvar  Alltså 1057kr per arbetstimme.

De är i linje med alla märkesverkstäder.  Alltså neutralt.   

De är inte alla som kan eller har möjlighet att byta detta själv. Så de är den kostnaden man få ta om man äger en bil då.   Tur är ju det så vissa kan få lön med wink   Så vad du tycker om att de är dyrt är inte relevant när frågan är ställd om offerten är rimlig. 

Tycker du de är helt orimligt med en tusenlapp i timmen för att en utbildad mekaniker skall reparera en bil fackmässigt gjort?

Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2016
#11
tkd_rille skrev:
tommen1 skrev:
Då ändrar jag svaret till att jag tycker det är dyrt eftersom man kan byta själv och då blir det bara materialkostnaden..mad
Vill man ÄNDÅ lämna in den för att slippa lite skit på sina fina pimsingar så gör en tusenlapp hit eller dit inget..tongue

Men vi tar en liten kalkyl.  Endast med svenska priser.

Om vi tar och gissar på att ts har en Golf från 2002 som jag luskat reda på genom hans trådar så kör vi på de priserna från en känd reservdelsbutik.

Bromsok 2 st bak 2125x2= 4250kr
Bromssköldar 2st    93x2= 186kr
Summa = 4436

Offerten är 8764kr -4436 =4328

Vad kostar bromsvätska?  100 jämt säger vi.

4228 kvar  Alltså 1057kr per arbetstimme.

De är i linje med alla märkesverkstäder.  Alltså neutralt.   

De är inte alla som kan eller har möjlighet att byta detta själv. Så de är den kostnaden man få ta om man äger en bil då.   Tur är ju det så vissa kan få lön med wink   Så vad du tycker om att de är dyrt är inte relevant när frågan är ställd om offerten är rimlig. 

Tycker du de är helt orimligt med en tusenlapp i timmen för att en utbildad mekaniker skall reparera en bil fackmässigt gjort?

Där är det ju lätt att missa allt annat som också betalas därigenom; verktyg, lokal, sociala avgifter och så vidare och så vidare

(Inte menat att du missat det utan att det bara är lätt att inte tänka på dessa kostnader)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
16 augusti 2016
#12
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
tommen1 skrev:
Då ändrar jag svaret till att jag tycker det är dyrt eftersom man kan byta själv och då blir det bara materialkostnaden..mad
Vill man ÄNDÅ lämna in den för att slippa lite skit på sina fina pimsingar så gör en tusenlapp hit eller dit inget..tongue

Men vi tar en liten kalkyl.  Endast med svenska priser.

Om vi tar och gissar på att ts har en Golf från 2002 som jag luskat reda på genom hans trådar så kör vi på de priserna från en känd reservdelsbutik.

Bromsok 2 st bak 2125x2= 4250kr
Bromssköldar 2st    93x2= 186kr
Summa = 4436

Offerten är 8764kr -4436 =4328

Vad kostar bromsvätska?  100 jämt säger vi.

4228 kvar  Alltså 1057kr per arbetstimme.

De är i linje med alla märkesverkstäder.  Alltså neutralt.   

De är inte alla som kan eller har möjlighet att byta detta själv. Så de är den kostnaden man få ta om man äger en bil då.   Tur är ju det så vissa kan få lön med wink   Så vad du tycker om att de är dyrt är inte relevant när frågan är ställd om offerten är rimlig. 

Tycker du de är helt orimligt med en tusenlapp i timmen för att en utbildad mekaniker skall reparera en bil fackmässigt gjort?

Där är det ju lätt att missa allt annat som också betalas därigenom; verktyg, lokal, sociala avgifter och så vidare och så vidare

(Inte menat att du missat det utan att det bara är lätt att inte tänka på dessa kostnader)

Såklart smile Tänkte bara att man inte skulle behöva förtydliga de idag.   Men de behövs nog.

467 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#13
Det är iallafall fixat på annat sätt nu!

Fick en offert till innan jag gjorde det själv och han satte priset på 5900 så något är väldigt tokigt därimellan!
Och det är ingen hörnverkstad utan det är Allt I Bil, har hört mycket om dom iallafall! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2016
#14
Biltema säljer bak-ok för 8-900:-. Skulle "Verkstad nr 2" ta sina ok från något billigare ställe sjunker givetvis kostnaden. Sett till Mekonomen så ger det då en prisskillnad på runt 1500:-/ok. Så nej, det är nog inget som är "väldigt tokigt".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

25 Inlägg
17 augusti 2016
#15
Hej.

Tja jag anlitar kända bilfirmor som alltid kör med fasta priser.

Och den bilfirman jag anlitar godkänner att kunden köper delarna själv och de står enbart för arbetskostnaden för att utföra bytet av den slitna delen.

Om jobbet skulle ta längre tid så drabbar det inte kunden i fråga utan har man kommit överens om ett fast pris så är det det som gäller.

Det finns ställen i utlandet som har ett betydligt lägre pris på bildelar som man har tänkt att inskaffa.

Så visst lönar det sig att precisera så tydligt som möjligt vilken hjälp du behöver och tjäna upp till 30-40% på att köpa från utlandet.

Mvh:LG

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2016
#16
Lalo59 skrev:
Hej.

Tja jag anlitar kända bilfirmor som alltid kör med fasta priser.

Och den bilfirman jag anlitar godkänner att kunden köper delarna själv och de står enbart för arbetskostnaden för att utföra bytet av den slitna delen.

Om jobbet skulle ta längre tid så drabbar det inte kunden i fråga utan har man kommit överens om ett fast pris så är det det som gäller.

Det finns ställen i utlandet som har ett betydligt lägre pris på bildelar som man har tänkt att inskaffa.

Så visst lönar det sig att precisera så tydligt som möjligt vilken hjälp du behöver och tjäna upp till 30-40% på att köpa från utlandet.

Mvh:LG

Så du menar att om du säger "Jag kommer med delarna...vad ska ni ha för att byta detta" och de svarar "det tar fem timmar" kontra att du säger "Hej, jag vill att ni fixar detta inkl inköp" och de svarar "det tar 4 timmar" så drabbar inte det dig?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

25 Inlägg
17 augusti 2016
#17
Jo en sådan överenskommelse har jag med den bilverkstad jag anlitar.

Jag köper delarna som ska bytas och står själv för garantin.

Bilverkstaden utför jobbet och lämnar en specificerad redogörelse på utförd arbete.

Både kund och mekaniken är nöjda och belåtna.

:LG

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2016
#18
Var just det jag menade; kommer man med delarna själv så är det inte ovanligt att jobbet tar "längre tid", att det ex.vis läggs på 1h på tiden. Och det i sin tur givetvis för att verkstaden inte gör någon förtjänst på delarna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 705 Inlägg
18 augusti 2016
#19
it_mutt skrev:
Var just det jag menade; kommer man med delarna själv så är det inte ovanligt att jobbet tar "längre tid", att det ex.vis läggs på 1h på tiden. Och det i sin tur givetvis för att verkstaden inte gör någon förtjänst på delarna.

Sådana verkstäder anlitar man givetvis inte.
Det finns sjyssta verkstäder som inte ser något problem i att bara få förtjänsten dom gör på tiden.


Avstängd
10 388 Inlägg
18 augusti 2016
#20
rcy skrev:
it_mutt skrev:
Var just det jag menade; kommer man med delarna själv så är det inte ovanligt att jobbet tar "längre tid", att det ex.vis läggs på 1h på tiden. Och det i sin tur givetvis för att verkstaden inte gör någon förtjänst på delarna.

Sådana verkstäder anlitar man givetvis inte.
Det finns sjyssta verkstäder som inte ser något problem i att bara få förtjänsten dom gör på tiden.

Det förutsätter ju i sin tur att du får reda på att den där extra timmen är "dötid" och bara rent tillägg.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök