3174
Sök

Fordon - personbilsteknik ?

1 926 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
Hej alla gorgare ! Jag är en kille på 15 år och ska snart börja min sista termin på högstadiet.. Nu är det som så att jag är jäkligt intresserad av bilar ( hellst stylade osv ) men allt som mullrar och rullar dras jag till.. Nu efter vinterlovet så ska vi välja linje, och jag har funderat en låång tid på detta nu. Så jag hoppas ni här på garaget kan hjälpa mig.. Jag har funderat på att välja Fordon - personbilsteknik och bli mekaniker. Jag tror det skulle passa mig, men är det ett bra jobb ? finns det bra möjligheter att få jobb när jag är klar med min 3 åriga utbildning på gymnasiumet ? eller kommer jag inte få något jobb.. ? Ni som är vanliga mekaniker, vad känar ni efter skatt i månaden.? Jag vill kunna leva relativt"gott" i livet, och inte bo i en två med nudlar på köksbordet hela livet. Jag har även hört att jag ska kunna gå högskola efter gymnasiumet och bli utbildad till tekniker eller cevil ingengör. ? vad gör man när man har utbildat sig till detta ?
Min storebror som är 27 och jobbar på kontor tycker att jag ska välja natur på gymnasiumet och sedan läsa på högskola efter det ( kommer inte ihåg vad han sa för linje där ) men han sa att jag då skulle få va med och utveckla motorer osv.. Men jag vet inte om det låter så lockande att gå natur. ( kan tillläga att jag inte är så mycket för plugget ) men jag har alla G och 2 VG så jag ska komma in på fordon har jag hört.

Snälla gorgare hjälp mig jag blir galen av o inte veta vad jag ska välja..

Och admin, snälla låt mig va kvar på detta underbara forum.. behöver verkligen alla tips jag kan få nu..

Väldigt tacksam för svar..

/spelis..

9 108 Inlägg
1 januari 2007
Jadu, jobbig sits. Man ska i alla fall absolut inte välja något för att någon annan tycker det.

Visst, natur är väl bästa valet om man vill bli civilingenjör men du kanske kommer ångra dig något fruktansvärt efteråt. Om du inte får bra betyg på gymnasiet kunde du ju lika gärna gått en praktisk linje med något du var intresserad av liksom.

Jag gick Samhäll Ekonomi men har inte haft en tanke på att plugga vidare då jag inte gillar att plugga över huvud taget och jag vill inte tvinga mig igenom något som inte känns 100%. Då jobbar jag hellre. Ångrar i efterhand att jag inte gick någon praktisk linje.

Vad folk än säger ska du hur som helst göra som du känner. Vill du plugga som fan för att få det gott senare i livet så välj natur eller något, men om du inte pluggar tillräckligt så är det bara bortkastat enligt mig.

Hoppas du blev nå klokare wink

Meister
6 763 Inlägg
1 januari 2007
Från kga? ja då får du väll gå på tullängen? går man inte teknik eller NoT först i ettan och sedan väljer man i 2:an? Så är de på autoteknik iaf. men jag vet inte om man de finns en linje som man kommer till bilarna på en gång? men de är en fin skola, jag går där fast på bygg

Living the good Life!
585 Inlägg
2 januari 2007
Jag går i en Linje där man får mecka 1 dan man kommer dit, nya lokaler, fräscha lyftar, nya kompletta verktyg skåp, specialverktyg, diagnos instrument till näsna alla stora märken.

Jag är jätte nöjd med linjen jag valde, mtp [Motor Tekniska Programmet], första året bara mecka, andra, plugga och mecka, sen 3 så är det hård teori och lite si så där med meck.

http://www.mtp.webb.se/  <--- En elev gjorde sidan till linjen.

http://www.ekenbergska.se/index.php?opt … ;Itemid=49 --- Officiella Skol linje sidan.

PS. Detta gäller min klass, kan inte garantera att det gäller för kommande klasser.
Senast redigerat av AudiZack (2 januari 2007)

When the flag drops, the Bullshit stops.

1 414 Inlägg
2 januari 2007
Jag tycker att din bror har rätt, med dagens standard löner för mekaniker kommer du att få leva på nudlar o vatten om du ska ha råd med nån bil som är i något högre prisklasser än vanliga svensson bilar...

Du får se det som så här: Gymnasiet är en nyckel till framtiden, desto bredare linje du väljer desto mer har du att välja på senare i livet. Natur tex är en väldigt bred linje som öppnar många dörrar. Om du tex väljer fordon och kommer på om 2 år att det inte är något för dig utan du skulle vilja göra mer är du låst och måste läsa komvux i några år i värsta fall för att komma dit du vill.

Jag läste natur och tänkte flera gånger när jag läste att "det här kommer jag aldrig ha nån nytta av"... jag va flygplansmek/linjetekniker på F7 Såtenäs, jobbade med gripen plan, det va ritkigt tufft, men när sanningen ska fram så gör mekaniker inte mycket mer än basic service i flera år innan man får börja göra roligare jobb och även då är det ganska enformigt i slutändan.
Men 4 år sedan bestämde jag mig att jag skulle satsa på min pojkdröm och bli pilot och i fredags blev jag klar med min kaptensteori utbildning. Hade jag inte läst natur i gymnasiet så hade det tagit 2 år till innan jag kunde kommit dit... OCH jag har haft användning av precis all jag läste på natur i gymnasiet... smile

Du är alldels för ung för att bestämma dig för vad du vill bli och du kan räkna med att du kommer säkert ändra dig flera gånger innan du bestämmer dig, men den dagen när du bestämmer dig bör du ha så mycket att välja på som möjligt och inget som hindrar dig från att göra det du verkligen vill. Detta kan bara hända om du har en så bred utbildning som möjligt.

Sedan ska man tänka på slutlöner också, normal mekaniker lön är ca 16-18000 i månaden vilket ger dig ca 12000 kvar efter skatt, med hyra, bilavbetalning, försäkringar, räkningar och mat så har du i bästa fall 2000 kr kvar att göra något av... detta verkar kanske som mycket pengar för en 15 åring som får studiebidrag men tro mig, det är inget alls sad

Om du tex pluggar natur och sedan går högskolan i några år och får ett bra jobb brukar lönerna ligga på ca 30-35'000 i månaden och då jobbar du dagtid och kan köpa dig en roligare bil och åka på resor 2-3 gånger per år... det är helt klart värt att plugga!!! jobba kommer du göra hela livet ändå, plugga kan du bäst göra när du är ung!

Det här blev väldigt mycket text här men jag vill säga en sak till, om jag har tur så kommer jag ha en lön på drygt 100'000 i månden när jag blir kapten och jag har ett jobb där jag slipper få ont i ryggen, handleder m.m. som jag fick när jag jobbade på SAAB och fick mina 17000. Sätt dom 2 jobben i perspektiv mot varandra och tänk noga på vad du vill i livet, tänk 30 år framåt... tänk vad du vill göra i livet, vart du vill åka m.m. och sedan hittar du något som tar dig dit...

lycka till i livet!!!
/Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

42 Inlägg
2 januari 2007
Jag som går 3:e året som personsbilsmekaniker tycker du ska välja det du vill göra.

Å jobb e eftertraktande som attan i bilindustrin å mekaniker behövs det nog mest där det är väldigt hög efterfrågan om.
en bra mekaniker på ett bra ställe tjänar runt 25-30
annars så får du väl minimi lönen som ligger på en 18 ungefär.
så 2:a å nudlar låter lite underskattat men du får inte så mkt för dom pengarna.. men e det mecka du vill göra så tycker jag att du borde göra det.
man lever bara en gång i livet å om inte så har du ändå ingen nytta av pengarna i nästa liv.
å kan ju inte säga att det e mycket plugg i linjen heller.. 1:an (min skola) 2 dagar teori å 3dagar praktik i veckan 2:an samma och i 3:an nu då så ha man 1 dag teori å 4 dagar praktik.

Men Högskola e nog värt iaf smile

MvH Phx   @   PhoeniXDesigns
Senast redigerat av PD-PhoeniXDesigns (2 januari 2007)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
2 januari 2007
Jag går första året på industri skärande bearbetning. Sista dagen man skulle välja linjerna haspade jag ihop några val och tänkte att jag antagligen skulle vara tvungen att söka om, men jag trivs väldigt bra med linjen! och det är för att jag har ganska lätt att läsa, och vill jobba praktiskt, precis det jag vill göra just nu!

Jag har också möjlighet att läsa vidare senare, men jag ska jobba något år sen läsa alternativt läsa vidare på halvtid eller liknande, och det jag vill säga med detta är, är du inte nöjd med de jobb du får så kan du ALLTID läsa vidare.

Allting handlar om hur mycket du vill och VAD du vill. Tänk igenom detta så blir det nog bra till slut! smile
//Mäki

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

410 Inlägg
2 januari 2007
Va också precis som dig rätt fundersam va det gällde valet inför gymnasium, går nu 1an på fordon. Men tänk efter noga va du vill, så kommer allting lösa sig, på min linje har vi 2 dagar praktik och 3 dagar teori helt ok tycker jag.

lycka till i livet.

Copyright @ Rybbs Production

555 Inlägg
2 januari 2007
Founder skrev:
Om du tex pluggar natur och sedan går högskolan i några år och får ett bra jobb brukar lönerna ligga på ca 30-35'000 i månaden och då jobbar du dagtid och kan köpa dig en roligare bil och åka på resor 2-3 gånger per år... det är helt klart värt att plugga!!! jobba kommer du göra hela livet ändå, plugga kan du bäst göra när du är ung!

lycka till i livet!!!
/Tim

Typ vad är ett bra jobb? vill gärna veta jobb som man tjänar 30k ut i månaden för jag vet inte vad jag ska göra nu när jag har läst natur, har ingen aning vad man kan bli för att tjäna bra med pengar, vill dock inte bli något tråkigt som civilingejör som alla andra utbildar sig till.

Bröderna bus
118 Inlägg
2 januari 2007
Hej och HÅ jag heter johan skogsby och går på fordonsutbildningar.se... börja inte där om du tycker om att banka plåt ! urs.. visst lär man sig något men du kännar inga 30k i månaden om det var de du var ute efter.. bli kemist mäst du kan! wink gör racing sopa å käna in alla peningar !

1 926 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
Tack för ett väldigt bra svar. smile Detdär du nämde om lönen var bra, för det är en sak jag har funderat över ganska länge nu. Jag vill ju som sagt kunna leva med nya & fräscha grejer och ändå ha en slant över varje månad o göra något annat för smile Mecka kan man å andra sidan göra på fritiden smile Ett tag lutade det 100% mot fordon, men när jag tänker efter, om jag är 50 år, hur kul är det o mecka bilar då ? Det börjar nästan luta mer åt natur nu, kanske inte världens roligaste då jag inte gillar att plugga, men när jag tänker efter på framtiden o tittar på hur min bror lever o alla grejer han har så borde jag nog välja natur ändå. Nu när jag är ungdom kanske det inte är så roligt att sitta på kontor, men fan så mycket bättre att göra det när man är 50 än o ligga under en bil.. aja, tack för ett bra svar. Fick mig en tankeställare där.

Founder skrev:
Jag tycker att din bror har rätt, med dagens standard löner för mekaniker kommer du att få leva på nudlar o vatten om du ska ha råd med nån bil som är i något högre prisklasser än vanliga svensson bilar...

Du får se det som så här: Gymnasiet är en nyckel till framtiden, desto bredare linje du väljer desto mer har du att välja på senare i livet. Natur tex är en väldigt bred linje som öppnar många dörrar. Om du tex väljer fordon och kommer på om 2 år att det inte är något för dig utan du skulle vilja göra mer är du låst och måste läsa komvux i några år i värsta fall för att komma dit du vill.

Jag läste natur och tänkte flera gånger när jag läste att "det här kommer jag aldrig ha nån nytta av"... jag va flygplansmek/linjetekniker på F7 Såtenäs, jobbade med gripen plan, det va ritkigt tufft, men när sanningen ska fram så gör mekaniker inte mycket mer än basic service i flera år innan man får börja göra roligare jobb och även då är det ganska enformigt i slutändan.
Men 4 år sedan bestämde jag mig att jag skulle satsa på min pojkdröm och bli pilot och i fredags blev jag klar med min kaptensteori utbildning. Hade jag inte läst natur i gymnasiet så hade det tagit 2 år till innan jag kunde kommit dit... OCH jag har haft användning av precis all jag läste på natur i gymnasiet... smile

Du är alldels för ung för att bestämma dig för vad du vill bli och du kan räkna med att du kommer säkert ändra dig flera gånger innan du bestämmer dig, men den dagen när du bestämmer dig bör du ha så mycket att välja på som möjligt och inget som hindrar dig från att göra det du verkligen vill. Detta kan bara hända om du har en så bred utbildning som möjligt.

Sedan ska man tänka på slutlöner också, normal mekaniker lön är ca 16-18000 i månaden vilket ger dig ca 12000 kvar efter skatt, med hyra, bilavbetalning, försäkringar, räkningar och mat så har du i bästa fall 2000 kr kvar att göra något av... detta verkar kanske som mycket pengar för en 15 åring som får studiebidrag men tro mig, det är inget alls sad

Det här blev väldigt mycket text här men jag vill säga en sak till, om jag har tur så kommer jag ha en lön på drygt 100'000 i månden när jag blir kapten och jag har ett jobb där jag slipper få ont i ryggen, handleder m.m. som jag fick när jag jobbade på SAAB och fick mina 17000. Sätt dom 2 jobben i perspektiv mot varandra och tänk noga på vad du vill i livet, tänk 30 år framåt... tänk vad du vill göra i livet, vart du vill åka m.m. och sedan hittar du något som tar dig dit...

lycka till i livet!!!
/Tim

30 Inlägg
2 januari 2007
Jag vill bara tillägga att jag tycker du ska göra precis som du känner. Om du sedan ångrar dig och tex. vill läsa till ingenjör eller liknande så går det att göra senare i livet.

Ibland kan det vara fördel att ha erfarenheter från "golvet" då du senare läser vidare men samtidigt kan det vara lättare att ta sig an de tyngre kurserna då man är lite yngre...

Gör som du känner är mitt råd och ha ingen panik för att "välja fel"!

Riktiga bilar har 3 pedaler!

Supraman
2 300 Inlägg
2 januari 2007
Sen så finns det mer specialicerade utbildningar inom fordon.
I arjeplog så ska det finnas ett gymnasium där man utbildar testförare.
där är ju ett sätt att få in foten om man vill hålla på med utveckling osv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 926 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
Jo testpilot låter rätt roligt, vad gör man då ? kör nya bilar på konbaner osv ?  sry men har aldrig fått tips om testpilot så jag vet inte.. hehe

Stefan Varberg skrev:
Sen så finns det mer specialicerade utbildningar inom fordon.
I arjeplog så ska det finnas ett gymnasium där man utbildar testförare.
där är ju ett sätt att få in foten om man vill hålla på med utveckling osv.

9 108 Inlägg
2 januari 2007
Skogsby skrev:
Hej och HÅ jag heter johan skogsby och går på fordonsutbildningar.se... börja inte där om du tycker om att banka plåt ! urs.. visst lär man sig något men du kännar inga 30k i månaden om det var de du var ute efter.. bli kemist mäst du kan! wink gör racing sopa å käna in alla peningar !

Hur går det på svenskalektionerna då?

Spelis: Det viktigaste är att du löper linan ut. Gå inte Natur om du gör det halvdant, är man inte sugen på högskola efter gymnasiet så har man inte så mycket att komma med. Har du vad som krävs så ska du givetvis göra det. smile

1 926 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
Tack för alla svar !smile låter som mekaniker inte är något vidare då, om man vill leva rätt bra.. tongue vill ju inte åka runt i en gammal skitbil hela livet o ha lån upp till axlarna..

Old School Ford
600 Inlägg
2 januari 2007
skattade pengar är bara för att leva, Dom svarta är dom man gör nått kul med.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Living the good Life!
585 Inlägg
3 januari 2007
Catling skrev:
skattade pengar är bara för att leva, Dom svarta är dom man gör nått kul med.

PRECIS!!

When the flag drops, the Bullshit stops.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
3 januari 2007
Tja... Sambon är mekaniker, har jobbat sen studenten med tunga fordon och inte varit utan anställning en dag. Blir väl en femton år tror jag. Han har ett varierat jobb, visst en del tungt och skitigt, men också mycket el, data och klurigheter.

Lön: 23-24 000:- någonstans före skatt. Jag själv är sjuk och har ut 6000:- Tillsammans plockar vi således ut ungefär 20 000 per månad. Vi har hus, ett gäng bilar och barn och hund.
Vi har huslånet, som kostar oss 1200 per månad, och så drift av bilar och hus, så säg att vi har cirka 10 000 kvar varje månad när allt nödvändigt är betalt...
Så - det är inte den höga inkomsten som gör det, utan de låga utgifterna... smile

Satsa på något du tycker är kul, känns det ok att läsa natur - läs natur, vill du hellre gå fordon - gör det, allt löser sig med tiden, men det du ska göra ska du göra helhjärtat! smile

Syrran kollade på Volvogymnasiet i Skövde, finns visst något liknande i Uddevalla också och säkert på många andra platser. En naturinriktad utbildning i nära samarbete med en industri på orten, med jobbgaranti och goda möjligheter till spännande utveckling. Nu tog hon vanlig natur och läser nu på Chalmers till byggnadsingenjör, men mellan gymnasium och högskola har hon vänt hamburgare i fyra år för att känna efter vad hon ville göra och tjäna lite pengar.

Hoppas du hittar rätt! Lycka till! / Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
3 januari 2007
Du kan ju alltid satsa på att gå Farkostteknik på kth.
http://www.kth.se/utbildning/program/ci … kostteknik

Gäller å plugga stenhårt då, men det är värt det.

Sök