Jag tycker att din bror har rätt, med dagens standard löner för mekaniker kommer du att få leva på nudlar o vatten om du ska ha råd med nån bil som är i något högre prisklasser än vanliga svensson bilar...
Du får se det som så här: Gymnasiet är en nyckel till framtiden, desto bredare linje du väljer desto mer har du att välja på senare i livet. Natur tex är en väldigt bred linje som öppnar många dörrar. Om du tex väljer fordon och kommer på om 2 år att det inte är något för dig utan du skulle vilja göra mer är du låst och måste läsa komvux i några år i värsta fall för att komma dit du vill.
Jag läste natur och tänkte flera gånger när jag läste att "det här kommer jag aldrig ha nån nytta av"... jag va flygplansmek/linjetekniker på F7 Såtenäs, jobbade med gripen plan, det va ritkigt tufft, men när sanningen ska fram så gör mekaniker inte mycket mer än basic service i flera år innan man får börja göra roligare jobb och även då är det ganska enformigt i slutändan.
Men 4 år sedan bestämde jag mig att jag skulle satsa på min pojkdröm och bli pilot och i fredags blev jag klar med min kaptensteori utbildning. Hade jag inte läst natur i gymnasiet så hade det tagit 2 år till innan jag kunde kommit dit... OCH jag har haft användning av precis all jag läste på natur i gymnasiet...
Du är alldels för ung för att bestämma dig för vad du vill bli och du kan räkna med att du kommer säkert ändra dig flera gånger innan du bestämmer dig, men den dagen när du bestämmer dig bör du ha så mycket att välja på som möjligt och inget som hindrar dig från att göra det du verkligen vill. Detta kan bara hända om du har en så bred utbildning som möjligt.
Sedan ska man tänka på slutlöner också, normal mekaniker lön är ca 16-18000 i månaden vilket ger dig ca 12000 kvar efter skatt, med hyra, bilavbetalning, försäkringar, räkningar och mat så har du i bästa fall 2000 kr kvar att göra något av... detta verkar kanske som mycket pengar för en 15 åring som får studiebidrag men tro mig, det är inget alls
Om du tex pluggar natur och sedan går högskolan i några år och får ett bra jobb brukar lönerna ligga på ca 30-35'000 i månaden och då jobbar du dagtid och kan köpa dig en roligare bil och åka på resor 2-3 gånger per år... det är helt klart värt att plugga!!! jobba kommer du göra hela livet ändå, plugga kan du bäst göra när du är ung!
Det här blev väldigt mycket text här men jag vill säga en sak till, om jag har tur så kommer jag ha en lön på drygt 100'000 i månden när jag blir kapten och jag har ett jobb där jag slipper få ont i ryggen, handleder m.m. som jag fick när jag jobbade på SAAB och fick mina 17000. Sätt dom 2 jobben i perspektiv mot varandra och tänk noga på vad du vill i livet, tänk 30 år framåt... tänk vad du vill göra i livet, vart du vill åka m.m. och sedan hittar du något som tar dig dit...
lycka till i livet!!!
/Tim