Jo, om du är intresserad av tunga fordon kan jag tillägga en del!
Sambon har gått vanliga fordon men sedan arbetat med tunga fordon hela sitt yrkesliv.
Började med lastbilar direkt efter studenten, var i en legendarisk bonnasmidesverkstad i sex år och lärde sig massor av konstiga knep. Sedan anställdes han av ett bussbolag och blev en av tre i den verkstaden, mycket mer finlir och kliniskt rent när varje jobb avslutas, bussarna får ju inte bli smutsiga inuti.
Sambon trivdes jättebra, men när bolaget bytte ägare blev det en del trassel med om verkstan alls skulle vara kvar så då nappade han på en förfrågan från en volvolastbilsverkstad och blev där i några år. Gick massor av kurser och specialiserade sig på el och data, och kom därmed bort ifrån de tyngsta och smutsigaste jobben.
Blev sedan headhuntad tillbaks till den bussverkstad han varit på tidigare, med lönelyft och trevliga förmåner.
Vad jag vill ha sagt med detta är att det finns massor av jobb för duktiga mekaniker på tunga fordon och lönerna är ofta klart högre än på personbilssidan. Dessutom är fordonsarbete idag inte alltid smutsigt och tungt, det beror helt på vad man inriktar sig på och vad man är på för arbetsplats. Visst, du kan stå som smörjare på verkstan för 18 000 i månaden om det är vad du vill, men annars kan du göra så mycket mer!
I bussverkstan händer det också att han får ut och köra buss, ett tag hade han en egen skoltur som han körde varje dag, ett trevligt avbrott i skruvandet. Nu har verkstaden dessutom specialiserat sig på att ta krockskador så emellanåt skickas all service till andra verkstäder för att de har stora karosseri och lackjobb i stället.
Har ingen koll på ingångslöner för 19-åringar på landsbygden, men sambon som är 34 och har jobbat i femton år ligger på 23500 i grundlön och det reder vi oss bra på. Det är heller inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna som är grejen med god ekonomi...
Och det är på praktiken du lär dig saker och får kontakter - ge järnet där och sug åt dig som en tvättsvamp av allt du kan lära dig! I bussverkstan får en av årets praktikanter alltid sommarjobb.
Min styvfar är också lastbilsmek, men han har passerat 50 och kroppen har börjat ta stryk, en hel del jobb är tunga och det är klokt att tänka sig för och inte bryta sönder sig när man är ung och stark.
Ett hett tips är också att du redan från start ser till att ha bra skor. Riktigt bra. De brukar vara dyra, men det är det värt. Betonggolv sliter ut både fötter, knän och rygg annars. Kompisen är personbilsmek och har hasat runt i träskor i femton års yrkesliv, han är nu sjukskriven för att "trampdynorna" är trasiga, han har så ont i fötterna att han knappt kan sova på nätterna. BRA SKOR SÅLEDES!
Men tar du hand om dig från början blir det säkert kanonbra! Lycka till! // Ellen