7 december 2023
Trådstartare
Andra steget är då följande:
Att arbeta med den nyaste tekniken.
Framtiden ser ut som följande. Tesla lämnar 12v system och planerar en övergång till 48 volt i bilens elsystem.
Högspänningsbatterier idag är på runt 400v, kommer bli en övergång till 800v, detta är för att kunna snabbladda ännu snabbare, och kan du snabbladda ditt batteri från tomt till 80% på 6 minuter så behöver man ju inget stort batteri heller så då blir bilarna lättare och bättre.
Planen är att kunna arbeta med 800v system på sidan av, kunna erbjuda ett kitt med extremt snabb laddning och effektivitet. Sen att kunna köra elmotorn direkt på mellanaxeln ”Direkt drive” att kunna ha elmotorn i bilens kardantunnel, det kommer göra viktfördelningen bättre, bilen tystare och lättare då växellåda inte behövs mer. Allt detta är bara möjligt om man har en mer effektivare elmotor.
Detta är då betydligt dyrare såklart men du får en helt annan teknik som är i framkant.
Senast redigerat av Ev_volvo142 (7 december 2023)