Har kikat hos yourex.se och de har 90A generator till A160 iaf, vet inte om det finns flera alternativ.
Som Streckkoden skriver så är flera batterier bara en kortsiktig lösning, det viktigaste är ju att generatorn klarar av att leverera all ström. När man har motorn igång så är det generatorn som ger all ström i bilens elsystem, batteriet fungerar som en buffert och jämnar ut spänningen när strömmen stiger och sjunker snabbt.
Med tanke på alla mystiska uträkningar som andra och jag själv har kommit med så kommer man fram till att det är stora strömmar som det handlar om, även om det inte är kontinuerligt höga strömmar förstås.
Först och främst måste man räkna med den "minimala" strömförbrukningen, vilket är insprutning+bilens belysning. Generatorn måste klara av minst denna ström och lite till för att kunna åtminstone underhållsladda batteriet PÅ TOMGÅNG. Sedan får man ta med andra saker i beräkningarna som drar en kontinuerlig ström när de är påslagna, tex plasmaskärmen, och lägga till den strömförbrukningen. Den förbrukningen som blir nu bör generatorn också klara med lite marginal, helst med motorn på tomgång eller med aningen högre varv.
Men det är ju inte färdigt än, ljudbiten är kvar. Hur mycket Denonförstärkaren drar vet jag inte, det beror ju iof på hur mycket du krämar på förstås. Jag antog i tidigare inlägg att insprutning+halvljus+skärm tillsammans drog runt 50-55A och att det var en kontinuerlig ström, då blir det teoretiskt 35-40A kvar att underhållsladda batteriet och driva ljudanläggningen. Sedan är det inte alltid +20 grader ute och då måste tex fläkten köras, kanske annat också som sätesvärmare.
Här får vi inte glömma att motorn behövde ha omkring 2000 varv för att kunna ge maximal ström och det är inte alltid som man kör på de varven, speciellt inte om man ska glida omkring lite lugnt. När en generator måste arbeta på max eller nästan max ett längre tag så riskerar den att gå sönder, det har Streckkoden skrivit i flera trådar. Det gör att en större generator mer eller mindre är ett måste.
Och om du någon gång skulle vilja använda skärmen med motorn avslagen så har du direkt drygt 30A kontinuerligt som skärmen drar, då räcker inte ett batteri speciellt långt.
Startbatterier brukar ha en speciell kapacitet angiven, det är RC(reservkapacitet). Den berättar hur många minuter batteriet kan ge ut 25A kontinuerligt innan polspänningen har sjunkit till 10,5V(det är mycket lågt), vilket motsvarar 100% urladdning och är väldigt skadligt för startbatteriet. Helst bör man inte dra ur det lägre än ca 50% för att det ska hålla någorlunda bra.
Nu skrev du väl att du inte har tänkt använda grejorna med motorn avslagen men det är värt att tänka på.
Senast redigerat av Drönirettab (2 januari 2007)