3363
Sök

Extraljus Mazda 626

6 Inlägg
30 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Har köpt en Ledramp som ska kopplas in på helljuset på min Mazda 626 -00. Har försökt koppla in mig på befintligt relä för helljus mennfår det ej att gå ihop. Det lyser när jag drar på helljus spaken, men sen när jag slår på hela ljuset så jag får belysning på instrument mm då lyser det konstant. Vart har jag kopplat fel?

plus och minus direkt på batteri, sen + på nuvarande relä.

Hoppas på hjälp

// Hugo

Avstängd
10 388 Inlägg
30 augusti 2016
#2
Plus från batteri till relä (avsäkrat) - stift 30

Jorda reläet - Stift 85

Styrström till reläet från helljuset - stift 86

Plus från reläet till ledrampen - Stift 87

Jorda ledrampen.
Senast redigerat av it_mutt (30 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 Inlägg
30 augusti 2016
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Plus från batteri till relä (avsäkrat) - stift 30

Jorda reläet - Stift 85

Styrström till reläet från helljuset - stift 86

Plus från reläet till ledrampen - Stift 87

Jorda ledrampen.

Hej!

Vet inte riktigt vad du menar med stift 86 och 87? Ledrampen har ett eget relä med färdiga kablar.

Avstängd
10 388 Inlägg
30 augusti 2016
#4
Ja då ska det väl kopplas;

Röd & svart i det kablaget till batteri plus och minus

Och sen har du vad? En kabel till?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 Inlägg
30 augusti 2016
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Ja då ska det väl kopplas;

Röd & svart i det kablaget till batteri plus och minus

Och sen har du vad? En kabel till?

Frågan är vart jag kan ta styrströmmen för helljuset? Så det slår pås samtidigt

Avstängd
10 388 Inlägg
30 augusti 2016
#6
Skarva in dig på kabeln till helljuset vid strålkastaren

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 125 Inlägg
31 augusti 2016
#7
Är inte dom plusjordade?


Forummoderator
18 004 Inlägg
31 augusti 2016
#8
fadret skrev:
Är inte dom plusjordade?

Inte på en -00 mazda?
Ljustutan och helljuset kan ha olika reläer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
31 augusti 2016
Trådstartare
#9
Hybridsmurfen skrev:
fadret skrev:
Är inte dom plusjordade?

Inte på en -00 mazda?
Ljustutan och helljuset kan ha olika reläer.

Nu hänger jag inte riktigt med här, va nyss nere och kollade på det men fick de fortfarande ej att funka. Det lyser hela tiden när man vridit på till halvljus, har man inte vridit på så tänds det i samband med helljuset.

Slänger upp en bild på kopplingschemat som följde med rampen och hur jag kopplat det nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220275/220275-5f3cedc58f2a6a3996999f703709bfec.jpg

198 Inlägg
31 augusti 2016
#10
Du har bara skrivit Batteri, vilken pluspol sitter kablarna på?
Senast redigerat av Highway_Outlaw (31 augusti 2016)


Avstängd
10 388 Inlägg
31 augusti 2016
#11
Ok...då ska vi se.

R(öd) ska gå till ledramepn.
Den ANDRA "R"(öd) ska gå till (via 30A-säkringen som sitter där) till batteriet (+).
Den Svarta (B) ska gå till jord (eller minus på batteri).


R(öd) som går till kontakten som du kopplar till brytaren, ska gå till helljus (den ska alltså få + när helljuset slås på).
Svart (B) som går till kontakten som du kopplar till brytaren, ska Jordas (alternativt gå till - på batteriet). Detta i sin tur för att där säkert är någon lysdiod eller liknande på brytaren (som säkert är helt i plast) som ska lysa när den är i "till"-läge.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 004 Inlägg
31 augusti 2016
#12
it_mutt skrev:
Skarva in dig på kabeln till helljuset vid strålkastaren

Inte för man ska rekommendera strömtjuvar men i ett läge som detta är det bra. Slipper man göra ngn större åverkan på originalkabeln.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
31 augusti 2016
#13
Hybridsmurfen skrev:
it_mutt skrev:
Skarva in dig på kabeln till helljuset vid strålkastaren

Inte för man ska rekommendera strömtjuvar men i ett läge som detta är det bra. Slipper man göra ngn större åverkan på originalkabeln.

Ja, jag skrev just bara "skarva in" så får var och en avgöra hur de vill gå tillväga. Själv löder jag på kabel och sen krympslang med lim på det när jag plockar styrström.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 004 Inlägg
31 augusti 2016
#15
fadret skrev:
http://bilsnack.automotorsport.se/forum/showthread.php?386756-Koppla-in-extraljus-p%E5-Mazda-626-00a

Vad? 626 är inte plusjordad. Om den är minusstyrd går ju att mäta upp. Fast det borde väl TS märkt vid detta laget då det borde brunnit friskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
31 augusti 2016
Trådstartare
#16
it_mutt skrev:
Ok...då ska vi se.

R(öd) ska gå till ledramepn.
Den ANDRA "R"(öd) ska gå till (via 30A-säkringen som sitter där) till batteriet (+).
Den Svarta (B) ska gå till jord (eller minus på batteri).


R(öd) som går till kontakten som du kopplar till brytaren, ska gå till helljus (den ska alltså få + när helljuset slås på).
Svart (B) som går till kontakten som du kopplar till brytaren, ska Jordas (alternativt gå till - på batteriet). Detta i sin tur för att där säkert är någon lysdiod eller liknande på brytaren (som säkert är helt i plast) som ska lysa när den är i "till"-läge.

Tack för alla svar! När jag försöker koppla in mig på helljuset så krånglar det. Det finns 2 kablar fram till helljuset, kopplar jag på mig på den ena lyser helljuset hela tiden när jag vridit på vanliga ljuset inne i bilen. Den andra kabeln händer ingenting.
Senast redigerat av Hugonystrand (31 augusti 2016)

Forummoderator
18 004 Inlägg
31 augusti 2016
#17
Hugonystrand skrev:
it_mutt skrev:
Ok...då ska vi se.

R(öd) ska gå till ledramepn.
Den ANDRA "R"(öd) ska gå till (via 30A-säkringen som sitter där) till batteriet (+).
Den Svarta (B) ska gå till jord (eller minus på batteri).


R(öd) som går till kontakten som du kopplar till brytaren, ska gå till helljus (den ska alltså få + när helljuset slås på).
Svart (B) som går till kontakten som du kopplar till brytaren, ska Jordas (alternativt gå till - på batteriet). Detta i sin tur för att där säkert är någon lysdiod eller liknande på brytaren (som säkert är helt i plast) som ska lysa när den är i "till"-läge.

Tack för alla svar! När jag försöker koppla in mig på helljuset så krånglar det. Det finns 2 kablar fram till helljuset, kopplar jag på mig på den ena lyser helljuset hela tiden när jag vridit på vanliga ljuset inne i bilen. Den andra kabeln händer ingenting.

Har du tillgång till multimeter/voltmätare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
31 augusti 2016
Trådstartare
#18
Hybridsmurfen skrev:
Hugonystrand skrev:
it_mutt skrev:
Ok...då ska vi se.

R(öd) ska gå till ledramepn.
Den ANDRA "R"(öd) ska gå till (via 30A-säkringen som sitter där) till batteriet (+).
Den Svarta (B) ska gå till jord (eller minus på batteri).


R(öd) som går till kontakten som du kopplar till brytaren, ska gå till helljus (den ska alltså få + när helljuset slås på).
Svart (B) som går till kontakten som du kopplar till brytaren, ska Jordas (alternativt gå till - på batteriet). Detta i sin tur för att där säkert är någon lysdiod eller liknande på brytaren (som säkert är helt i plast) som ska lysa när den är i "till"-läge.

Tack för alla svar! När jag försöker koppla in mig på helljuset så krånglar det. Det finns 2 kablar fram till helljuset, kopplar jag på mig på den ena lyser helljuset hela tiden när jag vridit på vanliga ljuset inne i bilen. Den ändrade kabeln händer ingenting.

Har du tillgång till multimeter/voltmätare?

Yes!
När jag mätte så gav den ena ström hela tiden medan den andra bara gav när jag hade vridit på ljuset

48 Inlägg
15 oktober 2018
#19
Hej
Håller på med samma dilemma nu . Mazda 626 från -2000
Samma problem , jag söker kabeln från helljuset , som jag koppla till extraljus relät

Har kopplart till många andra bilar , men här mäter jag , och hittar inte rätt kabel .
Någon som vet färgen på rätt kabel ?

Har plockat lös plinten med 6 st stift .
Och mätt var och en , med och utan helljus påslaget i bilen , men hittar inte rätt

Hjälp önskas

5 119 Inlägg
15 oktober 2018
#20
Många japanbilar kör minusstyrt lyse. Kolla om någon av kablarna får jord när du slår på helljus.
I sådant fall kan du styra relät via jorden i ställer för en 12V signal.
Du kan antingen köra både 12V matningen från helljuslampan samt reläts jord från lampan för att styra relät. Går även att bygla styrningen till relät med en konstant ström från batteriets matarkabel till relät och sedan bara jorden på relät till helljuslampans jordkabel.
Men mät först :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök