3744
Sök

Köpråd: Prisvärt och tryggt bilägande?

886 Inlägg
22 september 2016
Trådstartare
#1
Nu se det ut som att jag blir av med Imprezan imorgon. hmm

Så frågan är vad man ska ha nu då. Är lite trött på allt mekande och så vidare, så jag funderar på att byta ut min bruksbil (-10 VW Polo tråk edition) till något modernare och roligare.

Jag vill ha ett enkelt och tryggt bilägande till så lite pengar som möjligt, men ändå något som har lite utrustning och gärna lite premiumkänsla.

Helt ny Golf 1.2 tsi lockar ju, kostar knappt 200 tusen och har hyfsad utrustning, garanti, service ingår osv. Inga problem alls på 3 år.

Å andra sidan så är det väl mer prisvärt att köpa en 2-3 år gammal bil istället, men då har man inga garantier(möjligen  1 år om man köper via handlare vilket ju oftast är lite dyrare än privat), så rätt vad det är så sitter man där med reparationer på 50 tusen...

Fast å andra sidan så finns det ju maskinskadegarantier i vissa helförsäkringar, hur bra är dem i praktiken? If sägs täcka upp till 10 år gamla bilar som gått max 12 tusen mil.

Vad skulle ni råda mig till att göra?
Var får jag mest bil mest prisvärt till minst risk?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 137 Inlägg
22 september 2016
#2
VW Golf V eller VI har lite premiumkänsla i sig    har själv en 09:a med 1,4 liter direktinsprutningsmotor  som jag köpte vid 2000mil har i dagsläget rullat över 10000mil  utan några problem  relativt servicevänlig  och mekvänligt chassie

en sådan får man för runt  40000:- - 125000:-   Riksdaler riksmynt
vi du ha en slö och törstig 1,6:a utan kan man få till fynd pris

har motorn gått med förlängt oljebytesintervall och lågviskositetsolja så föreligger haveririsk
lyssna noga vid uppstart av motorn, det ska bör inte finnas något orytmiskt slammer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

59 Inlägg
22 september 2016
#3
jag har en polo cross tdi   2011a med all tänkbar utrusning

886 Inlägg
22 september 2016
Trådstartare
#4
Alltså, för att förtydliga:

Frågan är om jag borde köpa ny eller nästan ny bil?

Vad är mest värt?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 137 Inlägg
22 september 2016
#5
har du någon maxbudget ?

Vad är en nästan ny bil 3år ? 5år ? 7år ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

886 Inlägg
22 september 2016
Trådstartare
#6
Runt 200 tusen tänker jag mig.
2-3 år gammal vore väl lagom. Då har ju många bilar tappat redan 20-30% av det initiala värdet, det vore skönt att slippa ta den smällen samtidigt som man ändå får sig en ganska ny bil med kanske nått års garanti kvar.

Å andra sidan så om man har otur så blir det dyyyrt och tråkigt...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 661 Inlägg
22 september 2016
#8
Fiesta med stora motorn är både rolig och ser bra ut. Otroligt mycket mindre problem än med VW som har både motor och rostproblem på i princip nya bilar. Ett lotteri där vissa får hjälp och andra inte, detta oavsett om dom servat enligt konstens alla regler.

886 Inlägg
22 september 2016
Trådstartare
#9
Nu var ju inte detta en tråd om att hitta intressanta objekt, men ska man börja med det så har jag lite krav också...

Större än Polon, Golf eller Passat-storlek funkar.
Automat
Farthållare(helst adaptiv)
Bluetooth
Multifunktionsratt
Armstöd fram

Stort plus för:
Keyless go
Parkeringssensorer
Skinninredning
Extra bra stereo

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 september 2016
#10
Prius? wink Nej, men kanske Honda Civic eller BMW 1-serien? Hög tillförlitlighet hos båda, tilltalande premiumkänsla (åtminstone i BMW) och finfin körkänsla.

Vill du sticka ut från mängden finns ju även fräsiga och lite säregna alternativ som Alfa Romeo Giulietta eller Citroën DS3.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 137 Inlägg
23 september 2016
#11
En manuell växellåda kan förhindra att ni behöver betala "50.000:-" ni vill ju ha en driftsäker kärra

om du köper en Golf V eller VI finns ingen anledning att bry sig om vilken stereo
som sitter i
finns ombyggnadskit till DIN- format:
http://www.caraudio24.de/Zubehoer/Radio … _7074.html

En renault laguna ger mycket bang for the buck
https://www.blocket.se/halland/Renault_ … 22&w=3
fördelen är att dom hålls i ordning genom regelbunden mek och omvårdnad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 661 Inlägg
23 september 2016
#12
IceEyes skrev:
Prius? wink Nej, men kanske Honda Civic eller BMW 1-serien? Hög tillförlitlighet hos båda, tilltalande premiumkänsla (åtminstone i BMW) och finfin körkänsla.

Provkörde en 120 för ett tag sen och blev uppriktigt sagt besviken. Inget nytänk inredningsmässigt och det var heller ingen premiumkänsla vilket det borde vara med tanke på vilka pengar dom kostar och vad man får för samma pengar hos andra tillverkare.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 september 2016
#13
CC72 skrev:
IceEyes skrev:
Prius? wink Nej, men kanske Honda Civic eller BMW 1-serien? Hög tillförlitlighet hos båda, tilltalande premiumkänsla (åtminstone i BMW) och finfin körkänsla.

Provkörde en 120 för ett tag sen och blev uppriktigt sagt besviken. Inget nytänk inredningsmässigt och det var heller ingen premiumkänsla vilket det borde vara med tanke på vilka pengar dom kostar och vad man får för samma pengar hos andra tillverkare.

Jag upplevde premiumkänslan som gedignare än i många andra likvärdiga bilar, men alla tycker ju naturligtvis olika smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 192 Inlägg
23 september 2016
#14
Jag upplever F20 som en riktigt trevlig bil på insidan. Utsidan är sisådär men riktigt snygg med M sport paket.
http://wpjw.co.uk/images/bmw/sell/2.jpg

I detta fallet skulle jag dock inte rekommendera en 1 serie då den är för dyr baserat på vad TS letar efter helt enkelt. Man kan få mer bil för pengarna och då tycker jag att Golf är ett bra alternativ då det ska vara god upplevd kvalité. Men att gå från WRX STI till en 1.2 TSI känns som en svår övergång. 1.4 TSI blir ju mycket trevligare
https://www.blocket.se/stockholm/Volksw … mp;amp;w=3
Kan du tänka dig en diesel så är 2.0 TDI en väldigt mysig maskin.
https://www.blocket.se/stockholm/Volksw … mp;amp;w=3


193 Inlägg
23 september 2016
#15
Wicca skrev:
Nu se det ut som att jag blir av med Imprezan imorgon. hmm

Så frågan är vad man ska ha nu då. Är lite trött på allt mekande och så vidare, så jag funderar på att byta ut min bruksbil (-10 VW Polo tråk edition) till något modernare och roligare.

Jag vill ha ett enkelt och tryggt bilägande till så lite pengar som möjligt, men ändå något som har lite utrustning och gärna lite premiumkänsla.

Helt ny Golf 1.2 tsi lockar ju, kostar knappt 200 tusen och har hyfsad utrustning, garanti, service ingår osv. Inga problem alls på 3 år.

Å andra sidan så är det väl mer prisvärt att köpa en 2-3 år gammal bil istället, men då har man inga garantier(möjligen  1 år om man köper via handlare vilket ju oftast är lite dyrare än privat), så rätt vad det är så sitter man där med reparationer på 50 tusen...

Fast å andra sidan så finns det ju maskinskadegarantier i vissa helförsäkringar, hur bra är dem i praktiken? If sägs täcka upp till 10 år gamla bilar som gått max 12 tusen mil.

Vad skulle ni råda mig till att göra?
Var får jag mest bil mest prisvärt till minst risk?

Funderat på att leasa? Man får en hyfsat fin Golf TSI 110hk för 2495:-/månad plus vinterdäck och försäkring? Du kör en sprillans ny bil, har alla garantier kvar under leasing perioden, osv. Bara vrida på nyckel, tuta och köra. smile


Muttley
23 september 2016
#16
spillolja skrev:
https://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Golf_TSI_122_Masters__Dark_Label__68005052.htm?ca=16&w=1

Du skriver i ditt andra inlägg "En manuell växellåda kan förhindra att ni behöver betala "50.000:-" ni vill ju ha en driftsäker kärra)
Men du länkar en TSI 122 med kamkedja   yikes   Är uppriktigt besviken då driftsäker och vw från den tiden inte klaffar.

Den du länkade dessutom är i närheten av riskmilen så de kan kosta över 90 tusen extra smile

Att förtälja så är inte ens manuell låda driftsäkert i en vw från 11-12, vi hade 9 st sådana på vårt förra jobb.  Samtliga bytte motor och låda.  De var helt enkelt slutkörda.
Senast redigerat av tkd_rille (23 september 2016)

Evildan
23 september 2016
#17
tkd_rille skrev:
spillolja skrev:
https://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Golf_TSI_122_Masters__Dark_Label__68005052.htm?ca=16&w=1

Du skriver i ditt andra inlägg "En manuell växellåda kan förhindra att ni behöver betala "50.000:-" ni vill ju ha en driftsäker kärra)
Men du länkar en TSI 122 med kamkedja   yikes   Är uppriktigt besviken då driftsäker och vw från den tiden inte klaffar.

Den du länkade dessutom är i närheten av riskmilen så de kan kosta över 90 tusen extra smile

Att förtälja så är inte ens manuell låda driftsäkert i en vw från 11-12, vi hade 9 st sådana på vårt förra jobb.  Samtliga bytte motor och låda.  De var helt enkelt slutkörda.

Instämmer, det är genuint skit...även om några haft tur och fått tag på fungerande exemplar. (Innan VAG-maffian kommer dragandes med sitt ihåliga protesterande)
Många bilfirmor byter inte ens in VAG-bilarna för att det sådana kostnader med garantiärenderna när den missnöjda kunden återvänder med Assistanskårens assistans.

Muttley
23 september 2016
#18
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
spillolja skrev:
https://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Golf_TSI_122_Masters__Dark_Label__68005052.htm?ca=16&w=1

Du skriver i ditt andra inlägg "En manuell växellåda kan förhindra att ni behöver betala "50.000:-" ni vill ju ha en driftsäker kärra)
Men du länkar en TSI 122 med kamkedja   yikes   Är uppriktigt besviken då driftsäker och vw från den tiden inte klaffar.

Den du länkade dessutom är i närheten av riskmilen så de kan kosta över 90 tusen extra smile

Att förtälja så är inte ens manuell låda driftsäkert i en vw från 11-12, vi hade 9 st sådana på vårt förra jobb.  Samtliga bytte motor och låda.  De var helt enkelt slutkörda.

Instämmer, det är genuint skit...även om några haft tur och fått tag på fungerande exemplar. (Innan VAG-maffian kommer dragandes med sitt ihåliga protesterande)
Många bilfirmor byter inte ens in VAG-bilarna för att det sådana kostnader med garantiärenderna när den missnöjda kunden återvänder med Assistanskårens assistans.

De var så jädrans illa att säljarna ljög sina kunder rakt i ansiktet när de sålde ut dem.  Sen när våra bilar började gå sönder inom garantin så ville de knappt prata med bilansvariga, de ville alltså inte byta ut deras skit för de var ju inget fel på deras motorer och de var ju inte välservat enligt dem.  Men dessa bilar jag menar var pedantiskt skötta både motor och växellåda enligt konstens alla regler. De gick inte ändå smile

886 Inlägg
23 september 2016
Trådstartare
#19
När jag var på VAG-handlaren idag och tittade på bland annat en Golf 1.4TSI med DSG7 så påstod han iaf väldigt övertygande att så länge man servat bilen ordentligt så byter de både motor och växellåda på goodwill.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Muttley
23 september 2016
#20
Wicca skrev:
När jag var på VAG-handlaren idag och tittade på bland annat en Golf 1.4TSI med DSG7 så påstod han iaf väldigt övertygande att så länge man servat bilen ordentligt så byter de både motor och växellåda på goodwill.

Javisst, det bestämmer verkstaden. Ena mannen här fick inte sin kedja bytt då han inte servat den korrekt för han inte varit på Vw  http://teknikensvarld.se/varning-kop-in … or-185407/

Tänk på att de är vw, de säger ofta en sak och gör en annan.   Har aldrig varit med om mer nonchalanta verkstäder eller för den delen säljare.

Få de på papper att de även gäller om du väljer att serva på annan verkstad än vw.     För du ska räkna med krångel wink  Sök själv runt på nätet,   fast enligt vw själva är de bara skitsnack de som går på nätet.    De ville inte ens byta motor+växellåda inom de 2 år som garantin var på, men efter enormt tjat lyckades vi få nästan alla motorer bytta utom en smile


Sök