Att felsöka själv kommer att spara dig massa stålar, och det är inte så svårt.
Känn på armen till wastegateklockan, (rör den bort ifrån klockan), om det i ditt fall skulle vara fel på klockan så skulle armen kännas rätt så slapp och skulle inte ha något direkt motstånd.
Om den känns bra, dvs lite motstånd i skiten, så skulle jag föreslå att lossa på insugsslangen till turbon och känna efter glapp på impellern.
Liiiiiiiite radiellt glapp (1-2mm) är okej, men axiellt så ska den vara stum.
För ett par veckor sen så köpte en polare en 9-3 som hade gått 13000 mil och varit servad var 500e mil.
Märkte att laddet var lite ostabilt i den, svajade till i mellanregistret.
Och ja, jag kopplade in datorn i den och loggade laddtrycket en gång på morgonen och sen senare en gång på eftermiddagen.
Peak på morgon vad 0.81bar och 0.62bar på kvällen.
Tredje gången vi loggade så rasslade det till och impellern på kompressorsidan var helt sönderslagen.
Varför jag berättade det där vet jag inte, vill bara inte sudda bort det nu.
Hursomhelst, turbon KAN vara på väg att ge sig.
Så jag rekommenderar att ta dig 1-2 timmar och kolla upp WG samt leta glapp i turbon.
EDIT : Sen så ska vi inte utesluta läckande dumpventil.
Mvh