Hej, det här är min första tråd på garaget. Jag hart länge haft planer på att bygga en rallybil men jag har inte riktigt varit rätt i livet tidigare för att förverkliga dem.
Däremot bestämde jag mig för att göra slag i saken i somras; då gällde det att införskaffa rätt bil/kaross för bygget. Eftersom jag har beslutat att bygga en bil enligt grupp e reglementet måste den vara minst tolv år gammal och vikt/kraft koefficienten får inte överstiga 15kg/kw.
Efter mycket beslutsångest valde jag att bygga på en 940 kaross som endast haft tre tidigare ägare och som kvalade in på 16.5kg/kw. Anledningarna till valet av just 940 är a) det finns mycket reservdelar på skroten b) det är, efter relativt små ändringar, möjligt att regga in den i Mekonomen rally och därmed ta ut mer effekt och c) det är en bakhjulsdriven bil.
När jag köpte bilen hade den stått i förvar i ett antal åt och led därför av svår ytrost, det första jag gjorde var att åtgärda denna och att skrapa rent underredet.
Efter lite färg men innan klarlack och polering såg bilen ut så här:
Därefter var det dags att byta bromsok och skivor runt om, bromsoken köptes på Bilia och skivorna fram på Mekonomen, vidare monterade jag nya dämpare och fjädrar bak.
Så här såg det ut tidigare:
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-
cbb0cc90fe0d3bd4965c0de18dba8698.jpg[/img]Nya vs gamla:
Resultatet bak:
När ovanstående var monterat passade jag på att byta ut avgassystemet mot ett 940 VOC system med tillhörande sbf-godkänd racekat.
Nu när väghållning och avgas iallafall var delvis klart tyckte jag att det var dags att gå igenom motorn, jag bytte ut motorfästena mot en lite styvare variant:
Monterat ock klart:
Därefter passade jag på att byta insugspackning och ventilkåpepackning:
När ventilkåpan ändå var av slipade jag upp texten:
Jag noterade att den gamla termostaten hade gjort sitt så att säga och bytte ut den mot en ny, här är en bild på den som satt i tidigare:
Jag bytte även ut oljefilter, luftfilter, rotor, fördelare, kablar , stift, batteri och spole mot nytt och fräscht Volvo original. Sedan rengjorde jag alla jordflätor i motorrummet och monterade ur högtalarna och stereon.
När jag var klar hade lite dekaler, vinyl och stänkskydd kommit, så då monterade jag även dessa:
NU är det snart dags för dämpare och fjädrar fram, bur, stolar bälte och registreringsbesiktning.