Hej!
Info om bilen:
Audi a3 1.6 årsmodell 1998, motorkod: AKL, miltal: 300000km, inga modifikationer/trim på bilen.
Felet som är för mycket avgaser uppstår främst när motorn är varm, det vill säga då motorn kommit upp i arbetstemperatur. Bilen är stabil på tomgång(runt 800rpm) o den accelererar väldigt bra på 1,2 o 3:ans växel så motorn i sig känns pigg men den ryker alldeles för mycket i min mening. Min farsa tycker att det verkar vara normalt men inte kan det vara det när bilen har uppnått arbetstemperatur? Jag förstår att det självklart alltid ryker lite när motorn är kall o det har bildats kondens. Jag vet även att bilen har ett avgasläckage men det ska väl inte kunna påverka att den ryker mer för det? Jag har luktat på avgaserna o det luktar inte sött som det brukar göra ifall kylvätska förbränns, det luktar inte bränd olja utan det luktar mer som oförbränd bensin men i så fall en ganska svag lukt utav det. Jag har även märkt att bilen förbränner lite mer bensin än normalt, säkert runt 1 liter/milen i alla fall vilket känns lite väl högt?
Vad gäller felsökning så har jag skannat bilen med dator via OBD2(Autocom) och bilen är fri från felkoder. Jag hade en läcka under ett plaströr som sitter på sidan av toppen där 3 slangar till kylsystemet går samt där tempsensorn sitter som gjorde att kylvätskenivån i expansionskärlet blev låg efter cirka 1 dags körning men det är åtgärdat o kylvätskenivån är på exakt samma nivå som den var för 2 veckor sedan då röret byttes ut o det fylldes på med kylvätska. Jag har även bytt termostat, slangen som går mellan luftfilterburken o gasspjället, jag gjorde då även rent gasspjället o sedan en adaption på grund utav att tomgången låg på cirka 1400-1600 rpm. Jag har även bytt tändstift, tändkablar på grund utav misständning, luftfilter o tempsensorn.
Har filmat problemet o laddat upp det på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=2Ywhj03mpa8 o där kan ni se den extrema avgasröken, nästan så att man skäms när man är ute o kör(speciellt vid lite mer fuktiga o kalla förhållanden)
Jag hoppas att jag kan få tips o hjälp kring detta problem.