JohnMayLives skrev:
panda666 skrev:
drömmen vore väl att köra en e39 m5, men kan inte ens börja drömma om vilka fel den kan få med tiden
Kopplingen är "klen", läs svår att hantera korrekt av ovan förare. Ny koppling inkl montering 10000 kr hos en verkstad. Bränslepumpen håller runt 15000 mil i regel, men kan lika gärna hålla 30000 mil, men räkna med 15000 mil. Ny bränslepump inkl montering 4500 kr hos en verkstad. Luftmassemätarna försämras med tiden, de är dock billiga ca 1000 kr/st o byts på typ 10 min. Bromsskivor håller inte "forever", efter 15000 mil brukar det vara dags, fram kostar de ca 2000 kr/st, bak ca 1500 kr/st, bytet fixar man själv då det är enkelt. Kylaren har plastgavlar, som på alla andra bilar. Med tiden så förlorar motorfästena sin spänst (gäller alla bilar), vilket gör att motorn rör sig mer/annorlunda. Detta frestar givetvis på kylarens slanganslutningar i plast, runt 25000 mil är det nog dax att kika efter ny kylare, kostar ca 2000 kr, bytet på verkstad ca 1500 kr. M5 delar många delar med övriga V8, så den behöver inte bli så mycket dyrare att äga ur det perspektivet. Försäkringen lär dock bli apdyr för dig.
Billiga original BMW delar hittar du hos
Autodalys och hos
Leebmann. Autodalys är klart billigare än Leebmann på det mesta, men inte allt. Glöm inte ebay.de! De priser jag angivit är baserade på inköp av originalreservdelar från de två länkarna. Koppling o kylare köper du dock billigast på ebay.de, har för mig kopplingskit inkl svänghjul kostar runt 6500, o kylaren runt nämnda 2000 kr. Passa dig för att handla av BMW Sverige, det är så nära ocker man kan komma. Ett exempel var när jag frågade vad ett nytt automatiskt avbländande backspegelglas skulle kosta, BMW Sverige tog 5500 kr. Samma spegelglas från Autodalys kostsar 330€, det är 40% billigare! Galet är bara förnamnet.