JohnMayLives skrev:
Short engine
523i. "Short engine" är motorn utan insug samt övriga tillbehör, samma artikelnr 523i,528i samt 530i.
Lådan i 523i heter GS6-17BG och är tillverkad av Getrag, För att göra det "tydligt" så är det även Getrag som tillverkat lådan till Supra Mk4 (dvs den "nyaste" Supran från typ 1993-2000), så det "borde ju betyda att den är bra", för det verkar vara Toyota som är måttstocken när det gäller hållbara grejer? Ja jag är ironisk, men det är på den nivå vissa vill hålla det här inne?
Iaf, lådan är unik för 523i, o verkar vara specad till runt 350 Nm som max enligt
detta. Getrag gör bra lådor, men har historiskt gjort lådor där svagheterna har varit synkringarna som kan bli slitna, symptomen är att växlarna kan kännas "taggiga att få i vid snabba växlingar". Ett annat historiskt Getrag "fel" är fuktande packboxar vid ingående/utgående axel. De äldre Getrag lådorna i Supra och diverse M är "kända" för att klara låååångt över den effekt de är specade för. Är detta någon garanti för lådan i 523i? Nej. Motorn i 523i ger 270 Nm, medans 528i ger 320 Nm, med andra ord fortfarande under lådans (förmodade) max specifikation. JAG skulle INTE oroa mig för att lådan inte klarar effekten från en 528i.
Låt oss hålla oss till fakta så gott det går. Annars kan du (Panda) alltid köpa en Lexus så får denna tråd självdö?
Sen vill jag poängtera att jag har inte rått dig (Panda) att "chippa" en 523i, jag skrev (väl?) bara att man KAN "chippa" de. Kan är inte samma sak som att förespråka, eller råda om ni så vill. Vad jag skulle gjort om jag hade köpt en 523i med en sexa är inte relevant för denna tråd, jag har bara skrivit vad man KAN göra. Kan betyder inte råda, i min ordbok.