16 oktober 2016
Trådstartare
Hej!
Tänkte bolla lite tankar med er...
För att göra en lång förklaring kort(are), formulerar jag så här istället:
Till att börja med... Jag har en Outlander Turbo (med evons 4G63T) som är mekaniskt original, den har endast varit inne på dopning, steg 1, hos JRM.
Då Outlandern har dubbla katter vill jag rodda om lite på avgassidan och då undrar jag vad man får för påföljd(er) av att ha en grövre down-pipe än resten av avgassystemet?
I mitt exempel handlar det om 3" down-pipe med ca 2" original på resten. Jag har haft flera Mitsubishi Galanter (alltså sugisar) där jag har märkt att främre delen av avgassystemet (original) är ca 2,2" medan nästan längst bak är det ca 1,8", med andra ord byggd som en inverterad tratt. Kanske bättrar på mottrycket? Kan 3" till 2" vara för stor skillnad? Bör jag kanske uppgradera originalsystemet (efter katten) åtminstone till 2,5"? Eller ska man helst köra jämt 3" hela vägen bak från turbon?
Vad säger ni?
MVH / Martie
:: MartieCars.com ::..:..::.