Lite curiosa, jag jobbar med produktutveckling av ljuddämpare på volvo lastvagnar.
Vi fick ganska nyligen en rapport om att 50000 per/år dör pga buller och oljud i Europa.
Oljudet var såklart inte det som dödade personerna utan detta var en siffra som räknats fram då man vägt in till stor del hjärt och kärlsjukdommar som orsakats av stress och sömnbesvär pga buller från vägar och fordon.
Diskussionen kring detta på jobbet kom fram till slutsatsen att det nog är ganska mycket större problem i övriga europa där man inte har lika välissolerade hus med 3 glasfönster och slappare bygglovsregler angående buller och ljudnivåer.
Var en hyfsat seriös författare av rapporten typ WHO eller liknande, kan se om jag hittar den igen om någon är intresserad.
Hur metodiken för rapporten såg ut och exakt vad beräkningsunderlaget för den siffran på 50000 var kommer jag ej ihåg men finns säkert att hitta på internet om man bemödar sig att söka lite.
Något att ha i bakhuvet nu när diverse politiker slår sig för bröstet och vill lösa bostadsbristen genom att lätta på bullerkraven för byggplaner och bygglov.
Uppdaterade med korrekt siffra, saxade snabbt en sammanfattning av rapporten:
How can noise be fatal?Exposure to traffic noise triggers the release of certain hormones, which can lead to changes
in blood pressure and to a greater risk of some heart diseases (e.g. ischemic heart diseases,
angina pectoris, myocardial infarction). Noise triggers the production of stress hormones
like cortisol, noradrenaline and adrenaline, which is especially dangerous over long periods
of exposure.
For people living in streets with average noise levels above 65-70 decibels, the risk of heart
disease is on average 20% higher compared with people in quieter streets. And while some
noise problems get better as people think they are getting used to them, noise-related cardiovascular
problems show no signs of improving with time.
Around 50,000 people in the EU die prematurely each year from heart attacks caused
by traffic noise. Almost 200,000 more suffer from cardio-vascular disease linked to traffic
noise.
https://www.transportenvironment.org/si … ear_us.pdf