2943
Sök

Volvo 740 bensinpumpen fungerar bara om man tvångskör dom ? :(

714 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
#1
Hej, någon som vet vad som kan vara fel om bensinpumparna är helt döda om man inte tvångskör dom genom att brygga relät ? Tvångskör man dom så fungerar bilen perfekt. Men bilen ska besiktas nu och jag tror inte besiktningen gillar att pumparna går hela tiden :-(


54 Inlägg
29 oktober 2016
#2
Provat med annat relä?

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

714 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#3
Ja, 3st andra relän sad


1 282 Inlägg
30 oktober 2016
#4
Signalen till reläet kanske är dålig, kollat den?
Annars sätt en brytare o märk upp så borde de väl inte vara något problem för bilprovningen


54 Inlägg
30 oktober 2016
#5
Signal från tändlåset till relät då?

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

Forummoderator
18 004 Inlägg
30 oktober 2016
#6
IK skrev:
Signal från tändlåset till relät då?

Tänkte det med. Eller från något ljus.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 282 Inlägg
30 oktober 2016
#7
På el-schemat jag har för B230FT ser de ut som de kommer från styrboxen


54 Inlägg
30 oktober 2016
#8
Vita_Vargen skrev:
På el-schemat jag har för B230FT ser de ut som de kommer från styrboxen

Låter vettigt.
Använder den vevaxelgivaren att hämta signal ifrån så att styrdonet kan slå på bränslet då?

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

1 282 Inlägg
30 oktober 2016
#9
IK skrev:
Vita_Vargen skrev:
På el-schemat jag har för B230FT ser de ut som de kommer från styrboxen

Låter vettigt.
Använder den vevaxelgivaren att hämta signal ifrån så att styrdonet kan slå på bränslet då?

Framgår inte av el-schemat jag har.


714 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#10
Det är en -87:a med lh2.2 och är hallgivare. Hallgivaren är ny då den andra gick sönder . jag fick tips att det kan vara tändmodulen. Men om det inte är det, hur kan jag koppla så bensinpumpen startar när tex lamporna tänds ? Ska jag ta kablarna som går till bränslerelät isf vilka ? smile


714 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#11
Bränslepumparna ska väl stängas av när motorn stängs av vid tex en olycka. Räcker det verkligen med en knapp och märka upp ?


Forummoderator
18 004 Inlägg
30 oktober 2016
#12
Nurminen_ skrev:
Det är en -87:a med lh2.2 och är hallgivare. Hallgivaren är ny då den andra gick sönder . jag fick tips att det kan vara tändmodulen. Men om det inte är det, hur kan jag koppla så bensinpumpen startar när tex lamporna tänds ? Ska jag ta kablarna som går till bränslerelät isf vilka ? smile

Om det är ett vanligt relä så ligger väl styrsignal på 85 & 86? Jord på 85 och plus på 86. Kan du skarva in dig på 86 och dra en kabel till ljus/tändning/whatever så borde det väl gå?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

714 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#13
Hybridsmurfen skrev:
Nurminen_ skrev:
Det är en -87:a med lh2.2 och är hallgivare. Hallgivaren är ny då den andra gick sönder . jag fick tips att det kan vara tändmodulen. Men om det inte är det, hur kan jag koppla så bensinpumpen startar när tex lamporna tänds ? Ska jag ta kablarna som går till bränslerelät isf vilka ? smile

Om det är ett vanligt relä så ligger väl styrsignal på 85 & 86? Jord på 85 och plus på 86. Kan du skarva in dig på 86 och dra en kabel till ljus/tändning/whatever så borde det väl gå?

Jaså så ska dra en kabel från 86 ? Ska ut och prova om en stund big_smile


Forummoderator
18 004 Inlägg
30 oktober 2016
#14
Nurminen_ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Nurminen_ skrev:
Det är en -87:a med lh2.2 och är hallgivare. Hallgivaren är ny då den andra gick sönder . jag fick tips att det kan vara tändmodulen. Men om det inte är det, hur kan jag koppla så bensinpumpen startar när tex lamporna tänds ? Ska jag ta kablarna som går till bränslerelät isf vilka ? smile

Om det är ett vanligt relä så ligger väl styrsignal på 85 & 86? Jord på 85 och plus på 86. Kan du skarva in dig på 86 och dra en kabel till ljus/tändning/whatever så borde det väl gå?

Jaså så ska dra en kabel från 86 ? Ska ut och prova om en stund big_smile

Ahhh! Jag sa OM. Har du en multimeter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

54 Inlägg
30 oktober 2016
#15
Nurminen_ skrev:
Bränslepumparna ska väl stängas av när motorn stängs av vid tex en olycka. Räcker det verkligen med en knapp och märka upp ?

Nej!
Se till att fixa det så som det skall vara istället.
Leta reda på shemat det kan vara till stor hjälp att ta reda på hur allt är kopplad.

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

714 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#16
Jo jag har multimeter men hittar inte på den


714 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#17
IK skrev:
Nurminen_ skrev:
Bränslepumparna ska väl stängas av när motorn stängs av vid tex en olycka. Räcker det verkligen med en knapp och märka upp ?

Nej!
Se till att fixa det så som det skall vara istället.
Leta reda på shemat det kan vara till stor hjälp att ta reda på hur allt är kopplad.

Jo självklart ska jag det. Men måste besikta den, efter det kan jag lägga ner tid på att felsöka riktigt


Forummoderator
18 004 Inlägg
30 oktober 2016
#18
När du bryggar relät, hur gör du då? Kan inte dessa. Kollade på en sida och är det 6-stiftat???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

714 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#19
Hybridsmurfen skrev:
När du bryggar relät, hur gör du då? Kan inte dessa. Kollade på en sida och är det 6-stiftat???

Ja det är 6-stift, Så här kopplar jag,

"30 är ingång för huvudplus
87/1 och 87/2 är utgång för huvudplus

Om du byglar över från 30 till 87/1 och 87/2 så leds spänningen alltså vidare utan att relät behöver dra."
Senast redigerat av Nurminen_ (30 oktober 2016)


Forummoderator
18 004 Inlägg
30 oktober 2016
#20
Nurminen_ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
När du bryggar relät, hur gör du då? Kan inte dessa. Kollade på en sida och är det 6-stiftat???

Ja det är 6-stift, Så här kopplar jag,

"30 är ingång för huvudplus
87/1 och 87/2 är utgång för huvudplus

Om du byglar över från 30 till 87/1 och 87/2 så leds spänningen alltså vidare utan att relät behöver dra."

Svårt utan att ha det framför mig men om du då skulle bygla 87/1 och 87/2 och sedan dra en kabel från dessa till ljus så borde det fungera?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök