18 års bil som renoveras och trimmas (Volvo 940 b230fk 1997)
18 års bil. 940 turbo 1997 b230fk. Motor byggs för tillfället! Nu uppstartad och besiktad! 2017-12/05 bilen går än, fast bättre ;) värre koppling, bränslepump, extratorgrenrör och hydralisk handbroms
Tycker det är super intressant. För det är sånt (rostlagning) som jag har väldigt svårt för att göra själv och tycker är supertråkigt. Får man se hur andra gör kanske man orkar greppa svetsen nästa gång istället för att betala någon att göra det åt en.
Har nu rost lagat varenda rostfläck i skärmkanter o dörr kanter, och en skada på huven även dragit på lite ny lack i motor utrymmet så nu är den rostfri på utsidan. Inte de roligaste men kul när man börjar se resultat.
Har inte uppdaterat på ett tag nu det är för att nu på mitt jul lov fick jag va och jobba på min praktikplats så då jobbade jag hela lovet på gång så jag har råd att finansiera detta bygge. O när man är på en verkstad 07.00-17.00 hela dagarna är man ganska trött och skruvlusten är inte den största när man kommer hem
Men nu har jag lite pengar och inte lika långa dagar så nu kör vi!
Motorn är helt demonterad nu och allt ska tvättas och inspekteras o göras rent noga.
2 st 531 toppar inköptest till rätt shysst pris. kan vara bra med en reserv också !
Även en topp från 230e som jag tar v kammen ifrån blir bra det tillsammans med 531 an! Samt en oöppnad sotningssats till toppen som jag fick med en 530 topp på.
Måste man slipa ner blocket? När jag målade om motorn på amazonen min så körde jag enbart med syratvätt plus högtrycken med roterande munstycke. Sedan lackade jag direkt på den ytan och det blev 99,9% bra
Måste man slipa ner blocket? När jag målade om motorn på amazonen min så körde jag enbart med syratvätt plus högtrycken med roterande munstycke. Sedan lackade jag direkt på den ytan och det blev 99,9% bra
Det är nog absolut inget måste, huvudsaken är nog att man har en ren yta
Var lite skador på vattenkanalerna i motorblocket, förmodligen fel glykol som har börjat ätit upp "metallen gissar jag på
Pågrund av att skadan Gick så långt mot packning ytan till cylinder loppen var jag lite nojig att det inte skulle hålla tätt så En kille på lokala industri företaget fräste av 0.4mm på blocket för en slant. Resultatet är jag mycket nöjd med!
Köpte in plastigage i alla 3 storlekar som fanns så jag kan mäta lagerspelen innan hopsättning.
(För er som undrar vart man får tag i det) autoexperten beställer hem dessa från Hansen racing.se på förfrågan utan problem om de inte har hemma, Om man inte vill beställa själv då såklart:
Dök upp en såkallad guldbox idag på posten. så man kan chippa tändningen. Köpte mig även mig ett set med 12 kants hylsor, så jag kan momentdra bultarna till överfallen till stakarna då det är storlek 10 12kant på dom.
"Gröna r Spridare" får jobbet att leverera bränsle, tog dom även till skolan och gjorde en "invändig tvätt" och flödes testa dom. Fick med en ställbar bränsltrycks regulator på köpet också men jag är osäker på om den är linjär eller progressiv, kanske något som vet hur man ser skillnad på dom här på forumet?
Köpte massa mätare så jag kan hålla koll på motorn, dvs oljetryck olje temp samt en "adapter mellan filter och motor som man skruvar i givarna. även en "lambamätare" så man ska kunna se motorns blandning, tänkte jag skulle prova denna innan man köper en riktigt bredbandlamba.