4100
Sök

Volvo 740 16v saknar hästar seg

7 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
Som rubriken lyder så saknar min 740 16v ett antal hästkrafter och jag kan inte komma på vad felet är. Jag har provat att race:a mot brorsans 940 som har 130hk och då drar han mig marginellt. Eftersom min bil bör ha 155-160hk så saknar jag då ungefär 30hk. Motorn går jämnt o fint annars och bilen har endast rullat 20k mil. Självklart så tappar ju bilar hk med åldern, men jag tycker att detta är lite väl mycket... hmm

Jag har bytt bränslepump, bränsle filter, gjort rent tomgångsmotorn och vevhusventilationen, bytt olja, bytt tändstift, kört med spridare-rengörning i tanken, kollat igenom luftgången, kollat motorkompressionen, kollat så att spjällhuset öppnar fullt, provat knacka in btr:en, kollat tändningen och kollat de flesta ytliga slangar.

Någon som har fler tips på vad orsaken kan vara? Allmänna tips om 16v motorn tas gärna emot smile

2 311 Inlägg
27 december 2016
Det är inte så enkelt att skillnaden ligger hos handhavarna? Testa byta bilar och köra mot varandra för att eliminera det, körstil kan göra rätt mycket. smile

7 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
Nä jag tror inte att det är det, har provat racea bilarna ett flertal gånger och även kört mot en annan polare med 130hk. Samma resultat varje gång smile

2 405 Inlägg
27 december 2016
Vi börjar med standardfrågan....kollat felkoder?

7 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
Ajjemen, har inga. Dock så är bilen endast utrustad för att kolla felkoder i ungefär två hål, så jag kan inte diagnostisera så värst många komponenter...

2 250 Inlägg
28 december 2016
Å den andas ordentligt?

Invändigt rasade dämpare eller katt stryper effektivt.

Senaste gången spydde sambons Golf ur sig all isolering i bakre ljuddämpare. 
Helt plötsligt fick alla kusarna liv.

Riv isär o kolla.

1 513 Inlägg
28 december 2016
Meaganeowner skrev:
Å den andas ordentligt?

Invändigt rasade dämpare eller katt stryper effektivt.

Senaste gången spydde sambons Golf ur sig all isolering i bakre ljuddämpare. 
Helt plötsligt fick alla kusarna liv.

Riv isär o kolla.

Jag instämmer, en kompis hade en gammal Audi med sugis-5:a under huven. Den var rätt slö men efter att avgasröret gick av på mitten så blev det fart på grejorna igen. big_smile
Senast redigerat av trubbelturbo (28 december 2016)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

7 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
Tack för tipset! Får plocka av avgasröret innan katten och ta en sväng nån dag snart smile

Sök