4613
Sök

Trimma smog v8, bästa sättet?

2 035 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#1
Som steg ett mot lite mer effekt än original skulle ni rekommendera att göra vad?

Självklart är ju headers performer insug o kanske en ny förgasare nåt man kan göra men går ju på en ca 14000.

Att plana topparna har jag funderat på för att få högre komp. I o med att motorn säkert behöver en renovering kan man ju samtidigt plana topparna. Så det känns dumt att köpa godis innan motorn är i bra skick.

Vad ger en planing i hk? Hur justerar jag förgasaren efter det?

Mvh

Biljudsveteran sen 1984!

962 Inlägg
30 december 2016
#2
bosabengt skrev:
Som steg ett mot lite mer effekt än original skulle ni rekommendera att göra vad?

Självklart är ju headers performer insug o kanske en ny förgasare nåt man kan göra men går ju på en ca 14000.

Att plana topparna har jag funderat på för att få högre komp. I o med att motorn säkert behöver en renovering kan man ju samtidigt plana topparna. Så det känns dumt att köpa godis innan motorn är i bra skick.

Vad ger en planing i hk? Hur justerar jag förgasaren efter det?

Mvh

Att plana toppar till en V8 är inte det enklaste då du förändrar vinkel på insugs-sidan med och då måste även ändra där, det drar iväg. Sen det som är ändrat är ju storleken på förbränningsrummen och om vi tar tex ett par större 76 och sen du ska ner till 63 för att få något liknande med 12 kg.
Det ser jag som en omöjlighet i att plana. Ta nu siffrorna med en nypa salt men är inte lönt besväret så sett.

Billigast är att leta något annat, bättre begagnade eller nya.
Du får Kina-skit för 8000 kr kompletta paret.
Skulle aldrig själv sätta på dylikt men är billigt billigt. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 december 2016
#3
bosabengt skrev:
Som steg ett mot lite mer effekt än original skulle ni rekommendera att göra vad?

Självklart är ju headers performer insug o kanske en ny förgasare nåt man kan göra men går ju på en ca 14000.

Att plana topparna har jag funderat på för att få högre komp. I o med att motorn säkert behöver en renovering kan man ju samtidigt plana topparna. Så det känns dumt att köpa godis innan motorn är i bra skick.

Vad ger en planing i hk? Hur justerar jag förgasaren efter det?

Mvh

Icke smogtoppar med större ventiler kan vara ett alternativ. Hade en gång i tiden en smogad Pontiac 455:a som jag bytte toppar på och det blev ett bättre klipp i den!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
30 december 2016
#4
Är det till din Saab?
Vad för motor handlar det om?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 december 2016
#5
Evildan skrev:
Är det till din Saab?
Vad för motor handlar det om?

Det står smog v8:a i rubriken så jag utgår från att det är amerikanskt vi pratar om.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 182 Inlägg
30 december 2016
#6
Som Benny skrev bytt toppar och slå på headers, alternativt slå i en annan motor.

Vad är det exakt för motor?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Evildan
30 december 2016
#7
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Är det till din Saab?
Vad för motor handlar det om?

Det står smog v8:a i rubriken så jag utgår från att det är amerikanskt vi pratar om.

/Benny

Amerikanskt vad för något?
Ford?
Mopar?
GM?
År? -71?
Cui? 318?
Typ? Windsor?

Är ju omöjligt att ge konkreta tips utan information.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 december 2016
#8
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Är det till din Saab?
Vad för motor handlar det om?

Det står smog v8:a i rubriken så jag utgår från att det är amerikanskt vi pratar om.

/Benny

Amerikanskt vad för något?
Ford?
Mopar?
GM?
År? -71?
Cui? 318?
Typ? Windsor?

Är ju omöjligt att ge konkreta tips utan information.

Jag tror iaf inte att det är en SAAB. Jag tror att det är iaf 70-tal och amerikanskt sen så kan det naturligtvis vara flera märken. Jag tror att den elaka var lite lustig så här på fredagskvällen, kanske en whiskey för mycket! Haha!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
30 december 2016
#9
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:

Det står smog v8:a i rubriken så jag utgår från att det är amerikanskt vi pratar om.

/Benny

Amerikanskt vad för något?
Ford?
Mopar?
GM?
År? -71?
Cui? 318?
Typ? Windsor?

Är ju omöjligt att ge konkreta tips utan information.

Jag tror iaf inte att det är en SAAB. Jag tror att det är iaf 70-tal och amerikanskt sen så kan det naturligtvis vara flera märken. Jag tror att den elaka var lite lustig så här på fredagskvällen, kanske en whiskey för mycket! Haha!!!

/Benny

Kanske en Amerikansk Saab trots allt?
http://i2.wp.com/hooniverse.com/wp-content/uploads/2014/09/Saab-9-7X-Aero-05.jpg?resize=720%2C484
SAAB 9-7 Aero, V8, byggdes i Amerikatt, garanterad "smogad".
Inte elak eller full, mest frågande varför det inte skrivs av TS vad TS har som TS vill ha hjälp med.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 december 2016
#10
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:

Amerikanskt vad för något?
Ford?
Mopar?
GM?
År? -71?
Cui? 318?
Typ? Windsor?

Är ju omöjligt att ge konkreta tips utan information.

Jag tror iaf inte att det är en SAAB. Jag tror att det är iaf 70-tal och amerikanskt sen så kan det naturligtvis vara flera märken. Jag tror att den elaka var lite lustig så här på fredagskvällen, kanske en whiskey för mycket! Haha!!!

/Benny

Kanske en Amerikansk Saab trots allt?
http://i2.wp.com/hooniverse.com/wp-cont … =720%2C484
SAAB 9-7 Aero, V8, byggdes i Amerikatt, garanterad "smogad".
Inte elak eller full, mest frågande varför det inte skrivs av TS vad TS har som TS vill ha hjälp med.

Du har rätt i sak. Det är ungefär som alla dessa s.k. Cadillacs som rullar på gatorna men egentligen är förklädda SAABAR. Jag tror att TS har en amerikansk smog V8:a från 70-talet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 035 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#11
Oldsmobile 350 -76.

Fattar det med vinkeln på insuget vid planing och ja då blir det ju genast mer att göra. Plana insug borde ju gå men då blir det ju kortare insug osv osv...

Jag tänkte att cheva 350 o olds 350 var typ samma motor men nej så var inte fallet. Iaf vad hansen sa.

En renovering av topparna borde ju få tillbaks några av de 170 hästarna in i stallet igen iaf.

Kanske går det att hitta andra toppar från olds tidigare motorer.

Biljudsveteran sen 1984!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 december 2016
#12
bosabengt skrev:
Oldsmobile 350 -76.

Fattar det med vinkeln på insuget vid planing och ja då blir det ju genast mer att göra. Plana insug borde ju gå men då blir det ju kortare insug osv osv...

Jag tänkte att cheva 350 o olds 350 var typ samma motor men nej så var inte fallet. Iaf vad hansen sa.

En renovering av topparna borde ju få tillbaks några av de 170 hästarna in i stallet igen iaf.

Kanske går det att hitta andra toppar från olds tidigare motorer.

Kanske det passar med 68-69-70 eller så för då var det ju mer hkr. Min Pontiac var från -71 och hade rullat i Californien och den var smogad så det störde. Men som jag skrev så fick två osmogade toppar den 2500 kg tunga fullsizebilen att spinna i rullande i 30 km/h vilket var omöjligt tidigare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2016
#13
Enkelt:
Kammar.
Fugg.
Headers.
Sedan är det bara att vrida på 6-700hästar via högerfoten. Eller nåt sånt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 035 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#14
Vettemannen skrev:
bosabengt skrev:
Oldsmobile 350 -76.

Fattar det med vinkeln på insuget vid planing och ja då blir det ju genast mer att göra. Plana insug borde ju gå men då blir det ju kortare insug osv osv...

Jag tänkte att cheva 350 o olds 350 var typ samma motor men nej så var inte fallet. Iaf vad hansen sa.

En renovering av topparna borde ju få tillbaks några av de 170 hästarna in i stallet igen iaf.

Kanske går det att hitta andra toppar från olds tidigare motorer.

Kanske det passar med 68-69-70 eller så för då var det ju mer hkr. Min Pontiac var från -71 och hade rullat i Californien och den var smogad så det störde. Men som jag skrev så fick två osmogade toppar den 2500 kg tunga fullsizebilen att spinna i rullande i 30 km/h vilket var omöjligt tidigare.

/Benny

Gjorde du jobbet med byte osv?

Hitta toppar verkar inte vara det lättaste o nytt är inte att fundera på.

Biljudsveteran sen 1984!

962 Inlägg
30 december 2016
#15
caromania skrev:
Enkelt:
Kammar.
Fugg.
Headers.
Sedan är det bara att vrida på 6-700hästar via högerfoten. Eller nåt sånt.

Den här typen av stötstångsmotor har bara en kam.

Jag var pretentiös förut tidigare i en annan tråd till att länka till ett top end kit för oldsmobile som var anpassat.

Men håller med dig minsta problemet här är faktiskt topparna utan allt annat som får den att behöva andas genom dom.

Sen kommer jakt på att få ut gaser och in luft snabbt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2016
#16
M123 skrev:
caromania skrev:
Enkelt:
Kammar.
Fugg.
Headers.
Sedan är det bara att vrida på 6-700hästar via högerfoten. Eller nåt sånt.

Den här typen av stötstångsmotor har bara en kam.

Jag var pretentiös förut tidigare i en annan tråd till att länka till ett top end kit för oldsmobile som var anpassat.

Men håller med dig minsta problemet här är faktiskt topparna utan allt annat som får den att behöva andas genom dom.

Sen kommer jakt på att få ut gaser och in luft snabbt.

Ang pluralnotifikationen.
En kam i motorn och en i bakfickan. Såklart...

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/22/d1/c0/22d1c0af7f64e3ab4fb820c175392c39.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 december 2016
#17
bosabengt skrev:
Vettemannen skrev:
bosabengt skrev:
Oldsmobile 350 -76.

Fattar det med vinkeln på insuget vid planing och ja då blir det ju genast mer att göra. Plana insug borde ju gå men då blir det ju kortare insug osv osv...

Jag tänkte att cheva 350 o olds 350 var typ samma motor men nej så var inte fallet. Iaf vad hansen sa.

En renovering av topparna borde ju få tillbaks några av de 170 hästarna in i stallet igen iaf.

Kanske går det att hitta andra toppar från olds tidigare motorer.

Kanske det passar med 68-69-70 eller så för då var det ju mer hkr. Min Pontiac var från -71 och hade rullat i Californien och den var smogad så det störde. Men som jag skrev så fick två osmogade toppar den 2500 kg tunga fullsizebilen att spinna i rullande i 30 km/h vilket var omöjligt tidigare.

/Benny

Gjorde du jobbet med byte osv?

Hitta toppar verkar inte vara det lättaste o nytt är inte att fundera på.

Byta toppar på en V8:a i en fullsizejänkare gör man på ett par timmar, det är gott om plats i dom motorrummen. Det är skillnad på min Van eller Vetten........uhhh!!! Mycket trängre!!!
Toppar är ingen dussinvara när man kör Olds. Det kan vara enklare att byta till Chevamotor istället.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 182 Inlägg
30 december 2016
#18
bosabengt skrev:
Oldsmobile 350 -76.

Fattar det med vinkeln på insuget vid planing och ja då blir det ju genast mer att göra. Plana insug borde ju gå men då blir det ju kortare insug osv osv...

Jag tänkte att cheva 350 o olds 350 var typ samma motor men nej så var inte fallet. Iaf vad hansen sa.

En renovering av topparna borde ju få tillbaks några av de 170 hästarna in i stallet igen iaf.

Kanske går det att hitta andra toppar från olds tidigare motorer.

Grattis till en fantastisk motor! Och du är säker på att det är en 350 och inte en 307?

Har du kollat vad topparna heter?

Hitta en liten film med tips
https://www.powerblocktv.com/episode/HP … GbjRdIrI1I


Id av block (ej toppar)
http://www.v8volvo.se/mekartips/identif … block.html
Senast redigerat av Niklas1987 (30 december 2016)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 035 Inlägg
31 december 2016
Trådstartare
#19
M123 skrev:
caromania skrev:
Enkelt:
Kammar.
Fugg.
Headers.
Sedan är det bara att vrida på 6-700hästar via högerfoten. Eller nåt sånt.

Den här typen av stötstångsmotor har bara en kam.

Jag var pretentiös förut tidigare i en annan tråd till att länka till ett top end kit för oldsmobile som var anpassat.

Men håller med dig minsta problemet här är faktiskt topparna utan allt annat som får den att behöva andas genom dom.

Sen kommer jakt på att få ut gaser och in luft snabbt.

Ju större utrymme ju mer får ju plats dock inte utan överladd o det kommer jag inte ge mig in på. :-)

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
31 december 2016
Trådstartare
#20
Vettemannen skrev:
bosabengt skrev:
Vettemannen skrev:

Kanske det passar med 68-69-70 eller så för då var det ju mer hkr. Min Pontiac var från -71 och hade rullat i Californien och den var smogad så det störde. Men som jag skrev så fick två osmogade toppar den 2500 kg tunga fullsizebilen att spinna i rullande i 30 km/h vilket var omöjligt tidigare.

/Benny

Gjorde du jobbet med byte osv?

Hitta toppar verkar inte vara det lättaste o nytt är inte att fundera på.

Byta toppar på en V8:a i en fullsizejänkare gör man på ett par timmar, det är gott om plats i dom motorrummen. Det är skillnad på min Van eller Vetten........uhhh!!! Mycket trängre!!!
Toppar är ingen dussinvara när man kör Olds. Det kan vara enklare att byta till Chevamotor istället.

/Benny

Byta motor, ja det går ju men inte till en likvärdig cheva 350 då jag hört att just 75-80 har dåliga toppar. Ändå inget alternativ tror jag inte för motorn kostar rätt mycket redan där. Isf blir det så på nån annan jänkare i framtiden.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök