3303
Sök

Redigt med majonäs vid oljepåfyllningsröret/locket

237 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
#1
Hej alla glada! Har ett märkligt symptom på min bil som jag skulle vilja rådfråga er om.

• Bilmodell
Mercedes E240 årsmodell 2000
M112 2,4 liter V6

• Miltal
183 000 km

• Modifikationer på bilen
Inga.

• Hur yttrar sig felet?
Gult klet runt oljelocket som inte vill försvinna trots flera långkörningar på sistone.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? Vilken felsökning har gjorts?
Kletet fanns inte vid inköp för 1,5 månad/300 mil sedan. (Säljaren kan såklart ha torkat bort det). Körde en 50-100 mil innan jag upptäckte lite gult gojs på oljelocket. Tänkte att det var kondens som kunde bero på de kortkörningar jag ibland gör i stan. Gjorde för säkerhets skull en service på bilen med ny olja och nya filter, har kört 200 mil sedan dess varav de senaste 100 milen har varit två rena långkörningar tur och retur. Trots det är det ordentligt med gult klegg vid oljepåfyllningsröret.

Inga felkoder finns.
Finns inget klet på oljestickan och oljan är gulbrun.
Kylarvätskan är kollad - ser bra ut - ingen olja och inget som försvunnit vad jag sett.

Har dock inte kollat om avgaser läcker in i kylarvätskan.

Vad kan mitt symptom bero på, förutom topplockspackningen som jag antyder ovan? Vevhusventilation som trilskas/är igensatt? Dvs att ventilkåporna inte ventileras ordentligt och fukt stannar kvar?

Mvh


5 725 Inlägg
2 januari 2017
#2
Sålänge motoroljan ser bra ut på stickan och motorn går bra så skulle jag säga att det inte är något att bry sig om.
Viss kondens blir det alltid, speciellt nu vintertid när det är kallt ute.

För att kolla vevhusventilation kan du ta loss oljelocket och lägga det löst mot hålet i ventilkåpan, sugs locket fast/blir mer motstånd att lyfta av locket när motorn är igång jämfört med när motorn är avslagen så är vevhusventilationen ok.

Hur långt räknar du som långkörning?
Senast redigerat av simlar (2 januari 2017)


237 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Sålänge motoroljan ser bra ut på stickan och motorn går bra så skulle jag säga att det inte är något att bry sig om.
Viss kondens blir det alltid, speciellt nu vintertid när det är kallt ute.

För att kolla vevhusventilation kan du ta loss oljelocket och lägga det löst mot hålet i ventilkåpan, sugs locket fast/blir mer motstånd att lyfta av locket när motorn är igång jämfört med när motorn är avslagen så är vevhusventilationen ok.

Hur långt räknar du som långkörning?

Minst en timmes körning, 8-10 mil smile med undantag för några kortare turer har bilen enbart gått långturer de senaste 160 milen, och i skrivande stund precis avverkat två 50 mils turer.

Motor går fint. Ska testa det med oljelocket!


6 204 Inlägg
2 januari 2017
#4
Hej!
Låter lite misstänkt när du säger att oljan är "gul/brun". Oljan ska/bör vara svart/brun.
Kan vara vatten i oljan som kommit dit på grund av trasig topplockspackning eller spricka i topplocket/blocket. Hur är det ...varierar vattennivån mycket i expansionskärlet från kall till varm motor? (det ska det inte göra) eller bubblar det i expansionskärlet? (ska det inte göra). I båda fallen betyder det att avgaser tar sig in i kylarsystemet.


Sir
935 Inlägg
3 januari 2017
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Låter lite misstänkt när du säger att oljan är "gul/brun". Oljan ska/bör vara svart/brun.
Kan vara vatten i oljan som kommit dit på grund av trasig topplockspackning eller spricka i topplocket/blocket. Hur är det ...varierar vattennivån mycket i expansionskärlet från kall till varm motor? (det ska det inte göra) eller bubblar det i expansionskärlet? (ska det inte göra). I båda fallen betyder det att avgaser tar sig in i kylarsystemet.

Olja i en frisk motor skall vara gyllene/brun. Misstänker det är det han menar. Svart/brun då brukar oljan ha gått en bit och börjar bli dags att byta.

Det gula kletet är som sagt kondens, tar ett tag att få bort. Bara för du kört långt den sista tiden hjälper tyvärr inte, behövs nog något oljebyte till och köra långt varje dag ett tag för att allt skall försvinna.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

237 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#6
marcus80 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Låter lite misstänkt när du säger att oljan är "gul/brun". Oljan ska/bör vara svart/brun.
Kan vara vatten i oljan som kommit dit på grund av trasig topplockspackning eller spricka i topplocket/blocket. Hur är det ...varierar vattennivån mycket i expansionskärlet från kall till varm motor? (det ska det inte göra) eller bubblar det i expansionskärlet? (ska det inte göra). I båda fallen betyder det att avgaser tar sig in i kylarsystemet.

Olja i en frisk motor skall vara gyllene/brun. Misstänker det är det han menar. Svart/brun då brukar oljan ha gått en bit och börjar bli dags att byta.

Det gula kletet är som sagt kondens, tar ett tag att få bort. Bara för du kört långt den sista tiden hjälper tyvärr inte, behövs nog något oljebyte till och köra långt varje dag ett tag för att allt skall försvinna.

Oljan är gyllene/brun ja. Sedan oljebytet för 200 mil sedan har motorn till övervägande del gått helt varm efter kallstart, dvs körts långa sträckor. Vadan all denna kondens? Var kommer den i från? Bor i Skåne så vi har inte lika kallt här som i resten av landet.

Ska kolla om det bubblar i expansionskärlet. Återkommer med svar.


237 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#7
Varit i garaget och kollat nu. Läcker inga avgaser ut i expansionskärlet. Har alltså inget att oroa mig för egentligen.

Dock sugs inte oljelocket fast när motorn är igång. Kan kass/igensatt vevhusventilation göra att det ser ut så här vid oljepåfyllningen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-e712545a4c2b6a868a0fca31ce3ead90.jpg


6 204 Inlägg
3 januari 2017
#8
Hej!
Det såg inte bra ut! Jag kör själv bara ca 3km till jobbet varje dag så min gamla Audi 100 blir aldig helt uppvärmd men så där har min motorolja  vid oljelocket aldrig sett ut.
Har du kollat att inte vattnet i expansionskärlet inte varierar mycket från kall till varm motor!?

Kanske ska förklara när jag sa tidigare att motoroljan ska vara brun/svart om allt är normalt. Naturligtvis ska en ny motorolja vara gult gyllenbrun, men vad jag menade var när man släpper ur all olja vid ett oljebyte /efter ca 1000mil) då är oljan brun/svart om man tittar ner i uppsamlingskärlet. Tar man då lite olja på fingrarna är den naturligtvis gul/brun.


237 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Det såg inte bra ut! Jag kör själv bara ca 3km till jobbet varje dag så min gamla Audi 100 blir aldig helt uppvärmd men så där har min motorolja  vid oljelocket aldrig sett ut.
Har du kollat att inte vattnet i expansionskärlet inte varierar mycket från kall till varm motor!?

Kanske ska förklara när jag sa tidigare att motoroljan ska vara brun/svart om allt är normalt. Naturligtvis ska en ny motorolja vara gult gyllenbrun, men vad jag menade var när man släpper ur all olja vid ett oljebyte /efter ca 1000mil) då är oljan brun/svart om man tittar ner i uppsamlingskärlet. Tar man då lite olja på fingrarna är den naturligtvis gul/brun.

Har också kört Audi 100 som klarade kallstarter och extrema kortkörningar utan minsta antydan till majonnäs smile

Vattennivån i expansionskärlet sjönk med nån 0,5-1 cm på från genomvarm motor till kall. Normalt?

Någon som har en idé varför jag har en massa majonnäs? Vid senaste servicen hinkade jag i Biltemas helsyntetolja 5w-40 om det kan ha någon betydelse.


6 204 Inlägg
4 januari 2017
#10
Hej!
Är variationen i expansionskärlet så liten så verkar det ju vara helt OK!
Biltemas 5wx50 och 5wx40 syntetolja har jag kört med i många år i min -89 Audi 100 Avant 2,0E och den oljan har funkat bra (även om jag idag kör med Q8 5wx40 formula Excell då är lite billigare , köper 20lit dunkar).

Det kan vara igensatt vevhusventilation så kolla den. Sen rekommenderar jag att byta olja (men det hade du gjort), oljefilter, rotor, fördelarlock, luftfilter och tändstift , då vet man att  åtminstone det mest basala för att en förbränningsmotor ska fungera bra är gjort.
Torka rent runt locket och testkör igen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4cdc36f5c90ed900c6eca8774cae44b0.jpg
Senast redigerat av jaka54 (4 januari 2017)


237 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
Hej!
Är variationen i expansionskärlet så liten så verkar det ju vara helt OK!
Biltemas 5wx50 och 5wx40 syntetolja har jag kört med i många år i min -89 Audi 100 Avant 2,0E och den oljan har funkat bra (även om jag idag kör med Q8 5wx40 formula Excell då är lite billigare , köper 20lit dunkar).

Det kan vara igensatt vevhusventilation så kolla den. Sen rekommenderar jag att byta olja (men det hade du gjort), oljefilter, rotor, fördelarlock, luftfilter och tändstift , då vet man att  åtminstone det mest basala för att en förbränningsmotor ska fungera bra är gjort.
Torka rent runt locket och testkör igen!


http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4cdc36f5c90ed900c6eca8774cae44b0.jpg

Ser svinfräsch ut! Hade en 2,3:a -88:a sedan.

Ryckte några vevhusventilationsslangar och de såg bra ut allihop utan särskilt mycket oljegojs. Förra och enda ägaren var en pedant. I motorn sitter det en elektroniskt styrd EGR-ventil så antar att systemet borde ge felkod om ventilationen skulle vara igensatt. Ventilen sitter lite bökigt till så har inte inspekterat den.

Filtren är nya. Sitter också variabel helelektronisk tändning, tändspolar, givare och allt vad det heter på den så på det är inga grejer man normalt byter under en service. Stiften är kollade och var fina.

Äh vafan, åker glatt med min bil och återkommer om jag får några ytterligare problem smile


4 Inlägg
15 mars 2018
#12
Hej   
MB V8  har också klet på oljelocket (gult)  motorgår bra!      drar lite olja   100mil 5d.
kylar vattnet ser bra ut rent o snyggt ut inga bubblor inget tryck eller sug (lite sug normalt)

fel åtgärd eller bara kondens vatten på grund av kyla?
oljelocket suger sig fast vid öppning (ej blås ut)

Janne

237 Inlägg
15 mars 2018
Trådstartare
#13
janne4y skrev:
Hej   
MB V8  har också klet på oljelocket (gult)  motorgår bra!      drar lite olja   100mil 5d.
kylar vattnet ser bra ut rent o snyggt ut inga bubblor inget tryck eller sug (lite sug normalt)

fel åtgärd eller bara kondens vatten på grund av kyla?
oljelocket suger sig fast vid öppning (ej blås ut)

Janne

Hej,

Det var bara kondens i mitt fall. Trots att jag då och då körde långa sträckor såg det ut så under oljelocket. Kletet försvann så fort vädret blev varmare smile



Sök