2 januari 2017
Trådstartare
Hej alla glada! Har ett märkligt symptom på min bil som jag skulle vilja rådfråga er om.
• Bilmodell
Mercedes E240 årsmodell 2000
M112 2,4 liter V6
• Miltal
183 000 km
• Modifikationer på bilen
Inga.
• Hur yttrar sig felet?
Gult klet runt oljelocket som inte vill försvinna trots flera långkörningar på sistone.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? Vilken felsökning har gjorts?
Kletet fanns inte vid inköp för 1,5 månad/300 mil sedan. (Säljaren kan såklart ha torkat bort det). Körde en 50-100 mil innan jag upptäckte lite gult gojs på oljelocket. Tänkte att det var kondens som kunde bero på de kortkörningar jag ibland gör i stan. Gjorde för säkerhets skull en service på bilen med ny olja och nya filter, har kört 200 mil sedan dess varav de senaste 100 milen har varit två rena långkörningar tur och retur. Trots det är det ordentligt med gult klegg vid oljepåfyllningsröret.
Inga felkoder finns.
Finns inget klet på oljestickan och oljan är gulbrun.
Kylarvätskan är kollad - ser bra ut - ingen olja och inget som försvunnit vad jag sett.
Har dock inte kollat om avgaser läcker in i kylarvätskan.
Vad kan mitt symptom bero på, förutom topplockspackningen som jag antyder ovan? Vevhusventilation som trilskas/är igensatt? Dvs att ventilkåporna inte ventileras ordentligt och fukt stannar kvar?
Mvh