2994
Sök

Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och... Visa mer

70 852 Visningar
Uppdaterades senast 18 september
272 Inlägg
3 oktober 2023
Trådstartare
#121
Lite goda nyheter för en gångs skull smile

Provkörde lite idag, och drog ur den 4 gånger "back to back" utan att den sköt vatten! Inga större problem förutom ett som jag kommer åtgärda inom ett par dagar. Besiktning bokad på fredag och har lite småfix tills dess.

Enda problemet var att den sköt ur vevhusventilationen på toppen. Men jag vet nog varför. Den blåser inte ur någon luft på tomgång, men jag antar att blir lite tryck under fullt blås, + oljan som cirkulerar gör att den i princip glider av. Märkte när jag skruvade ihop första gången att den passade lite dåligt, och ju hårdare man drog åt slangklämman, desto högre gled den upp då anslutningen är konisk. Märklig konstruktion egentligen.

https://i.imgur.com/Ne4dyxw.jpg

Nya vevhusventilationen är såklart inte Volvo original och den övre slangen är då mjuk. Vid värme blir den ännu mjukare.

https://i.imgur.com/4VpoMd8.jpg

På min andra motor så satt vad jag antar är Volvo original och skillnaden är ju enorm. Den på gamla motorn är ju av hårt gummi och inte alls lika flexibel. Slangklämman till den originala är också säkerligen 50% bredare än den som kom med kopian. Så denna kommer jag byta till. Men då ska ju insuget såklart av igen roll

https://i.imgur.com/7ooSYdt.jpg

Lite småfix innan besiktning. Måste justera in handbromsen lite, och öppna upp instrumentbrädan så jag kan ta ur instrumenthuset och montera on blinkerslamporna. Något mer tror jag inte behövs för tillfället, och väntar med spänning till besiktningen. big_smile
Senast redigerat av Reso (3 oktober 2023)


272 Inlägg
3 oktober 2023
Trådstartare
#122
När jag städade bort gamla lådor från beställningar så hittar jag det jag saknade för några veckor sedan, pinnbult till turbon! smile

Det blev ett snabbt byte.

https://i.imgur.com/46B8Xxl.jpg

https://i.imgur.com/IQthcGV.jpg

När man ändå är igång så skruvade jag bort insuget och bytte vevhusventilationsslang till toppen. Mycket stabilare

https://i.imgur.com/d9pUGM6.jpg

Sen isär med instrumentbrädan och tryckte dit lamporna till blinkers i instrumenthuset. Hade isär det för några veckor sedan för att se till att mätare, dator och varningslampor skulle lysa, men glömde såklart blinkers då

https://i.imgur.com/CeMM5tD.jpg
Senast redigerat av Reso (3 oktober 2023)


272 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#123
https://i.imgur.com/YCl9lK5.jpg

Var på besiktningen. Fick en tvåa på länkarmsbussning, men även på CO värden. På tomgång låg den på 1,3 (0,5). På 2500 varv låg den på 3,8 (0,3) så jag måste ha missat något rejält känns det som. Lambda låg på 0,92 (0,96 - 1,04) så den ligger ju fel.

Jag tyckte att den gick jättebra på vägen till och från besiktningen, förutom nästan hemma då den börjar slöddra och spotta vid en viss procent gaspådrag på låga varv. Tryckte jag ner plattan så hoppade den ur det och gick bra igen. Tomgång gick dåligt, den luktade mycket bensin och den visade felkoder på för fet blandning (2-1-2 och 5-1-2).

Skruvade ner downpipen och lambdan, och såg att en kabel var av. Lagade den, satte ihop allt igen, drog lite extra på alla slangklämmor och provkörde. Den verkar gå mycket bättre, blöddrade till endast en gång ca 2km in på körningen, men inte efter det.

Börjar fundera på om mässinglocket på RIP-kitet vid gasspjället suger lite luft. Tänkte spruta lite startgas där och se men det glömde jag bort..


272 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#124
Denna tråd borde få sig en liten uppdatering.

Eftersom bilen blev kuggad i besiktningen med avgasvärden, eller med andra ord för fet blandning och allmänt dålig körgång så blev det inget mer den säsongen, siktade på nya bilar som fick egna projekttrådar. Med all snö, som bokstavligen stängt in bilen så kan jag inte göra någonting med den förrän snön försvinner

Jag kan inte släppa tanken om hur BRA motorn gick medans den höll på och skjuta det förbannade vattenröret, och hur dåligt bilen gick efter att jag bytte topp. Istället för att backtracea och jaga fel så gör jag om det igen. Jag ska försöka få tag på en tolk till kamaxeln och försäkra mig lite mer om att inget hamnar ur timing.

Det har även inhandlats en hyffsad mängd roliga delar som ska på inför 2024. smile Bland annat kolfiber, uppgraderingar och inredning.

https://i.imgur.com/iDuxcKg.jpeg


272 Inlägg
24 februari
Trådstartare
#125
Då jag nyligen skaffat en till 850 kombi så har jag börjat leta lite samma delar som jag redan har, lite av en win/win för då får den gula fräschare delar, och min andra kombi får ta över lite lull. big_smile

Var på skattjakt på skroten för några veckor sedan och såg en V70 med långlister. Yoink sa det så fick de följa med hem. På den gula sitter det 850 långlister, som dessutom är svartmålade eftersom det är vanligt att de flagnar. Så där får de mycket finare V70-listerna hamna, och jag får nog måla om 850-listerna innan de hamnar på den silvriga

https://i.imgur.com/9dzODeA.jpeg

https://i.imgur.com/gcBXcND.jpeg

Första lagret med plast och gummimedel på, ska dra på andra lagret imorgon så det blir mättat och bra


272 Inlägg
1 april
Trådstartare
#126
Första riktiga vårdagen, ledig måndag spenderades med att städa garaget, åka till tippen men en enorm mängd skit och sen öppna dörrarna till den gula pärlan. big_smile

Hello beautiful

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-8d3ba0fc03b2d70ad476fe6c79bad8ec.jpg

Den gick väldigt ojämnt, som förväntat eftersom jag ställde in den snabbt, lite i skam över hur dåligt den gick. Provade att spraya startgas här och där men den reagerade inte någonstans. Eftersom jag hade haft av insuget säkert 5 gånger med samma packning så bytte jag den lite snabbt. Jag bytte även från de vita spridarna till originala orangea. Ingen skillnad i tomgång.

Började sitta och pilla på OBD1-modulen och läsa felkoder. Minns att förra året fick jag felkoder om lambda-sonden, även när den gick "bra". Men någon gång där i slutet av förra säsongen så började den gå enormt dåligt, blöddrade och hackade. Den gick bättre utan LMM, men även när jag provade andra LMMs så gick den aldrig bättre.

Råkade trycka 3 gånger och den började gå igenom olika enheter automatiskt, så som kylarfläkt, LMM, spridare och EVAP-modul. Efter det fick jag felkod om LMM, som jag aldrig fått förut. Rensade allt för att få bort gamla koder och provade igen. LMM igen. Så jag lyckades hitta en gammal LMM som hörde ihop med motorn från -94 som nu är monterad. Och det gjorde fan susen! Nu går motorn rent igen. Tog en kort provtur och tankade, och jävlar vad bilen går. Svinlande snabbt jämfört med den silvriga original T5an. Ändå ska dom ha samma grejer monterat, så jag antar att nya delar spelar väldigt stor roll.

Lambda lyser fortfarande, men åtminstonde ett stort fel åtgärdat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-9c868730523866b4229ab5150651cec8.jpg

Som belöning för det så slängde jag den äckliga gröna huven åt helvete och monterade en svart huv jag hittade för 250kr i kristinehamn. Bu eller bä, men jag väljer hellre svart bu än grönt bä.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-b7233f390f4dfcd9d57256cd2a24bc7b.jpg

Och så slog det mig att nu kan jag ta ut allt jag har hoardat under vintern! Så mycket gott att jag nästan blir tårögd. Vi snackar;
302mm frambromsar
NOS T5 tryckplatta med lamell
V60-baktorkare
Larmcentral med tillbehörande larmdosa (som jag saknat sedan jag tappade originalnycklarna för några år sedan)
Ny lambdasond
Ny XC-grill med en bättre begagnad volvo-ribba
Kolfiberkåpor till gasrulle och ECU från Carbon Fiber Works, samma som gjort tändstiftskåpan
Svarta innerbelysningsknappar
688 Japan-grenrör i fint skick som ska paras ihop med volvos originala packningar. Packningarna kostade så fruktansvärt mycket att de fick vara med på bild
18" BBS Challenge, som jag tyvärr blev lurad på då de var annonserade som 5x108, men visade sig vara 5x112 när de inte passade på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-863e77ae2a460c84337c498346bfde5e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-11a7334c9bc5897831bf1c6c212c44ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-9af0a796e049d248a3ebd60acd409c8f.jpg

Däcken ska bytas från 225/45R18 som sitter på nu till 215/35R18. Och då de är 8,5" ET35 så kommer jag få ET20 med 15mm konverteringsspacers. Då tjänar jag ändå 10mm från mina 8,5" ET10 som sitter på just nu. Enligt kalkyl så ska 215/35R18 vara snarlikt 205/40R17 som är monterat nu så allt lär går bra..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-fafd05c10861bd076e2f3fc1babda4d5.jpg

Lite snabbt kosmetiskt mekande innan jag ger mig för dagen, V60 torkare åker på. Den är något kortare är original men efter att ha använt en på min andra 855 så kan jag säga att det inte är något man märker av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-b4a21450f13c9bf65540a378ccd048d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-d9a6f14482fbfac8a7ec32a347e6720f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-d9d8a239575959980b0e5a10993fb708.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-ef4aa9461d8b9c759acc5404f6f9c52b.jpg

Och sen så putsades rails-gropen och de släta v70-listerna monterades. Blev väldigt propert och allmänt bättre skick än de gamla 850-listerna. De är fetare fram vid rutan och man har ju hört att de ska vara bättre på att hantera vattnet när man använder torkarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-d12145f22f9175fa5d4162ffc7f1f5a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-c21fc7b9be5da579f8131bbc049a50a0.jpg


272 Inlägg
2 april
Trådstartare
#127
Kom på att jag även fick med en avskärming för öppet luftfilter när jag köpte huven, med hål för frisk luft och monteras på original-klykorna för luftburken. Den monterades med resten av kolfibern så jag äntligen kan titta på ett färdigt motorutrymme. big_smile

Eftersom jag nu har den silvriga så har suget för original luftburk släppt lite, vill jag höra en liten tyst nysning varje gång jag växlar så kan jag köra den. Jag saknar den högljudda dumpen lite så detta blir ju perfekt smile

https://i.imgur.com/iwRS88e.jpeg

https://i.imgur.com/hFXJItN.jpeg

https://i.imgur.com/rEp6BWC.jpeg

https://i.imgur.com/VmGka5o.jpeg

https://i.imgur.com/hjpu52F.jpeg

Men tyckte att luftfiltret satt allmänt fult och blev väldigt litet, så jag letade efter något rör som jag kunde modifiera och få ut det lite. Kom över mitt proffsiga inloppsbygge som jag gjorde för några år sedan och det hade ju en perfekt böj med rätt silikonanslutningar lol

https://i.imgur.com/QnD9s4x.jpeg

https://i.imgur.com/2KQHttA.jpeg

https://i.imgur.com/lNdoFkl.jpeg

Färdigt för stunden, förutom att jag ska skaffa nytt batteri. Men annars är det väldigt kul att stå och titta på detta, man fnissar lite granna smile

https://i.imgur.com/h11IisL.jpeg

Sen bytte jag lambdasond, downpipen hade fått sig en mysig guldig färg

https://i.imgur.com/bEwC8lk.jpeg

Jag håller på och byta länkarmar och bromsar just nu, men dom kämpar emot mig så jag pausade för kvällen och går ut med nya tag en annan dag smile


272 Inlägg
3 april
Trådstartare
#128
Valde att gå ut igen och ta tjuren i hornen. Fram med värmen, rondellen och ta bort med både styrlänkar och länkarmar. Det gick sin väg och nu är ytterliggare en tvåa släckt med nya länkarmar. Nya styrlänkar fick åka på och det var väl tur att jag köpte med det då jag ändå behövde värma sönder dom roll

Gamla skrikande bromsar bort

https://i.imgur.com/PnQa3Hy.jpeg

280mm vs 302mm

https://i.imgur.com/ZoUMh12.jpeg

Jag hade fortsatt använda mina bromsok då dom ska vara samma, men av någon anledning så var cylindern lite mindre på mina, så det var väldigt svårt att få in ena bromsklossen. Så nu åker jag på att lufta bromsar också. Men det känns bra med en storlek uppåt i bromsväg, man har ju hört flertal gånger att 280mm är ganska undermåttligt med tanke på 240/250hk 1,5 ton. Definitivt när jag ska upp närmare 300hk

https://i.imgur.com/hZZaepS.jpeg

Bakom 17" Propus med nya däck

https://i.imgur.com/cyy8f5n.jpeg

Och kunde inte låta bli att hänga upp CH fälgarna big_smile

https://i.imgur.com/CQHACDZ.jpeg

https://i.imgur.com/9tlwzAf.jpeg

https://i.imgur.com/jRINYwW.jpeg

Tar fram tumstocken och lugnar ner mig rejält, ca 30mm till skärmkanten, och kommer nog kunna ställa tillbaka en hel del camber när spacers och mindre däck kommer på!

https://i.imgur.com/OdfEoq3.jpeg


2 309 Inlägg
3 april
#129
Snyggt! Trevligt med större bromsar, men det ser ut som att det saknas en låsbygel på det nya oket. smile

De där fälgarna ser ju klockrena ut på bilen! Såg såklart inte fy skam ut innan heller, men det blev mycket bättre nu i mitt tycke! big_smile


272 Inlägg
3 april
Trådstartare
#130
Mew skrev:
Snyggt! Trevligt med större bromsar, men det ser ut som att det saknas en låsbygel på det nya oket. smile

De där fälgarna ser ju klockrena ut på bilen! Såg såklart inte fy skam ut innan heller, men det blev mycket bättre nu i mitt tycke! big_smile

Japp, det var den som fick mig att ta av den svarta fälgen och gav mig idén om att testa den nya.. Om du zoomar in så sitter den på där big_smile

Jag tror det blir skitbra, det är en fälg jag länge velat ha så det gjorde mig väldigt ledsen att det var fel bultmönster, känns fake på något sätt..


272 Inlägg
5 april
Trådstartare
#131
Blev färdig med bromsbyte och tog bilen på en provtur med nya lambdasonden, bilen går nu ännu bättre och renare. Ingen lambda lyser i instrumenthuset. big_smile

https://i.imgur.com/07D8y0u.jpeg

Bytte knappar på innerbelysningspanelen, tyvärr så är det olika storlekar på panelen till 850 och V70 dock.

https://i.imgur.com/hHdyWgJ.jpeg

https://i.imgur.com/8zhkuJv.jpeg

https://i.imgur.com/uYw85hj.jpeg

https://i.imgur.com/cPHRdTO.jpeg

Sen så kände jag att det var dags att riva ut stolarna för att göra en rejäl genomgång av inredningen. De ljusa V70R-stolarna åker ut för att inte åka in igen. smile


https://i.imgur.com/ghhab1k.jpeg

https://i.imgur.com/K1oZXJY.jpeg

Det är lagomt äckligt efter flera år av brukning. Möss har varit i bilen under vintern och det gillar jag inte. Det är även lite fuktigt under mattorna så det var väl behövligt.

https://i.imgur.com/WrYZzFK.jpeg

https://i.imgur.com/1MmOCC4.jpeg

https://i.imgur.com/oc73ohW.jpeg

https://i.imgur.com/mIaImAs.jpeg

Sen står jag och tittar på det sorgsna innertaket..

https://i.imgur.com/6NYdEX1.jpeg

Kanske går lite för långt nu men det behöver göras! Det har länge legat i planering att ha svart innertak, men det medför diverse problem som att då ska saker målas svart. Och sen så är det lika bra att byta ut allt som är trasigt.

https://i.imgur.com/l63pU9v.jpeg

Allt som är trasigt eller skadat. Ramen till taklucka är inte med på bild men den sprack såklart också neutral

https://i.imgur.com/yokkqqT.jpeg

_

Sen så kan jag lägga ut denna bild som jag fick för ett par veckor sedan av min bror big_smile

https://i.imgur.com/Sp4TTjM.jpeg


272 Inlägg
5 april
Trådstartare
#132
Idag tog jag mig an taket. Jag åkte till tyghandlaren IDEA i Grums och åkte hem med några meter svart sammet. Här gjorde jag det lite svårt för mig, det var inte jätte-elastiskt men inte heller skitstumt. Sen så köpte jag ett 3M lim och åkte hem för att börja riva.

https://i.imgur.com/Y0US2tU.jpeg

Efter att tyget var borta så var det bara att börja skrapa bort plastskummet. Drog jag fingrarna över det så gick det bara sönder, så efter 30 år så är det väl detta som gjorde att tyget släppte från första början.

https://i.imgur.com/O4DbHe8.jpeg

https://i.imgur.com/CQ3MxXJ.jpeg

Sen så la jag ut tyget för att klippa till och se hur det betér sig.

https://i.imgur.com/m0qDEOi.jpeg

https://i.imgur.com/IX8u5Xn.jpeg

La upp hälften, sprutlimmade på båda sidorna och såg till att inte spraya på finsidan.

https://i.imgur.com/cvAVgc2.jpeg

Så här blev det färdiga resultatet. smile

https://i.imgur.com/4tPJOpG.jpeg

Jag är alltid fullt ärlig och transparant i mina trådar, jag vill inte att foton ska ljuga och folk tro att saker jag gör är bättre än vad de faktiskt är.
Som mattläggare på dagtid så håller jag ju på med liknande arbete, och har hög standard för vad jag gör med mina händer. Detta var skitsvårt, jag missbedömde hur mycket former innertaket egentligen har och hur stumt tyget var. Mängden lim var jag osäker över, jag var orolig över att det skulle gå igenom tyget och visa sig på finsidan.

Med det sagt så är jag ändå nöjd för min första gång, det blev en del i mitt tycke ofrånkomliga rynkor. Det finns definitivt 'room for improvement'. Men jag hoppas att mycket kommer döljas av diverse plastdetaljer. Men med facit i hand så borde jag ha valt ett mer elastiskt material.

https://i.imgur.com/Nt2Rctg.jpeg

https://i.imgur.com/9rNUgXR.jpeg

Luckan var definitivt enklare att göra.. lol

https://i.imgur.com/q344Ceo.jpeg

https://i.imgur.com/AyBQWeY.jpeg

Innan jag kan göra mer än att lägga in taket så måste jag måla lite plastdetaljer. Gick in på Color Glo för att höra hur mycket det skulle kosta att färga om solskydden då de är vinyl. Och sen hitta hela plastdetaljer. smile

https://i.imgur.com/ORwUHVD.jpeg

https://i.imgur.com/8hu78tU.jpeg


736 Inlägg
6 april
#133
Ett svart innertak gör mer för helheten än man tror! Snyggt!

Av ren nyfikenhet, vad tar Color Glo för att färga ett par solskydd? Har nämligen ljusbeige i min och de börjar se lite vissna ut.

Live long, and prosper.

272 Inlägg
6 april
Trådstartare
#134
MrHyde skrev:
Ett svart innertak gör mer för helheten än man tror! Snyggt!

Av ren nyfikenhet, vad tar Color Glo för att färga ett par solskydd? Har nämligen ljusbeige i min och de börjar se lite vissna ut.

Det kommer nog göra sig väldigt bra. big_smile

Runt 800kr för solskydden. smile


272 Inlägg
6 april
Trådstartare
#135
Idag blev det målning av plastdetaljer, slipade lite lätt med 800 korn och gjorde rent med thinner. Tror det blev bra, den mattsvarta matchade väldigt bra med de svarta knapparna i belysningsenheten. smile

https://i.imgur.com/F06uX46.jpeg

https://i.imgur.com/6PbX5JT.jpeg

https://i.imgur.com/jDoGGMi.jpeg

Samtidigt som jag målade så gjorde jag rent inne på golvet av bilen. Skönt att få en bra start inför interiör-rengöringen. De gamla biltema-kablarna till slutsteget kommer bytas ut mot rejälare och bättre kablar. När allt är ur så är det lite lättare att dra kablarna snyggt och undangömt.

https://i.imgur.com/IRDn84X.jpeg

https://i.imgur.com/1FaQLTY.jpeg

https://i.imgur.com/k1Uzap6.jpeg

Sånt här tycker jag är väldigt kul att hitta. big_smile

https://i.imgur.com/IpgFVJN.jpeg

Sånt här är mindre roligt att hitta. Men med tanke på att bilen närmar sig 30 så vet jag inte vad man ska förvänta sig riktigt. Ska man lägga något rostskydd där medans inredningen är ur eller är det helt onödigt?

https://i.imgur.com/BlhLTYG.jpeg


272 Inlägg
7 april
Trådstartare
#137
Putteliten skrev:
Det känns väl trevligare att lägga in inredningen och veta att allt under är fräscht?

Vad har du för tips? Bilen kommer användas så mycket som möjligt till sommaren, och så planerar jag att en dag strippa ner mer och rostlaga under tröskel, skärmar osv. Antagligen en dag då barnen växt upp smile


9 118 Inlägg
7 april
#138
Reso skrev:
Putteliten skrev:
Det känns väl trevligare att lägga in inredningen och veta att allt under är fräscht?

Vad har du för tips? Bilen kommer användas så mycket som möjligt till sommaren, och så planerar jag att en dag strippa ner mer och rostlaga under tröskel, skärmar osv. Antagligen en dag då barnen växt upp smile

Har tyvärr inga bra tips på sånt. Är inte så bra på det här med rost om man säger så…


1 484 Inlägg
7 april
#139
snyggt!! cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

8 251 Inlägg
7 april
#140
Slipa plåtrent och lägg på färg. Någon liten roterade stålborste hade jag provat med.



Sök