Första riktiga vårdagen, ledig måndag spenderades med att städa garaget, åka till tippen men en enorm mängd skit och sen öppna dörrarna till den gula pärlan.
Hello beautiful
Den gick väldigt ojämnt, som förväntat eftersom jag ställde in den snabbt, lite i skam över hur dåligt den gick. Provade att spraya startgas här och där men den reagerade inte någonstans. Eftersom jag hade haft av insuget säkert 5 gånger med samma packning så bytte jag den lite snabbt. Jag bytte även från de vita spridarna till originala orangea. Ingen skillnad i tomgång.
Började sitta och pilla på OBD1-modulen och läsa felkoder. Minns att förra året fick jag felkoder om lambda-sonden, även när den gick "bra". Men någon gång där i slutet av förra säsongen så började den gå enormt dåligt, blöddrade och hackade. Den gick bättre utan LMM, men även när jag provade andra LMMs så gick den aldrig bättre.
Råkade trycka 3 gånger och den började gå igenom olika enheter automatiskt, så som kylarfläkt, LMM, spridare och EVAP-modul. Efter det fick jag felkod om LMM, som jag aldrig fått förut. Rensade allt för att få bort gamla koder och provade igen. LMM igen. Så jag lyckades hitta en gammal LMM som hörde ihop med motorn från -94 som nu är monterad. Och det gjorde fan susen! Nu går motorn rent igen. Tog en kort provtur och tankade, och jävlar vad bilen går. Svinlande snabbt jämfört med den silvriga original T5an. Ändå ska dom ha samma grejer monterat, så jag antar att nya delar spelar väldigt stor roll.
Lambda lyser fortfarande, men åtminstonde ett stort fel åtgärdat!
Som belöning för det så slängde jag den äckliga gröna huven åt helvete och monterade en svart huv jag hittade för 250kr i kristinehamn. Bu eller bä, men jag väljer hellre svart bu än grönt bä.
Och så slog det mig att nu kan jag ta ut allt jag har hoardat under vintern! Så mycket gott att jag nästan blir tårögd. Vi snackar;
302mm frambromsar
NOS T5 tryckplatta med lamell
V60-baktorkare
Larmcentral med tillbehörande larmdosa (som jag saknat sedan jag tappade originalnycklarna för några år sedan)
Ny lambdasond
Ny XC-grill med en bättre begagnad volvo-ribba
Kolfiberkåpor till gasrulle och ECU från Carbon Fiber Works, samma som gjort tändstiftskåpan
Svarta innerbelysningsknappar
688 Japan-grenrör i fint skick som ska paras ihop med volvos originala packningar. Packningarna kostade så fruktansvärt mycket att de fick vara med på bild
18" BBS Challenge, som jag tyvärr blev lurad på då de var annonserade som 5x108, men visade sig vara 5x112 när de inte passade på bilen.
Däcken ska bytas från 225/45R18 som sitter på nu till 215/35R18. Och då de är 8,5" ET35 så kommer jag få ET20 med 15mm konverteringsspacers. Då tjänar jag ändå 10mm från mina 8,5" ET10 som sitter på just nu. Enligt kalkyl så ska 215/35R18 vara snarlikt 205/40R17 som är monterat nu så allt lär går bra..
Lite snabbt kosmetiskt mekande innan jag ger mig för dagen, V60 torkare åker på. Den är något kortare är original men efter att ha använt en på min andra 855 så kan jag säga att det inte är något man märker av.
Och sen så putsades rails-gropen och de släta v70-listerna monterades. Blev väldigt propert och allmänt bättre skick än de gamla 850-listerna. De är fetare fram vid rutan och man har ju hört att de ska vara bättre på att hantera vattnet när man använder torkarna.