Ha ha ha, det var många synpunkter på mitt val av däckdimension.
Har haft 235/85-16" på G-Wagen, Shogun, Defender(storm), Wrangler.
255/85-16" på Defender(Puma).
215/80-15" på Samurai, Niva och Jimny.
Alla däck köpta hos däckonline.
33/9-15 Super Svamper Swamper TSL Diagonal på Samurai.
90% är svårt att få tag på i mina önskade dimensioner.
Även diagonaldäck sedan Arlanda Marketing, p g a förbud mot HA-oljor, svårt att få tag på numera.
Byter aaaaaltid upp mig till maximal profilhöjd på minsta möjliga fälgdiameter.
Dessutom A/T eller M/T mönstertyp.
Söker dessutom aaaaalltid så smala fälgar som möjligt.
Pumans däck satt på 6" breda 15" stålfälgar.
På en Puma får 15" LM-fälgar inte plats p g a bromsoken.
Med stålfälgar kan man i regel gå ner en dimension.
Men inte på CR-V´n - där var max(min) 16".
Efter 16 st 4x4-bilar sedan slutet på förra årtusendet farfarit som ovan.
I går lät jag balansera om hjulen hos en gummigubbe.
En BMW-ägare var samtidigt inne med sitt 235/30-20"-hjul som han hade knäckt både däck och fälg på.
OK, jag är medveten om att jag får ta det lite lugnare i cirkulationsplatser, speciellt som jag som regel demonterar krängningshämmarna för att få bättre artikulation.
Däck och fälgar kan man diskutera i det oändliga - finns inget rätt eller fel - endast behov för brukaren.