Hej!
En liten varning, rätt mycket text nedan.
Har haft lite strul med min bil, en Hyundai Tucson 4wd CRDi från 2007 (Köpte bilen i oktober beg. då var den nybesiktigad, och har kört ca 800mil sedan dess, bilen har gått 15700 nu). Lämnade in den hos auktoriserad märkesverkstad för felsökning. Det visade sig att det var svänghjul, slavcylinder och kopplingssats som behövde bytas.
Tog och beställde hem grejerna som offerten specificerade från märkesverkstaden och bokade tid med en verkstad (autoexperten) för bytet. Hämtade ut bilen i fredags precis innan dom stänger och upptäcker nu flera nya fel som jag inte alls känner igen sedan tidigare.
Dels fungerar inte bromsljuset längre (bromsljuskontakten är trasig, sånt kan väl hända titt som tätt). Men ESP-lampan har börjat lysa och gjort det flera gånger, stannar jag och stänger av och startar om bilen har lampan slocknat och jag kan jag köra en liten bit, sedan börjar den lysa igen. Kan detta ha något med en trasig bromsljuskontakt att göra?
Sedan glappar ratten, flera cm, känns jätteotrevligt att köra, hade den glappat såhär innan hade jag märkt det. Sambon fick även hon testköra och upplevde samma sak. Ratten har inte glappat tidigare, inte ens lite.
Sedan tar bromsen långt ner, kanske att den tar längre ner än vad den gjorde innan jag lämnade in den.
Min fråga är, utifrån det ingrepp dom gjort med att byta svänghjul, kopplingssats och slavcylinder, kan dom ha kommit åt något som nu inneburit dessa nya problem?
Är inte helt 100% hur mycket man måste lossa/demontera för att kunna byta dessa delar, men måste man inte demontera/lossa på framaxelbryggan för att komma åt och byta grejerna som dom anlitades att göra? Styrväxeln sitter väl bultad i bryggan, frågan är ju ifall den är fastspänd och att rattaxelknutarna är spända/inte överspända så att bulten sträckt sig med glapp som följd? (Bilen är har ju 4hjulsdrift, vet inte hur mycket skruvning det är men det är ju dubbelmassesvänghjul, sedan sitter slav och urtrampslager ihop på denna bilmodell, vilket bör innebära att man måste riva isär motor/låda för att komma åt).
Hade ratten glappat, och jag haft ovan beskrivna nya problem innan, hade jag ju såklart tagit upp det och bett dom byta det i samma veva när jag bad om offerten från autoexperten, det är ju även märkligt att inte märkesverkstaden upptäckte dessa andra fel vid första felsökningen, det kan ju såklart vara ett olyckligt sammanträffande bara men känns som att det kan finnas ett samband. Vad tror ni?
När jag frågade verkstaden ifall de på något sätt kommit åt rattaxel/styrväxel var det ett blankt nej, absolut inte. Nu tyckte dom att det skulle beställas en rattaxel och att detta skulle fixa glappet i ratten.
Ringde upp dom minuterna innan dom stängde samma dag som jag hämtat ut bilen, efter att jag testkört bilen och uppmärksammade dom på felen, men mekanikern hade gått hem och jag ska höra av mig nu till veckan igen.
Det är väl framförallt glappande ratten och ESP-lampans konstiga beteende jag vill få åtgärdat.
Ett tillägg, skulle först få hämta ut bilen på torsdagen, men blev uppringd av att de behövde ha kvar den för lite "småjusteringar" samt att dom hade missat att det var en 4-hjulsdriven bil vilket innebär mer jobb. Jag skulle få hämta den vid lunch på fredagen. Sedan ringer dom ett par timmar efter lunch på fredag och säger nu att ratten glappar och bromsarna tar långt ner, jag blir ju väldigt förvånad såklart och säger att detta inte varit tidigare.
Dom hade även felsökt bromsarna i flera timmar enligt verkstaden, men är det inte märkligt att felsöka ett problem dom ej blivit anlitade att göra eller uppmärksammar kunden på?! Och varför nämndes inte dessa problem när dom ringde på torsdagen?
Min tes är ju ifall det uppstått några komplikationer när dom skruvat och nu försöker undvika att ta ansvar.
En liten varning, rätt mycket text nedan.
Har haft lite strul med min bil, en Hyundai Tucson 4wd CRDi från 2007 (Köpte bilen i oktober beg. då var den nybesiktigad, och har kört ca 800mil sedan dess, bilen har gått 15700 nu). Lämnade in den hos auktoriserad märkesverkstad för felsökning. Det visade sig att det var svänghjul, slavcylinder och kopplingssats som behövde bytas.
Tog och beställde hem grejerna som offerten specificerade från märkesverkstaden och bokade tid med en verkstad (autoexperten) för bytet. Hämtade ut bilen i fredags precis innan dom stänger och upptäcker nu flera nya fel som jag inte alls känner igen sedan tidigare.
Dels fungerar inte bromsljuset längre (bromsljuskontakten är trasig, sånt kan väl hända titt som tätt). Men ESP-lampan har börjat lysa och gjort det flera gånger, stannar jag och stänger av och startar om bilen har lampan slocknat och jag kan jag köra en liten bit, sedan börjar den lysa igen. Kan detta ha något med en trasig bromsljuskontakt att göra?
Sedan glappar ratten, flera cm, känns jätteotrevligt att köra, hade den glappat såhär innan hade jag märkt det. Sambon fick även hon testköra och upplevde samma sak. Ratten har inte glappat tidigare, inte ens lite.
Sedan tar bromsen långt ner, kanske att den tar längre ner än vad den gjorde innan jag lämnade in den.
Min fråga är, utifrån det ingrepp dom gjort med att byta svänghjul, kopplingssats och slavcylinder, kan dom ha kommit åt något som nu inneburit dessa nya problem?
Är inte helt 100% hur mycket man måste lossa/demontera för att kunna byta dessa delar, men måste man inte demontera/lossa på framaxelbryggan för att komma åt och byta grejerna som dom anlitades att göra? Styrväxeln sitter väl bultad i bryggan, frågan är ju ifall den är fastspänd och att rattaxelknutarna är spända/inte överspända så att bulten sträckt sig med glapp som följd? (Bilen är har ju 4hjulsdrift, vet inte hur mycket skruvning det är men det är ju dubbelmassesvänghjul, sedan sitter slav och urtrampslager ihop på denna bilmodell, vilket bör innebära att man måste riva isär motor/låda för att komma åt).
Hade ratten glappat, och jag haft ovan beskrivna nya problem innan, hade jag ju såklart tagit upp det och bett dom byta det i samma veva när jag bad om offerten från autoexperten, det är ju även märkligt att inte märkesverkstaden upptäckte dessa andra fel vid första felsökningen, det kan ju såklart vara ett olyckligt sammanträffande bara men känns som att det kan finnas ett samband. Vad tror ni?
När jag frågade verkstaden ifall de på något sätt kommit åt rattaxel/styrväxel var det ett blankt nej, absolut inte. Nu tyckte dom att det skulle beställas en rattaxel och att detta skulle fixa glappet i ratten.
Ringde upp dom minuterna innan dom stängde samma dag som jag hämtat ut bilen, efter att jag testkört bilen och uppmärksammade dom på felen, men mekanikern hade gått hem och jag ska höra av mig nu till veckan igen.
Det är väl framförallt glappande ratten och ESP-lampans konstiga beteende jag vill få åtgärdat.
Ett tillägg, skulle först få hämta ut bilen på torsdagen, men blev uppringd av att de behövde ha kvar den för lite "småjusteringar" samt att dom hade missat att det var en 4-hjulsdriven bil vilket innebär mer jobb. Jag skulle få hämta den vid lunch på fredagen. Sedan ringer dom ett par timmar efter lunch på fredag och säger nu att ratten glappar och bromsarna tar långt ner, jag blir ju väldigt förvånad såklart och säger att detta inte varit tidigare.
Dom hade även felsökt bromsarna i flera timmar enligt verkstaden, men är det inte märkligt att felsöka ett problem dom ej blivit anlitade att göra eller uppmärksammar kunden på?! Och varför nämndes inte dessa problem när dom ringde på torsdagen?
Min tes är ju ifall det uppstått några komplikationer när dom skruvat och nu försöker undvika att ta ansvar.
0
0
0
0