Första provningen av nya motorn i motorutrymmet.
Vänstersidan visste vi skulle bli ett problem med rattstången och grenröret. Efter att ha jämfört bilder på olika grenrör till olika Ls-bilar så verkar det som att grenröret för en Ls2-motor i corvette c6 har bäst form för att kunna göra rördragningen
Jag la ut en köpes annons på facebook och fick tag i ett par grenrör samma dag, så det gick ju bra. De dyker nog upp nästa vecka på tis-onsdag.
Ett annat problem är med kylaren och elkylfläkt. De båda får inte plats i motorutrymmet men de visste jag, men den placering framför tvärbalken där kylaren satt förut blir nästan omöjlig att få till med den stosplacering som är på kylaren. Sen tillkommer det problem att fläkten kan inte polvändas och bladen går ej att vända på. Jag hade gärna velat haft den som sugande inne i motorutrymmet för det blir tystare så och den är gjord för den placeringen.
Lösningen blir att montera fläkten bakvänd i kåpan och sen montera den i det täckta utrymmet innan kylaren. Kylaren kan då monteras i sin ordinare position och man slipper kapa sönder alltför mycket, originalutseendet blir kvar.
Dessa kommer från en corvette c6 som gått 2000mil.
Plåten kommer naturligt tas bort och de kommer blästras och lackeras. Eventuellt kan man planslipa dom snett för att få in dom lite tightare mot blocket men det får vi se när de kommer till veckan.