13 augusti 2020
Trådstartare
Det här var ju inte den enkla renovering jag hade hoppats på men är ju van att saker aldrig går dom msn tänkt, hade faktiskt bilen borta ett par månader. Detta hände när allt skulle varit klart.
Problemet var att automatlådan efter renovering växlade mellan 3an-4an fram och tillbaka och ibland tvåan på landsväg, därigenom strulade även lockupen. Hade felkod på spjällägesgivare så den byttes men ingen skillnad. Man anade ju att problemet kunde bero på kombinationen av en låda från 95 mot en motor från 2001. Lådan byggdes om igen med nyare ventilhus, andra ventiler och solenoider från en nyare låda, ett ombyggnadskitt blev det också som gör om lockupen antingen på eller av, annars har de nyare lådorna steglös lockup.
Jag köpte även på mig en nyare låda under den här perioden för att i nödfall testa med den.
Provkörde flera ggr under uppdateringarna men samma fel, lådan gick dock att styra med stora diagnosdatorn så den växlade. Rätt solenoider aktiverade i lådan.
Nästa intressanta händelse var under en provkörning, då släppte en slanganslutning från lådan till oljekylaren för lådan så det började brinna under huven på motorvägen men hade pulversläckare och kunde släcka, bärgare tillbaka och sanering..
Tänkte sedan att databoxen får fel info om belastning så map-sensor och maf-sensor byttes också men ingen skillnad.
Tänkte kanske databoxen eller de värden som är inlagda var fel. Fixade fram en till databox som var programmerad och klar och bytte i bilen men den betedde sig i princip likadant.
Tog nån dag till så lånade jag med stora diagnosdatorn inkopplad och åkte själv på provkörning och såg att varvtalet på utgående axeln från lådan och därigenom även hastigheten som styrboxen uppfattar pendlade åt alla håll. Då tänker man ju direkt att det är vss-givaren(hastighetsgivaren på lådan) som är dålig, en ny installerades dagen efter.
Men nu funkade allt med växling och lockup och inget pendlade av hastighet i datorn. Vem vet och det vill jag nog inte veta heller så kanske det bara var det som var felet från början.
Man har ju märkt att saker får ju aldrig gå för lätt utan det som kan jäklas det gör det, men när det väl fungerar så får man vara tacksam för de stackars minuterna.
Körde hem den 6mil, trevligt med 1600varv/min i 100km/h och väldigt pigg för att vara en 49a 🙂
Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil