3674
Sök

2 olika sommardäck.

Evildan
20 mars 2017
#21
caromania skrev:
ehedman skrev:
Some members of the scientific community have known for many years (at least from 1970) that the best rubber always should be on the rear wheels of passenger cars, to provide for stability under wet-road conditions. In 1982 the Tire Industry Safety Council stated "if selecting only a pair of replacement tires… put the two new tires on the rear wheels for better handling" More recently, the Tire Industry Association, in recommending that, when only two tires are replaced, the two new tires should be on the rear, included the phrase "…to prevent an over-steer condition or loss of vehicle stability…" The Rubber Manufacturers Association recommends that "…newer tires should be installed on the rear axle unless the new replacement tires are of a lower speed rating…" This caveat takes into account that the lower-speed rated tires will have lower critical characteristics than the higher-speed tires. The fundamental consideration is to have the tires with the best traction and lateral stiffness properties on the rear.

Even with this knowledge, it is not unusual today to find tire installers insisting that the best rubber should be on the front wheels.

W. Blythe, ”Review of tread depth, placement for wet traction,” Rubber & Plastic News, vol. 36, nr 3, pp. 32-35, 2006.

Ja, det är märkligt att folk envisas. Statistik på olyckor, varav flera med dödlig utgång avskräcker inte sladd-eliten på motorforum. Synnerligen problematiskt att folk envisas med att ha sådan övertro till sin egen förmåga.

"Sladd-eliten" tillhör jag den gruppen numera?
Jag har ju anti-sladd på Toylådan, måste det systemet stängas av för att ladda på stolpe?

Jag har dom bästa däcken på höger sida så jag dras mot dikeskanten om jag måste panikbromsa för någon med bästa däcken fram som kommer på tvären över vägbanan.

672 Inlägg
20 mars 2017
#22
Evildan skrev:
caromania skrev:
ehedman skrev:

W. Blythe, ”Review of tread depth, placement for wet traction,” Rubber & Plastic News, vol. 36, nr 3, pp. 32-35, 2006.

Ja, det är märkligt att folk envisas. Statistik på olyckor, varav flera med dödlig utgång avskräcker inte sladd-eliten på motorforum. Synnerligen problematiskt att folk envisas med att ha sådan övertro till sin egen förmåga.

"Sladd-eliten" tillhör jag den gruppen numera?
Jag har ju anti-sladd på Toylådan, måste det systemet stängas av för att ladda på stolpe?

Jag har dom bästa däcken på höger sida så jag dras mot dikeskanten om jag måste panikbromsa för någon med bästa däcken fram som kommer på tvären över vägbanan.

Haha du e-för go (smiley)

"Väx inte upp! det är en fälla"

18 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#23
haha vafan händer här nu yikes

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 mars 2017
#24
Evildan skrev:
caromania skrev:
ehedman skrev:

W. Blythe, ”Review of tread depth, placement for wet traction,” Rubber & Plastic News, vol. 36, nr 3, pp. 32-35, 2006.

Ja, det är märkligt att folk envisas. Statistik på olyckor, varav flera med dödlig utgång avskräcker inte sladd-eliten på motorforum. Synnerligen problematiskt att folk envisas med att ha sådan övertro till sin egen förmåga.

"Sladd-eliten" tillhör jag den gruppen numera?
Jag har ju anti-sladd på Toylådan, måste det systemet stängas av för att ladda på stolpe?

Jag har dom bästa däcken på höger sida så jag dras mot dikeskanten om jag måste panikbromsa för någon med bästa däcken fram som kommer på tvären över vägbanan.

Jag trodde du körde sladdlöst? Men logiken med bäst däck på höger sida låter sund. En snabb sorti ner i närmsta dike lär vara mer skonsamt än att bli klippt av en rollad V70 som kommer på tvären med ombyggda parkeringsbromsar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
21 mars 2017
#25
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Ja, det är märkligt att folk envisas. Statistik på olyckor, varav flera med dödlig utgång avskräcker inte sladd-eliten på motorforum. Synnerligen problematiskt att folk envisas med att ha sådan övertro till sin egen förmåga.

"Sladd-eliten" tillhör jag den gruppen numera?
Jag har ju anti-sladd på Toylådan, måste det systemet stängas av för att ladda på stolpe?

Jag har dom bästa däcken på höger sida så jag dras mot dikeskanten om jag måste panikbromsa för någon med bästa däcken fram som kommer på tvären över vägbanan.

Jag trodde du körde sladdlöst? Men logiken med bäst däck på höger sida låter sund. En snabb sorti ner i närmsta dike lär vara mer skonsamt än att bli klippt av en rollad V70 som kommer på tvären med ombyggda parkeringsbromsar.

Jag hänger på ett 16Ah Hondaaggregat på cykelstället och laddar medans jag kör. Funkar smörfint.
Men jag tycker det är coolt att åka på sladd i trafiken, förstår äntligen snorisarnas vurmande för det.

Muttley
21 mars 2017
#26
caromania skrev:
ehedman skrev:
Some members of the scientific community have known for many years (at least from 1970) that the best rubber always should be on the rear wheels of passenger cars, to provide for stability under wet-road conditions. In 1982 the Tire Industry Safety Council stated "if selecting only a pair of replacement tires… put the two new tires on the rear wheels for better handling" More recently, the Tire Industry Association, in recommending that, when only two tires are replaced, the two new tires should be on the rear, included the phrase "…to prevent an over-steer condition or loss of vehicle stability…" The Rubber Manufacturers Association recommends that "…newer tires should be installed on the rear axle unless the new replacement tires are of a lower speed rating…" This caveat takes into account that the lower-speed rated tires will have lower critical characteristics than the higher-speed tires. The fundamental consideration is to have the tires with the best traction and lateral stiffness properties on the rear.

Even with this knowledge, it is not unusual today to find tire installers insisting that the best rubber should be on the front wheels.

W. Blythe, ”Review of tread depth, placement for wet traction,” Rubber & Plastic News, vol. 36, nr 3, pp. 32-35, 2006.

Ja, det är märkligt att folk envisas. Statistik på olyckor, varav flera med dödlig utgång avskräcker inte sladd-eliten på motorforum. Synnerligen problematiskt att folk envisas med att ha sådan övertro till sin egen förmåga.

Sladdar aldrig.  De kostar för mycket och är pinsamt.
Har dessutom ingen övertro, men jag måste säga att jag är stolt över 0 orsakade olyckor den tid jag haft körkort. Både bil, mc och taxi.

Övertron bör väl landa på att folk tror de är helt säkra med ok däck och kör hur som helst.

4 152 Inlägg
21 mars 2017
#27
Muttley skrev:
caromania skrev:
ehedman skrev:

W. Blythe, ”Review of tread depth, placement for wet traction,” Rubber & Plastic News, vol. 36, nr 3, pp. 32-35, 2006.

Ja, det är märkligt att folk envisas. Statistik på olyckor, varav flera med dödlig utgång avskräcker inte sladd-eliten på motorforum. Synnerligen problematiskt att folk envisas med att ha sådan övertro till sin egen förmåga.

Sladdar aldrig.  De kostar för mycket och är pinsamt.
Har dessutom ingen övertro, men jag måste säga att jag är stolt över 0 orsakade olyckor den tid jag haft körkort. Både bil, mc och taxi.

Övertron bör väl landa på att folk tror de är helt säkra med ok däck och kör hur som helst.

Jag tillhör helt klart "sladdeliten" på detta forumet.  Gick åt 8 st sommardäck förra sommaren och då kördes dem till korden började titta fram. 

Jag sladdar alltid om det går:) Det är för jävla härligt att kunna styra en bil med gaspedalen:)
Jag gör det för att jag tycker det är roligt och struntar i vad folk tycker. Har man sladdat en del så vet man ju också var bilens gränser går bättre. Eller så är man död...

För 2 veckor sedan var det riktigt dåliga fårhållanden på vägarna runt göteborg och Uddevalla. Min bil med bra dubbdäck släppte och gick ut på ställ så fort jag rörde gasen på 6ans växel i 70 km/h.

Jag var absolut i minoritet på E6an som höll 60 -70 km/h och avstånd på typ 80 meter till framförvarande bil.

Majoriteten körde sina 4 hjulsdrivna moderna bilar på motorvägen i 120 med 15 meters avstånd till framförvarande bil, det hade inte en aning om hur halt det var på vägen. Det var väll bara någon antispinn lampa som blinkade till då och då...

Håller fullständigt med om att det är problematiskt att folk tror dem är guds gåva till bilkörningen men personer som litar på sina fancy antisladdsystem, sina nya bra däck osv är nog så illa skulle jag säga.

Kolla bara hur det gick i masskrocken på bron 2013. Tror inte den berodde på sladdande ungdommar eller dåliga bakdäck...

http://www.hd.se/2013-01-15/100-fordon-i-masskrock---en-man-dod


Muttley
21 mars 2017
#28
zemet skrev:
Muttley skrev:
caromania skrev:

Ja, det är märkligt att folk envisas. Statistik på olyckor, varav flera med dödlig utgång avskräcker inte sladd-eliten på motorforum. Synnerligen problematiskt att folk envisas med att ha sådan övertro till sin egen förmåga.

Sladdar aldrig.  De kostar för mycket och är pinsamt.
Har dessutom ingen övertro, men jag måste säga att jag är stolt över 0 orsakade olyckor den tid jag haft körkort. Både bil, mc och taxi.

Övertron bör väl landa på att folk tror de är helt säkra med ok däck och kör hur som helst.

Jag tillhör helt klart "sladdeliten" på detta forumet.  Gick åt 8 st sommardäck förra sommaren och då kördes dem till korden började titta fram. 

Jag sladdar alltid om det går:) Det är för jävla härligt att kunna styra en bil med gaspedalen:)
Jag gör det för att jag tycker det är roligt och struntar i vad folk tycker. Har man sladdat en del så vet man ju också var bilens gränser går bättre. Eller så är man död...

För 2 veckor sedan var det riktigt dåliga fårhållanden på vägarna runt göteborg och Uddevalla. Min bil med bra dubbdäck släppte och gick ut på ställ så fort jag rörde gasen på 6ans växel i 70 km/h.

Jag var absolut i minoritet på E6an som höll 60 -70 km/h och avstånd på typ 80 meter till framförvarande bil.

Majoriteten körde sina 4 hjulsdrivna moderna bilar på motorvägen i 120 med 15 meters avstånd till framförvarande bil, det hade inte en aning om hur halt det var på vägen. Det var väll bara någon antispinn lampa som blinkade till då och då...

Håller fullständigt med om att det är problematiskt att folk tror dem är guds gåva till bilkörningen men personer som litar på sina fancy antisladdsystem, sina nya bra däck osv är nog så illa skulle jag säga.

Kolla bara hur det gick i masskrocken på bron 2013. Tror inte den berodde på sladdande ungdommar eller dåliga bakdäck...

http://www.hd.se/2013-01-15/100-fordon- … en-man-dod

Herrejösses.  8 sommardäck tar en evighet för mig att förbruka, får säkerligen byta de pga ålder.

Olyckan på bron är ett exempel på hur extremt noga de är med avstånd. Jag kom där dagen innan på kvällen, och jag hade en sikt på ca 2-3 meter framför bilen (på vägen som går under alltså inte på motorvägen)   
Tyvärr blev inte alla av med körkortet som var inblandade, och tyvärr blev en man av med livet helt i onödan.

Sen vid olyckstillfället var det halt, och brons stora klack gjorde säkerligen inte det bättre. De var för hög kant.

7 394 Inlägg
21 mars 2017
#29
Muttley skrev:
zemet skrev:
Muttley skrev:

Sladdar aldrig.  De kostar för mycket och är pinsamt.
Har dessutom ingen övertro, men jag måste säga att jag är stolt över 0 orsakade olyckor den tid jag haft körkort. Både bil, mc och taxi.

Övertron bör väl landa på att folk tror de är helt säkra med ok däck och kör hur som helst.

Jag tillhör helt klart "sladdeliten" på detta forumet.  Gick åt 8 st sommardäck förra sommaren och då kördes dem till korden började titta fram. 

Jag sladdar alltid om det går:) Det är för jävla härligt att kunna styra en bil med gaspedalen:)
Jag gör det för att jag tycker det är roligt och struntar i vad folk tycker. Har man sladdat en del så vet man ju också var bilens gränser går bättre. Eller så är man död...

För 2 veckor sedan var det riktigt dåliga fårhållanden på vägarna runt göteborg och Uddevalla. Min bil med bra dubbdäck släppte och gick ut på ställ så fort jag rörde gasen på 6ans växel i 70 km/h.

Jag var absolut i minoritet på E6an som höll 60 -70 km/h och avstånd på typ 80 meter till framförvarande bil.

Majoriteten körde sina 4 hjulsdrivna moderna bilar på motorvägen i 120 med 15 meters avstånd till framförvarande bil, det hade inte en aning om hur halt det var på vägen. Det var väll bara någon antispinn lampa som blinkade till då och då...

Håller fullständigt med om att det är problematiskt att folk tror dem är guds gåva till bilkörningen men personer som litar på sina fancy antisladdsystem, sina nya bra däck osv är nog så illa skulle jag säga.

Kolla bara hur det gick i masskrocken på bron 2013. Tror inte den berodde på sladdande ungdommar eller dåliga bakdäck...

http://www.hd.se/2013-01-15/100-fordon- … en-man-dod

Herrejösses.  8 sommardäck tar en evighet för mig att förbruka, får säkerligen byta de pga ålder.

Olyckan på bron är ett exempel på hur extremt noga de är med avstånd. Jag kom där dagen innan på kvällen, och jag hade en sikt på ca 2-3 meter framför bilen (på vägen som går under alltså inte på motorvägen)   
Tyvärr blev inte alla av med körkortet som var inblandade, och tyvärr blev en man av med livet helt i onödan.

Sen vid olyckstillfället var det halt, och brons stora klack gjorde säkerligen inte det bättre. De var för hög kant.

går fort att avverka ett par bakdäck smile om man är på det humöret smile  men man gör det med sans,, ej sladda genom centrum smile varken på sommaren eller vintern smile


Better than God \o/
1 883 Inlägg
21 mars 2017
#30
Orkade inte ens läsa alla inläggen. Lyssna nu på en gammal och erfaren man.  :-D

Alltid bästa däcken bak. Alltid...
Detta för att undvika ofrivillig överstyrning.
Krockar ni helst med en lyktstolpe rakt framifrån, där deformationszoner finnes eller
vill ni ha stolpen i förardörren 15cm från din axel?
Så glöm allt snack om bromsverkan och bromssträckor. Det gäller alla bilar oavsett var de driver, med eller utan ABS / ESP etc. (de systemen måste ha fäste för att ens fungera) Transportstyrelse, säkerhetsverk etc rekommenderar alltid bästa däcken bak och det av en anledning. Tro mig, de har koll.  :-P
Puss på er
Senast redigerat av MrTurbo (21 mars 2017)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

672 Inlägg
22 mars 2017
#31
MrTurbo skrev:
Orkade inte ens läsa alla inläggen. Lyssna nu på en gammal och erfaren man.  :-D

Alltid bästa däcken bak. Alltid...
Detta för att undvika ofrivillig överstyrning.
Krockar ni helst med en lyktstolpe rakt framifrån, där deformationszoner finnes eller
vill ni ha stolpen i förardörren 15cm från din axel?
Så glöm allt snack om bromsverkan och bromssträckor. Det gäller alla bilar oavsett var de driver, med eller utan ABS / ESP etc. (de systemen måste ha fäste för att ens fungera) Transportstyrelse, säkerhetsverk etc rekommenderar alltid bästa däcken bak och det av en anledning. Tro mig, de har koll.  :-P
Puss på er

Kloka ord!

"Väx inte upp! det är en fälla"


Sök