caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Jahaaaa... Nu blev det lite misstolkning här märker jag. Statistiken har självklart inget med Garagets forum att göra. Och den sovande draken är väl just de som envist hävdar att tyska bilar generellt håller lika bra som japanska. Nu är det måhända vanskligt att generalisera utifrån tillverkarland, men jag gör det gärna ändå eftersom statistiken är solklar.
Blev det? Eller det du skrev först gäller helt plötsligt inte längre?
caromania skrev:
Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. [...]
Precis omvänt ja, men självklart skulle det misstolkas -två gånger.
Det huggs inte speciellt mycket i alla "Min BMW kokar"-trådar numera. Däremot skrivs det fortfarande saker i stil med "gubbarna på forumet kör vidare med "japanska bilar dör aldrig" "och liknande. Tack och lov har ju forumet nyligen städats på de värsta trollen som sänkte nivån i varenda eviga tråd. Kanske är det som Soppan skriver nu senare att tonen ändå är ovanligt civiliserad. Som du ser så nämner exempelvis jag i min inledande post både Saab och Audi i positiv mening.
Att sedan forumet fylls av problemfyllda tyska bilar bör ju ha en viss koppling till den tydliga statistiken som ändå är solklar. De går ju trots allt sönder oftare. Eller hur?
Det är alltså du som inte är tydlig nog.
Ja, och Cracksoup påpekade så tydligt varför det tveklöst finns fler trådar gällande "tyskar" än ex.vis Toyota här på forumet.
Jag har kört "tyskar" de senaste 10-15 åren, och nej, jag kan inte påstå att dessa har strulat mer än något annat "lands bilar". Det största problemet jag råkat ut för här är en bråkande tcu (efter 35.000 mil), ett kombiinstrument som gett upp (efter 28.000 mil) och en generator som gav upp efter 32.000 mil. Detta toppar då även "problemligan" om vi skulle inkludera den närmaste familjen och vännerna. Nåja, en brusten kamrem har varit ett större problem, men, det hade inget alls att göra med vilket land bilen kom ifrån. Däremot är min erfarenhet att elfel är galet vanligt på ex.vis Honda. Det är -min- erfarenhet (det innebär alltså att det inte är någon ide att du tjatar emot, det ändrar inte på min erfarenhet).
Statistik är alltid bra, men, statistik är just statistik. Och för att förtydliga;
En problemfylld audimotor är 3.2:an (tfsi). Vi behöver inte gå in på varför, men det är så. Den är tveklöst överrepresenterad. I statistik som "klumpar ihop" alla motorer (exempelvis) inom en modell, så är alltså inte statistiken vidare tillförlitlig om du istället planerar att köpa en 2.0tfsi (eller någon annan motor, det spelar liksom ingen roll för exemplets skull). Så länge problemmotorn finns med i "klumpen" får hela bilen dåligt värde för exempelvis "motorproblem". Det blir givetvis likadant för alla bilar/märken, men, det kan i förlängningen innebära att om "Bil A" sägs ha en genomsnittlig verkstadskostnad på 5000kr, relaterat till motorproblem, så skulle det mycket väl kunna vara att utan den problemförföljda motorn, skulle priset istället vara 2000kr. "Bil B" däremot, har ett genomsnitt på 3000kr, men där är "alla motorer" lika dåliga. Men, i den ihopklumpande statistiken ser alltså "Bil B" både bättre och billigare ut.
Det är alltså egentligen ganska ointressant vad ett märke har för problem "ihopklumpat" om man är intresserad av en viss specifik bil, men en specifik motor i. Ska jag ha en 1.8T är det givetvis HELT ointressant att (påhittad siffra) 75% av alla 3.2tfsi-motorer rasar.
Intressant att du drar upp troll. Det är inget annat, enligt mig, än trollande från vissa, i denna tråden aktiva personer, som så fort någon har problem med en ex.vis Audi (eller BMW...eller något annat som inte stavas...lets say... Toyota) kommer in och påpekar saker och ting i stil med "Ja...XXXX är ju kvalité som vi märker". Och här görs inte heller något urskiljande; det spelar ingen roll om det handlar om en 25 år gammal "Bil X" där bromsarna tar dåligt, eller en 5 år gammal "Bil X" som "låter lite konstigt efter man har bytt till vinterdäck".