3031
Sök

Fel på Kupefläkt renault clio 2007

48 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
jag har problem med kupefläkten på min clio ofta då jag startar bilen så går inte fläkten igång och ibland så tar det 2 till fem minuter innan den startar men då går det tills jag stänger bilen. någon som vet vad det kan vara för fel? och vart sitter fläkten? är det under handskfacket eller i torkardiket under huven? tacksam för all hjälp. häls Ruben

108 Inlägg
4 april 2017
Fixade och trixade nyligen med vår kupéfläkt på vår clio. Dock lite äldre modell. Då satt den i torkardiket, finns bra videos på youtube. Verkar vara ett rent helvete att få ut men efter lite klurande löser man det på nolltid.
Vi fick byta ut fläktmotståndet då det var kasst, fläkthelvetet funkade fortfarande inte. Slutade med att vi köpte nya kol (gick nog inte på över 50kr) och rengjorde den med scotch brite duk, sen var den som ny och nu funkar fläktarna utmärkt! 

Så börja med att plocka isär fläkten och se om du bara kan rengöra den och byta ut kolen innan du byter ut grejer. smile

108 Inlägg
4 april 2017
https://www.youtube.com/watch?v=PgZE0eM65iY
Här var en video också, vet inte om den är så aktuell på er 07a, men det är så det såg ut på vår iallafall (02a).

48 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
perfekt då vet jag vad jag ska börja. jag ska kolla i helgen. tackar häls Ruben

48 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
jag har kollat i torkardiket men där sitter inte kupefläkten så jag undrar om man vågar  börja att ta bort handskfack så man inte utlöser krockkudden eller nåt sånt. nån som har några tips?

108 Inlägg
8 april 2017
Säker? Där är lite plastskit som man måste plocka av, har du kollat på videon eller ser din bil inte likadan ut?

Forummoderator
18 008 Inlägg
8 april 2017
Clio från -02 är Clio II och en 2007 är en Clio III

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

108 Inlägg
8 april 2017
#7 Trodde att clio II gjorde fram till 2007 och III började 2008

Forummoderator
18 008 Inlägg
8 april 2017
jenstornqvist skrev:
#7 Trodde att clio II gjorde fram till 2007 och III började 2008

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renault_Clio

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

48 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
nej den ser inte likadan ut men jag har hittat en annan video nu på Youtube  det ser bökigt ut men jag ska prova imorron men tack för svaren. häls Ruben

48 Inlägg
15 april 2017
Trådstartare
det var enklare än jag trodde tog bort handskfacket och skyddet där knappen till krockkudden sitter och sen elanslutningen sen tryckte man in ett plaststopp och vred fläkten lite grann medsols och drog ut fläkten. sen tog jag tryckluften och blåste rent och lite fint vattenslippapper och drog av kontaktytorna på kollektorn och det funkar än så länge så tack för tipset jenstornqvist där sparade man in en slant

Sök