3225
Sök

Avgasvärden / motorn går fett / tror att den är kall

38 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#1
Tjena,

Har en renault trafic -04 bensin (samma motor som i megane tror jag), som ger höga avgasvärden och lågt lambdavärde (se värden nedan). Tydligen går den då fett/tror att den är kall.

Har bytt olja+filter, lambdasond byttes förra året, katalysator byttes nyligen också, men värden är fortfarande dåliga. Inga felkoder finns. Bilen har rullat ca 21k mil.

Nån som har tips på vad ska jag ge mig på härnäst, luftmassemätaren? Nån tempgivare?

1. Förhöjd tomgång lambda-värde 8.2.1.2 felaktigt
2. Tomgång CO-halt 8.2.1.2 för högt.
3. Tomgång HC-halt 8.2.1.2 för högt.
4. Förhöjd tomgång CO-halt 8.2.1.2 för hög.

CO: 8,1 (0,3)
CO 2500 var: 8,3 (0,2)
HC: 682 (200)
Lambda: 0,78 (0,97-1,03)


Tack på förhand,
Hampus


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 april 2017
#2
hampus_sthlm skrev:
Tjena,

Har en renault trafic -04 bensin (samma motor som i megane tror jag), som ger höga avgasvärden och lågt lambdavärde (se värden nedan). Tydligen går den då fett/tror att den är kall.

Har bytt olja+filter, lambdasond byttes förra året, katalysator byttes nyligen också, men värden är fortfarande dåliga. Inga felkoder finns. Bilen har rullat ca 21k mil.

Nån som har tips på vad ska jag ge mig på härnäst, luftmassemätaren? Nån tempgivare?

1. Förhöjd tomgång lambda-värde 8.2.1.2 felaktigt
2. Tomgång CO-halt 8.2.1.2 för högt.
3. Tomgång HC-halt 8.2.1.2 för högt.
4. Förhöjd tomgång CO-halt 8.2.1.2 för hög.

CO: 8,1 (0,3)
CO 2500 var: 8,3 (0,2)
HC: 682 (200)
Lambda: 0,78 (0,97-1,03)


Tack på förhand,
Hampus

Eftersom du bytt så pass mycket så bör det ju vara tempgivaren ja. Det kan finnas fler än en, en som går till ecu'n och en som går till instrument etc, undersök vilken som är vilken och sedan bör den inte vara speciellt dyr att byta. Ibland är så enkelt som att sladdar hoppat av eller glappar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

38 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#3
Ok, tack, verkar finnas 2st tempsensorer på min, en till blocket och en till något annat... :-) Vilken tror du ligger bakom problemet i detta fall?

/H


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 april 2017
#4
hampus_sthlm skrev:
Ok, tack, verkar finnas 2st tempsensorer på min, en till blocket och en till något annat... :-) Vilken tror du ligger bakom problemet i detta fall?

/H

Inte den blekaste faktiskt, men om du kan följa ledningarna så kanske du kan se om någon försvinner in i torpeden och om någon går upp till ecu'n. Den till ecu's ska du titta närmare på. Kanske kan någon mer inbiten Renault kunnig sprida ljus över detta?

Bara en fråga, besiktigade du med den utbytta lambdasond förra året och det gick bra? Om du bytt den efter besiktning så är det inte omöjligt att den ställer till med det hela.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

38 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#5
Båda går in i tjocka kabelhärvor som sen går ihop i samma kabelhärva. Svårt att följa utan att riva sönder kabelskyddet. Ska se om jag kan pilla upp någonstans och följa dem.

Som jag minns det så gick den inte igenom då heller, något med avgas/lambda även då. Har för mig att jag då bytte lambda och sen gick den igenom.


Forummoderator
18 087 Inlägg
11 april 2017
#6
Tror Caromanina är inne på rätt spår. Hade bytt båda. Riv inte i kabelhärvan. Byt! Kan inte kosta mer än 1k eller under.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

38 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#7
Ok, tack, börjar med den billigaste... :-)

/H


118 Inlägg
11 april 2017
#8
Ha igång motorn en stund så att temperaturmätaren går upp lite i temp. Sen kopplar du ur kontakten ur en tempsensor i taget när du har tändningen igång. Då ser du vilken som går till instrument och som inte gör det.

38 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#9
S-M-R-T! :-)  Tack.


38 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#10
Kollat givarna nu. Den i blocket går till tempmätaren och fläkt bla. Sliter jag ut den så dör mätaren och fläkten drar igång, så det verkar ju fungera någorlunda iaf.

Den som sitter i insuget, IAT sensorn (Intake Air Temp), händer det inget med när jag drar ut den, inget som syns, hörs eller luktar iaf... :-)

Va tror ni, IAT'n som är boven?


Forummoderator
18 087 Inlägg
11 april 2017
#11
hampus_sthlm skrev:
Kollat givarna nu. Den i blocket går till tempmätaren och fläkt bla. Sliter jag ut den så dör mätaren och fläkten drar igång, så det verkar ju fungera någorlunda iaf.

Den som sitter i insuget, IAT sensorn (Intake Air Temp), händer det inget med när jag drar ut den, inget som syns, hörs eller luktar iaf... :-)

Va tror ni, IAT'n som är boven?

Låter ju så. Har du kollat vad en sådan kan gå på? Prismässigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

38 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#12
Ynka 194kr så jag införskaffar en imorgon och testar... :-) Den till blocket kostar ca 500kr.

Tack för hjälpen so far, återkopplar status senare i veckan.

/H


6 638 Inlägg
11 april 2017
#13
IAT mäter bara temperaturen i insuget och ända som kan hända om du drar ut den är att motorlampan kan börja lysa

LMM är tryggare val, haft problem tidigare med en mitsubishi som hade överdrivet höga värden. Koppla ur LMM så blev värdena mycket bättre, inte besiktningsgodkänt men inte långt ifrån

De/Dem

Forummoderator
18 087 Inlägg
11 april 2017
#14
xXSammy skrev:
IAT mäter bara temperaturen i insuget och ända som kan hända om du drar ut den är att motorlampan kan börja lysa

LMM är tryggare val, haft problem tidigare med en mitsubishi som hade överdrivet höga värden. Koppla ur LMM så blev värdena mycket bättre, inte besiktningsgodkänt men inte långt ifrån

Kan det ha varit en 1.8 Gdi?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 april 2017
#15
Tänk om det är lambdan som spökar igen..
Med dagens otroliga måndagsexemplar på reservdelar så förvånar inget mig numera. .
Senast redigerat av bowlinggreppet (11 april 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 638 Inlägg
12 april 2017
#16
Hybridsmurfen skrev:
xXSammy skrev:
IAT mäter bara temperaturen i insuget och ända som kan hända om du drar ut den är att motorlampan kan börja lysa

LMM är tryggare val, haft problem tidigare med en mitsubishi som hade överdrivet höga värden. Koppla ur LMM så blev värdena mycket bättre, inte besiktningsgodkänt men inte långt ifrån

Kan det ha varit en 1.8 Gdi?

Faktiskt wink

De/Dem

38 Inlägg
12 april 2017
Trådstartare
#17
bowlinggreppet skrev:
Tänk om det är lambdan som spökar igen..
Med dagens otroliga måndagsexemplar på reservdelar så förvånar inget mig numera. .

Kan vara så... Känns lite som jag får prova mig fram nu. Införskaffat lufttempgivaren nu iaf och den är ju inblandad i insprutningen antar jag.

Hittade en tråd med liknande problem i ett renault-forum, där hade dom löst det med ny lambda+tempgivare+vevhusventilationsrengöring.


38 Inlägg
12 april 2017
Trådstartare
#18
Är det här vevhusventilationen tro? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193911/193911-4f35cf85d8b1d5567e58395ee99ac3e6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193911/193911-9508691280c6ece4024f6f39ff998880.jpg
Senast redigerat av hampus_sthlm (12 april 2017)


5 705 Inlägg
12 april 2017
#19
Det är vevhusventen på dina bilder ja.

Du verkar ha missförstått det med tempgivare. Det är två vattentempgivare det snackas om inte två olika tempgivare.
Många bilar har en vattentempgivare som går till mätarhuset bland annat och en vattentempgivare som går till motorstyrdonet.
Ger sällan felkod då motorstyrdonet tror vattentempgivaren fungerar fastän den säger fel temperatur.


38 Inlägg
12 april 2017
Trådstartare
#20
simlar skrev:
Det är vevhusventen på dina bilder ja.

Du verkar ha missförstått det med tempgivare. Det är två vattentempgivare det snackas om inte två olika tempgivare.
Många bilar har en vattentempgivare som går till mätarhuset bland annat och en vattentempgivare som går till motorstyrdonet.
Ger sällan felkod då motorstyrdonet tror vattentempgivaren fungerar fastän den säger fel temperatur.

Hmm, ok, så den temgivaren jag bytt som sitter på insuget har inget med mitt problem att göra tror du (se länk nedan)?

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 4-494002sv
Senast redigerat av hampus_sthlm (12 april 2017)



Sök