3006
Sök

Grästrimmer är totalt omöjlig att få igång..

MoffeGreven
12 april 2017
#1
Tjena, fick en grästrimmer, rätt fräsch men har stått ett bra tag, vet inte om det funkade innan den blev undanställd, förmodligen inte. En Stihl Fs 45. Maskin är inte körd många timmar heller.

Drog i lite soppa men den startade inte, kollade gnistan, hur bra som helst. Soppa fick jag fram till slut men startar ändå inte.

Har snapsat skiten och även provat startgas, tänder inte ens. Sen började helrivningen, tog ner för att titta till kolven även den såg bra ut. Skruvade ihop allt men lika stendöd. Nytt tändstift så klart med.

VAD kan felet vara?? Har slut på ideer nu...

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
12 april 2017
#2
Kontrollera att inte svänghjulet flyttat sig.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

5 Inlägg
12 april 2017
#3
Jag rekommenderar en slägga, elektronik verkar vara svaga för våld smile

MoffeGreven
12 april 2017
#4
Swedenrockers skrev:
Kontrollera att inte svänghjulet flyttat sig.

Bra tänkt, ska kolla upp det imorgon!

Stickan58 skrev:
Jag rekommenderar en slägga, elektronik verkar vara svaga för våld smile

Dessa jävla trimmers, klena saker.... Slägga vore perfekt om man inte var alldeles för envis för att försöka laga rate!

3 Inlägg
12 april 2017
#5
Tjena!

Har trimmern stått ett längre tag med bensin i samt är körd på vanlig 95 så är förgasaren kass. Köp en sats med nya membran och packningar. Plocka ner förgasaren så mycket det går och rengör den med något lösande spray, typ carbcleaner. Sätt ihop allt och kolla även bränsleledningar så dom inte är hårda eller skadade. Byt ut dom i så fall. Sen kommer den att fungera klockrent!

MoffeGreven
12 april 2017
#6
Micke655 skrev:
Tjena!

Har trimmern stått ett längre tag med bensin i samt är körd på vanlig 95 så är förgasaren kass. Köp en sats med nya membran och packningar. Plocka ner förgasaren så mycket det går och rengör den med något lösande spray, typ carbcleaner. Sätt ihop allt och kolla även bränsleledningar så dom inte är hårda eller skadade. Byt ut dom i så fall. Sen kommer den att fungera klockrent!

Har tagit ner förgasaren och rengjort, allt såg bra ut. Har ny bensin i! Är förgasaren kass så borde den ju ändå tända på åtminstone startgas! Inte ens det gör den. Tack ändå för tips!

3 Inlägg
12 april 2017
#7
MoffeGreven skrev:
Micke655 skrev:
Tjena!

Har trimmern stått ett längre tag med bensin i samt är körd på vanlig 95 så är förgasaren kass. Köp en sats med nya membran och packningar. Plocka ner förgasaren så mycket det går och rengör den med något lösande spray, typ carbcleaner. Sätt ihop allt och kolla även bränsleledningar så dom inte är hårda eller skadade. Byt ut dom i så fall. Sen kommer den att fungera klockrent!

Har tagit ner förgasaren och rengjort, allt såg bra ut. Har ny bensin i! Är förgasaren kass så borde den ju ändå tända på åtminstone startgas! Inte ens det gör den. Tack ändå för tips!

Var membranen mjuka? Om den inte tänder på startgas så har du problem på tändsidan. Mät avstånd mellan svänghjul och tändspole. Justera om det är fel avstånd. Byt tändspole om det inte blir bättre. Finns inte så mycket annat som kan fela. Så länge kolv, kolvringen och cylinder är utan skador så är det bara tändning och bränsletillförseln som kan strula.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 april 2017
#8
Ett sista tips..
Kör den torr på soppa sen gäller startgas, så fick jag igång min..
Att min egen sen stannar efter en kvart är ett annat problem som jag får ta tag i när det blir lite varmare..
Skruvarna på h och l ska vara utskruvade ca 1,5 varv från botten.
Byt till RÄTT tändstift i sista hand.
Slutligen..är kompen bra?
Den ska gå lite tungt..
Senast redigerat av bowlinggreppet (13 april 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

MoffeGreven
13 april 2017
#9
Micke655 skrev:
MoffeGreven skrev:
Micke655 skrev:
Tjena!

Har trimmern stått ett längre tag med bensin i samt är körd på vanlig 95 så är förgasaren kass. Köp en sats med nya membran och packningar. Plocka ner förgasaren så mycket det går och rengör den med något lösande spray, typ carbcleaner. Sätt ihop allt och kolla även bränsleledningar så dom inte är hårda eller skadade. Byt ut dom i så fall. Sen kommer den att fungera klockrent!

Har tagit ner förgasaren och rengjort, allt såg bra ut. Har ny bensin i! Är förgasaren kass så borde den ju ändå tända på åtminstone startgas! Inte ens det gör den. Tack ändå för tips!

Var membranen mjuka? Om den inte tänder på startgas så har du problem på tändsidan. Mät avstånd mellan svänghjul och tändspole. Justera om det är fel avstånd. Byt tändspole om det inte blir bättre. Finns inte så mycket annat som kan fela. Så länge kolv, kolvringen och cylinder är utan skador så är det bara tändning och bränsletillförseln som kan strula.

Avståndet mellan tändspole och svänghjul är från fabrik, men ska mäta för att vara riktigt säker imorgon! Ja jag tycker samma men har kollat upp det mesta, så länge man ha gnista ska den ju åtminstone poffa till eller tända men helt stendöd. Gnistan är blå och fin. Ska kolla upp vad spolen kostar, är den åt helvete för dyr slänger jag hellre trimmern, har nämligen fler. Äldre iofs men dom funkar fint.

bowlinggreppet skrev:
Ett sista tips..
Kör den torr på soppa sen gäller startgas, så fick jag igång min..
Att min egen sen stannar efter en kvart är ett annat problem som jag får ta tag i när det blir lite varmare..
Skruvarna på h och l ska vara utskruvade ca 1,5 varv från botten.
Byt till RÄTT tändstift i sista hand.
Slutligen..är kompen bra?
Den ska gå lite tungt..

Har ställt förgasarn enligt fabrik, var inget fel där! Tändstift är exakt samma som original med! Kompen är inget fel på, tungt går den!

Kommer prova att ta ur all bensin så får jag hoppas att det blir bättre. Har hört diverse från personer jag känner om dessa trimmers hur känslig dom är, kan tänka mig att den är körd på "fel" bensin och inte aspen akrylat och då kan det vara kört.

Forummoderator
18 004 Inlägg
13 april 2017
#10
Känner igen det där. Ryck ett gäng gånger med full gas men ingen choke. Sen rycker du på tomgång och även nu utan choke. Tänder den till?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

MoffeGreven
14 april 2017
#11
Hybridsmurfen skrev:
Känner igen det där. Ryck ett gäng gånger med full gas men ingen choke. Sen rycker du på tomgång och även nu utan choke. Tänder den till?

Har provat alla möjliga sätt och det händer ingenting alls, det händer att den kan poffa till som mest. Oavsett så ska den inte vara så här svårstartad, nånting ska hända. Bara skrota skiten känner jag, synd då den bara är körd nån timme.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 april 2017
#12
Den har nog inte rätt komp i tändningsögonblicket eftersom den " poffar "..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

MoffeGreven
14 april 2017
#13
bowlinggreppet skrev:
Den har nog inte rätt komp i tändningsögonblicket eftersom den " poffar "..

Det är väl visserligen något jag inte utesluter heller, men jag har ju tagit upp skiten och allt ser bra ut. Hur kan den tappa komp när den nästan är orörd. Få väl se, man kanske kan kost på ett kolvbyte.

Kompen ligger på cirka 6-7 kg, svårt att dra och kolla på mätarn samtidigt!
Senast redigerat av MoffeGreven (14 april 2017)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 april 2017
#14
Prova att byta till annat tändstift, för jag hade bytt till ett nytt som hade gnista på  men lika förbaskat gick den inte..
Man ska inte ta för givet att NYA saker funkar perfekt.
Efter det så hade jag provat att ändra tändningställningen lite, om det går..
Kanske du har 1 mm på var sida om skruvarna att flytta på tändspolen..
Byta spolen är det väl inte tal om för den kostar bortåt 500 kr..
Märker du om det kommer avgaser från dämparen?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

MoffeGreven
14 april 2017
#15
bowlinggreppet skrev:
Prova att byta till annat tändstift, för jag hade bytt till ett nytt som hade gnista på  men lika förbaskat gick den inte..
Man ska inte ta för givet att NYA saker funkar perfekt.
Efter det så hade jag provat att ändra tändningställningen lite, om det går..
Kanske du har 1 mm på var sida om skruvarna att flytta på tändspolen..
Byta spolen är det väl inte tal om för den kostar bortåt 500 kr..
Märker du om det kommer avgaser från dämparen?

Haha jag kan tänka mig att spolen är dyr.. Har ändrat lite på spolen utan någon skillnad, men jag provade dutta i lite olja i tändstiftshålet idag och kompen blev bättre. Så jag kommer köpa nya ringar eller alternativt kolven komplett så får jag se vad som händer. Funkar inte det så blir den till reservdelsmaskin åt någon!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
14 april 2017
#16
Har du kollat svänghjulet så att sitter på rätt ställe?
För är det som du påstår att det ser bra ut i loppet och kolven så ska den starta på startgas med 6-7 kg komp och gnista.
Det syns rätt bra om den är skuren ifall du tittar vid avgasporten på cylinderns insida, det är där reporna kommer först.
Rätt tändstift är NGK BPMR7A.
Rätt avstånd mellan svänghjul och tändmodul är 0,15-0,45 mm och du tar 0,20-0,30 mm bladmått när du ställer in det om du lossat på tändmodulen.
Du kan inte justera tändtidpunkten då hålen i modulen inte medger rörelser i den riktningen som du säkert sett.
En ny tändspole kostar 500 + moms hos servande fackhandel men du kan säkert hitta billigare på nätet.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

MoffeGreven
15 april 2017
#17
Swedenrockers skrev:
Har du kollat svänghjulet så att sitter på rätt ställe?
För är det som du påstår att det ser bra ut i loppet och kolven så ska den starta på startgas med 6-7 kg komp och gnista.
Det syns rätt bra om den är skuren ifall du tittar vid avgasporten på cylinderns insida, det är där reporna kommer först.
Rätt tändstift är NGK BPMR7A.
Rätt avstånd mellan svänghjul och tändmodul är 0,15-0,45 mm och du tar 0,20-0,30 mm bladmått när du ställer in det om du lossat på tändmodulen.
Du kan inte justera tändtidpunkten då hålen i modulen inte medger rörelser i den riktningen som du säkert sett.
En ny tändspole kostar 500 + moms hos servande fackhandel men du kan säkert hitta billigare på nätet.

Japp svänghjule sitt där den ska! Sånt tändstift har jag. Nä precis jag såg att den går bara justera upp och ner. Kommer nog bara nöja mig med att byta kolv, sen ger jag fan och kör på mina andra trimmers. Är rätt less nu på maskin haha.

MoffeGreven
19 april 2017
#18
Ää kolven gick ju inte ens att köpa utan att köpa cylinder också, blir för mkt pengar för att lägga ut på då jag kan lägga på 1200kr till för o få en ny Stihl.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 april 2017
#19
Ja, man hamnar i detta läget tillsist och det blir till en värdering..
Håll ögonen öppna för en passande kolv på tradera..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 122 Inlägg
19 april 2017
#20
Hej!
Om du har bra gnista (Blåvit) och ny soppa (95oktan med 2-2,5% syntetolja, om det är en tvåtaktare) så ta loss tändstiftet och häll i lite soppa i förbränningsrummet och försök starta.
Kan inte tänka mig att kolven skulle vara dålig /sliten när trimmern är nästan ny. Möjligtvis att kolvringarna beckat fast i kolvringsspåren men motorn ska trots det gå igång.
-Ge dig inte!

-Kom att tänka på en sak. Det är inte så att du har en dålig kondensator??
Senast redigerat av jaka54 (19 april 2017)



Sök