Tänkte kika om de finns nått intresse för en Mercedes w116 450sel.
Historia: Bytte den emot en w115 -73 jag hade, s klassen var då obesiktad och allmänt skabbig, gick en stund och jag sålde den till skövde, sommaren 2016 köpte jag tillbaka den, besikta den och brukade den.
Det sitter en original om603.960 alltså turboversionen. Ville ha lite mera klös i den så lämnade iväg pumpen så den fick sig 7mm element som ger 130cc, Satt då tyvärr en 722.3 låda som man slira sönder ganska fort, slira sönder nog 2-3lådor innan den fick sig en 220cdi 5växlad låda men förstärkt sprinter koppling å tryckplatta. Nu letar jag mera effekt!
Bilen i helhet.
en ny Garret te04 och ett "ormbogrenrör" inhandlades.
Tog 7.3an och åkte och hämtade ett motorpaket, 220cdi med en 5petat manuell, så behöver någon 220cdi delar har jag komplett motor förutom turbon.
började riva isär original turbosakerna. till oljematningen köpte jag en m16/1.5 till an4 adapter.
på med en 90graders koppling och slang.
ny avgaspackning
grenröret på
Turbon på
provisoriskt avgasrör för provstart för att kolla att allt höll tätt och det gjorde det.
tätt.
påbörjad 3" downpipe.
Har inte så mycket mer just nu. beställt en ny aluminium kylars som ska sättas så nära fläkten som möjligt så man kan dra tryckrör brevid. svetsar om det lösa insugsröret till insuget iställe för att sätta ett rör på vänstersidan.
kom gärna med tips och trix.