2951
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 juni 2019
#1981
M123 skrev:
ironhead skrev:
rcy skrev:

Vad har du kört för bilar?
Jag har säkert kört 50.000 mil med etanolkonverterade Saabar, allt från 9000 till 9-5, och det enda problemet jag stött på är något förkortad livstid på bränslepumpen.

nyare  volvo kolvringarna i motorn smällte dock kommunbilar

Va hur kan det ens vara möjligt? Kolven borde långt före haverera, toppen lär också ha blivit beasås innan ringarna smält. Sen för att inte tala om det är foder i ett Aluminium-block, dessa lär ha gjort frivolter i gjutningen och tittat ut genom blocket som gökar i ett gökur.

Sen är du väl medveten om att dom redan blandar i lite etanol i bensinen idag?

jodå jag vet att dom blandar  i lite etanol i bensinen i dag men  just dessa modeller var  verkligen skit blandannat v50 som var bensin/etanol den kunde  slurpa i sig tre liter  soppa på  typ 2 kilometer

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

962 Inlägg
13 juni 2019
#1982
ironhead skrev:
M123 skrev:
ironhead skrev:

nyare  volvo kolvringarna i motorn smällte dock kommunbilar

Va hur kan det ens vara möjligt? Kolven borde långt före haverera, toppen lär också ha blivit beasås innan ringarna smält. Sen för att inte tala om det är foder i ett Aluminium-block, dessa lär ha gjort frivolter i gjutningen och tittat ut genom blocket som gökar i ett gökur.

Sen är du väl medveten om att dom redan blandar i lite etanol i bensinen idag?

jodå jag vet att dom blandar  i lite etanol i bensinen i dag men  just dessa modeller var  verkligen skit blandannat v50 som var bensin/etanol den kunde  slurpa i sig tre liter  soppa på  typ 2 kilometer

Inte ens min 429:a i Cadillacen drar så mycket och den motsvarar 7L hur kan det ens vara möjligt det du skriver?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 juni 2019
#1983
M123 skrev:
ironhead skrev:
M123 skrev:

Va hur kan det ens vara möjligt? Kolven borde långt före haverera, toppen lär också ha blivit beasås innan ringarna smält. Sen för att inte tala om det är foder i ett Aluminium-block, dessa lär ha gjort frivolter i gjutningen och tittat ut genom blocket som gökar i ett gökur.

Sen är du väl medveten om att dom redan blandar i lite etanol i bensinen idag?

jodå jag vet att dom blandar  i lite etanol i bensinen i dag men  just dessa modeller var  verkligen skit blandannat v50 som var bensin/etanol den kunde  slurpa i sig tre liter  soppa på  typ 2 kilometer

Inte ens min 429:a i Cadillacen drar så mycket och den motsvarar 7L hur kan det ens vara möjligt det du skriver?

soppan  rann rätt igenom han ju inte förbrännas

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 038 Inlägg
13 juni 2019
#1984
ironhead skrev:
M123 skrev:
ironhead skrev:

jodå jag vet att dom blandar  i lite etanol i bensinen i dag men  just dessa modeller var  verkligen skit blandannat v50 som var bensin/etanol den kunde  slurpa i sig tre liter  soppa på  typ 2 kilometer

Inte ens min 429:a i Cadillacen drar så mycket och den motsvarar 7L hur kan det ens vara möjligt det du skriver?

soppan  rann rätt igenom han ju inte förbrännas

Då rann det väl bensin/etanol ur avgasröret big_smile

VAG har världens bästa bilar.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 juni 2019
#1985
Dotterns v50 - 07 drar 0,8..
Här ligger sannerligen en hund begraven..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 juni 2019
#1986
candyweiss skrev:
ironhead skrev:
M123 skrev:

Inte ens min 429:a i Cadillacen drar så mycket och den motsvarar 7L hur kan det ens vara möjligt det du skriver?

soppan  rann rätt igenom han ju inte förbrännas

Då rann det väl bensin/etanol ur avgasröret big_smile

ja nått fel var det på möget nu  åker  norrtälje  kommun med diesel/gas för att vara miljönväniga

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Forummoderator
18 178 Inlägg
13 juni 2019
#1987
Kan numer titulera mig "Certifierad Högvoltstekniker"

Alla system och deras tillhörande säkerhetssystem i bilarna har vi gått igenom under de veckor man har suttit vid skolbänken. Idag funkar det fint. tekniken är relativt ny. Men om 10 år? Vad händer då? Det är sjuka mängder elektronik som reglerar alltihop.

Å andra sidan sa vi likadant om krockkuddarna och ESP-systemen när de kom...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 juni 2019
#1988
Hybrid_ skrev:
Kan numer titulera mig "Certifierad Högvoltstekniker"

Alla system och deras tillhörande säkerhetssystem i bilarna har vi gått igenom under de veckor man har suttit vid skolbänken. Idag funkar det fint. tekniken är relativt ny. Men om 10 år? Vad händer då? Det är sjuka mängder elektronik som reglerar alltihop.

Å andra sidan sa vi likadant om krockkuddarna och ESP-systemen när de kom...

om 10 år eller kanske rent av 5 år så lär det  väll  dyka upp teslor på skrotarna just för att det  kommer  bli dyrt att byta dessa batterier och ämnet kobolt räcker  väll inte hur länge som helst

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

5 133 Inlägg
13 juni 2019
#1989
Hybrid_ skrev:
Kan numer titulera mig "Certifierad Högvoltstekniker"

Alla system och deras tillhörande säkerhetssystem i bilarna har vi gått igenom under de veckor man har suttit vid skolbänken. Idag funkar det fint. tekniken är relativt ny. Men om 10 år? Vad händer då? Det är sjuka mängder elektronik som reglerar alltihop.

Å andra sidan sa vi likadant om krockkuddarna och ESP-systemen när de kom...

Vad trevligt! Jobbar på att bli det jag med, väntar bara på utbildningsplats.
Hänns som det kan bli en bra merit i framtiden :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 178 Inlägg
13 juni 2019
#1990
ironhead skrev:
Hybrid_ skrev:
Kan numer titulera mig "Certifierad Högvoltstekniker"

Alla system och deras tillhörande säkerhetssystem i bilarna har vi gått igenom under de veckor man har suttit vid skolbänken. Idag funkar det fint. tekniken är relativt ny. Men om 10 år? Vad händer då? Det är sjuka mängder elektronik som reglerar alltihop.

Å andra sidan sa vi likadant om krockkuddarna och ESP-systemen när de kom...

om 10 år eller kanske rent av 5 år så lär det  väll  dyka upp teslor på skrotarna just för att det  kommer  bli dyrt att byta dessa batterier och ämnet kobolt räcker  väll inte hur länge som helst

Batterierna håller väldigt bra så tveksam där. Om ett cellpaket går sönder kan man få ut vilket det är och byta den modulen/cellen.

Plug-inhybriderna har mer betydligt mer godis i sig och således mer som kan krångla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 662 Inlägg
13 juni 2019
#1991
Hybrid_ skrev:
ironhead skrev:
Hybrid_ skrev:
Kan numer titulera mig "Certifierad Högvoltstekniker"

Alla system och deras tillhörande säkerhetssystem i bilarna har vi gått igenom under de veckor man har suttit vid skolbänken. Idag funkar det fint. tekniken är relativt ny. Men om 10 år? Vad händer då? Det är sjuka mängder elektronik som reglerar alltihop.

Å andra sidan sa vi likadant om krockkuddarna och ESP-systemen när de kom...

om 10 år eller kanske rent av 5 år så lär det  väll  dyka upp teslor på skrotarna just för att det  kommer  bli dyrt att byta dessa batterier och ämnet kobolt räcker  väll inte hur länge som helst

Batterierna håller väldigt bra så tveksam där. Om ett cellpaket går sönder kan man få ut vilket det är och byta den modulen/cellen.

Plug-inhybriderna har mer betydligt mer godis i sig och således mer som kan krångla.

Batterierna känns som minsta bekymret. Tror mer att det första som kommer bytas med åren är kablage, minsta lilla kretsbrott och systemet slår ifrån.
(Iallafall på Ford Mondeo Hybrid)

Har dock varit med om en Mitsubishi I-mev (stavning?) som kontroll modulen gick sönder på, 90 tusen. smile
Den tog Mitsubishi själva tillbaka för att gå igenom varför det blev som de blev.

De/Dem

Forummoderator
18 178 Inlägg
13 juni 2019
#1992
Batterierna känns som minsta bekymret. Tror mer att det första som kommer bytas med åren är kablage, minsta lilla kretsbrott och systemet slår ifrån.
(Iallafall på Ford Mondeo Hybrid)

Har dock varit med om en Mitsubishi I-mev (stavning?) som kontroll modulen gick sönder på, 90 tusen. smile
Den tog Mitsubishi själva tillbaka för att gå igenom varför det blev som de blev.

Ja, minsta lilla så slår grejerna av och blir spänningslösa.
Aha! HPCU-modulen? Ja, den styr väldigt mycket och är som sagt dyr...

Jag tror att de kraftiga reläer som slår på och av hybridsystemets högvoltsspänning lär behöva bytas med åren. varje gång man startar/stannar bilen jobbar dessa i två olika steg.

Slitage helt enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

962 Inlägg
13 juni 2019
#1993
Hybrid_ skrev:
ironhead skrev:
Hybrid_ skrev:
Kan numer titulera mig "Certifierad Högvoltstekniker"

Alla system och deras tillhörande säkerhetssystem i bilarna har vi gått igenom under de veckor man har suttit vid skolbänken. Idag funkar det fint. tekniken är relativt ny. Men om 10 år? Vad händer då? Det är sjuka mängder elektronik som reglerar alltihop.

Å andra sidan sa vi likadant om krockkuddarna och ESP-systemen när de kom...

om 10 år eller kanske rent av 5 år så lär det  väll  dyka upp teslor på skrotarna just för att det  kommer  bli dyrt att byta dessa batterier och ämnet kobolt räcker  väll inte hur länge som helst

Batterierna håller väldigt bra så tveksam där. Om ett cellpaket går sönder kan man få ut vilket det är och byta den modulen/cellen.

Plug-inhybriderna har mer betydligt mer godis i sig och således mer som kan krångla.

Hur byter man en cell utan att det skapas rundgång? Eller vad det kallas på fackspråk.
Är ju viktigt normalt annars att batteri mot batteri bör vara likvärdiga så inte det blir komplikationer.

Löser man det med likriktning eller vad?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
18 178 Inlägg
13 juni 2019
#1994
M123 skrev:
Hybrid_ skrev:
ironhead skrev:

om 10 år eller kanske rent av 5 år så lär det  väll  dyka upp teslor på skrotarna just för att det  kommer  bli dyrt att byta dessa batterier och ämnet kobolt räcker  väll inte hur länge som helst

Batterierna håller väldigt bra så tveksam där. Om ett cellpaket går sönder kan man få ut vilket det är och byta den modulen/cellen.

Plug-inhybriderna har mer betydligt mer godis i sig och således mer som kan krångla.

Hur byter man en cell utan att det skapas rundgång? Eller vad det kallas på fackspråk.
Är ju viktigt normalt annars att batteri mot batteri bör vara likvärdiga så inte det blir komplikationer.

Löser man det med likriktning eller vad?

Cellen ska kalibreras mot spänningen i övriga celler i bilen. Detta görs med en speciell apparat. En -dyr- extremt noggrann batteriladdare. Den ska kalibreras in i bilen. Cellen får högst avvika 20mV för att bilen ska godkänna den i systemet vid start. Skiljer mellan olika märken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

962 Inlägg
13 juni 2019
#1995
Hybrid_ skrev:
M123 skrev:
Hybrid_ skrev:

Batterierna håller väldigt bra så tveksam där. Om ett cellpaket går sönder kan man få ut vilket det är och byta den modulen/cellen.

Plug-inhybriderna har mer betydligt mer godis i sig och således mer som kan krångla.

Hur byter man en cell utan att det skapas rundgång? Eller vad det kallas på fackspråk.
Är ju viktigt normalt annars att batteri mot batteri bör vara likvärdiga så inte det blir komplikationer.

Löser man det med likriktning eller vad?

Cellen ska kalibreras mot spänningen i övriga celler i bilen. Detta görs med en speciell apparat. En -dyr- extremt noggrann batteriladdare. Den ska kalibreras in i bilen. Cellen får högst avvika 20mV för att bilen ska godkänna den i systemet vid start. Skiljer mellan olika märken.

Aha tack då fick man lära sig något nytt idag med. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

6 662 Inlägg
13 juni 2019
#1996
Hybrid_ skrev:
Ja, minsta lilla så slår grejerna av och blir spänningslösa.
Aha! HPCU-modulen? Ja, den styr väldigt mycket och är som sagt dyr...

Vilka korta namn ni har!

SOBDMC modul smile

De/Dem

Forummoderator
18 178 Inlägg
14 juni 2019
#1997
xXSammy skrev:
Hybrid_ skrev:
Ja, minsta lilla så slår grejerna av och blir spänningslösa.
Aha! HPCU-modulen? Ja, den styr väldigt mycket och är som sagt dyr...

Vilka korta namn ni har!

SOBDMC modul smile

Secundary OBD eller nåt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 409 Inlägg
14 juni 2019
#1998
Varför skulle inte elbilarnas batterierna vara dåliga på 10-15år? Tänkte vanliga bil batterier blir dåliga med .

Som dagens telefoner. Man får byta telefon för dem blir dåliga hålla laddning.

Sedan ska bilen vara i Sveriges klimat åretrunt ute. Visst skåne har ju sommar året runt :-D.

Nä jag väntar på något som ersätter fossilt bränsle och dra nytta av befintliga bilar.
Senast redigerat av Low (14 juni 2019)


8 Inlägg
14 juni 2019
#1999
Allt med (Eco) på sig är långsamma i acceleration, ja förutom dyra Tesla. De är visserligen snygga och toksnabba men för 58 tusen får man inte en snabb miljöbil i gott skick vad jag vet.

Sedan bryr jag mig inte så mycket om miljö utan viktigaste är:

1: snabb acceleration
2: Comfort
3: Utseende på bilen

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juni 2019
#2000
Ivel skrev:
Meenos skrev:
Allt med (Eco) på sig är långsamma i acceleration, ja förutom dyra Tesla. De är visserligen snygga och toksnabba men för 58 tusen får man inte en snabb miljöbil i gott skick vad jag vet.

Sedan bryr jag mig inte så mycket om miljö utan viktigaste är:

1: snabb acceleration
2: Comfort
3: Utseende på bilen

Vad är snabbt i din mening?
Summan 58.000 var fick du den i från?

Enkelt. Det är ackumulerat barnbidrag från den dagen man fyller 15 tills 18årsdagen. Blir exakt 58.000 som mamma satt in på kontot.








Nä........ skoja. smile

Men jag håller med. Fast min prioritetslista är
1: komfort
2: komfort
3: komfort
4-123: ytterligare komfort
124: fartresurser
125: det andra

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök