rcy skrev:
Cuefa skrev:
I mitt fall så vill jag ha 4wd och eftersom min bil är en förmånsbil måste den vara spretans ny.
Jag vill heller inte göra avkall på komfort, därav att jag byter upp mig i storlek snarare än ner.
Att diesel är skitigt vet jag men det finns ju en anledning till att både Volvo och VAG väljer att sätta partikelfilter även på bensinmotorer. Ingen förbränningsmotor är "ren".
Jag får invänta en prisvärd elbil med bra räckvidd och 4wd, till ett rimligt pris.
Där är vi inte ännu.
Ytterligare en sak som sätter käppar i mina el-hjul är att det inte går att montera en laddare i vårt hus då det troligen skulle brinna ner till grunden med den belastningen. Vi skulle således behöva bygga om huset och dra kraftigare el från närmsta knutpunkt utanför tomten, och då tar det en hel jäkla hög med år innan jag tjänat igen den extra kostnaden.
Därmed inte sagt att jag inte är lockad av tanken! Dom 33 mil jag körde vår E-Tron var riktigt trevliga!
Men det är inte för mig. Än, iaf...
Men varför måste du ha just diesel? Du fick det att låta som om just skatten var ditt stora problem, och att då välja en dieselbil som man vet har den absolut högsta skatten av alla typer av bilar verkar inte så genomtänkt. Jag erkänner att jag har dålig koll på VAG då jag efter erfarenheter med Audi aldrig kommer att köpa något från den koncernen igen, men nog finns väl Passat även som bensinbil?
Och det där med laddare tror jag inte är ett så stort problem som du vill göra det till, alla elbilar eller pluginhybrider jag sett har haft funktioner som möjliggör att man ställer ner förbrukningen så dom kan laddas från ett vanligt 230V uttag, och sådana borde ditt hus klara utan att brinna ner.
Jag kör själv inte elbil, men jag köper inte heller en dieselbil och sen skriker på miljöpartiet för att jag får hög skatt. Det känns lite korkat att gå med på villkor man är fullt medveten om och sen i efterhand börja skrika om att det är orättvist.
Min motivering till val av bil ser ut som följer:
Jag kör 13 mil enkel väg till jobbet. 2 timmar. Enkel väg. varje vardag.
Jag vill åka bekvämt, så jag kan komma till jobbet hyfsat fräsch och göra det bästa jag kan för mina kunder.
Jag vill också komma hem någorlunda pigg så jag kan göra det bästa för min familj.
Då går småbilar bort, de erbjuder inte i närheten av samma komfort som en större bil.
Jag pendlar mellan Uppland och Norrland, stundtals är det jag som plogar vägen då jag måste åka tidigt som ***** för att hinna till jobbet i tid. Därmed VILL jag ha 4wd (det är inte akut nödvändigt men en skön "försäkring" om Du så vill, och det ger mig peace of mind.)
Finns det några sådana bilar som går på bensin, och uppfyller dessa krav, inom den koncern (VAG) jag arbetar för?
Nej. Inte än i alla fall.
I mitt fall är jag snällare mot miljön om jag kör en diesel med betydligt lägre förbrukning.
Octavia Combin jag kör idag har en 150hk diesel med DSG och fyrhjulsdrift. Den snittar, räknat vid pump, 0,54l/mil. Vårt närmaste alternativ är en likadan bil med 1.8TFSI motor. Den skulle snitta betydligt mer, gissningsvis runt 0,7 med samma körstil. Dessutom har även nya bensinbilar en väldigt mycket högre skatt än äldre dito. Det blir dyrare för mig och sämre för miljön.
Därför tycker jag att man satsar fel när man straffbeskattar nya dieslar som, hur "smutsiga" dom än må vara, ÄNDÅ släpper ut mindre än de äldre bilar som nu favoriseras av sina ägare pga sin betydligt lägre skatt.
Du måste väl hålla med om att det inte är rimligt att min blivande Superb med en uppgiven blandad förbrukning på 0,5l/mil och ett uppgivet blandat utsläppsvärde om 132 gram co2/km ska ha nära på dubbelt så hög skatt som en 2004 års VW Touareg V10 TDI, med motsvarande värden på 1,22l/mil och 324 gram co2/km?
Superben får som sagt en skatt på 10040kr/år nästa år. Touaregen ligger på 5600kr, dvs 200kr dyrare än Superben gör idag.
Börjar du förstå varför jag högljutt protesterar Bonus/Malus?
Det slår hårt, men åt fel håll.
Nej, jag är inte förtjust i att man ändrar skatter på befintliga fordon, men det är nog det som skulle behövas för att få bukt med miljön. Inte ta bort det sista lilla incitament vi har för att köpa en nyare bil med lägre förbrukning och utsläpp.
Dessutom, om jag ska ha en annan drivkälla är hybrid inte ett ekonomiskt hållbart alternativ med min resväg, speciellt inte med tanke på att de kostar så otroligt mycket mer än en likvärdig bil med diesel.
Då återstår eldrivet. Ska jag ladda en elbil från ett 220v vägguttag kommer det ta 14-16 timmar, dvs jag hinner ALDRIG ladda den fullt ut över en natt. Det gör att jag blir begränsad i min mobilitet. (Jag bor på "landet"...)
Jag lånade en e-Up! från jobbet för några år sedan. Den medföljande 220v-laddaren ställd i sitt klenaste läge smällde proppen i vårt antika proppskåp nästan direkt, med resultatet att jag inte hade någon som helst laddning i bilen när jag skulle åka tillbaks till jobbet dagen därpå.
Jag fick byta propp, koppla ur ALLT nere i källaren (vårt elsystem är inte bara underdimensionerat, det är kopplat av en blind babian. ALLT i källaren/garaget [utom pannan] delar på 1 (en) 10A säkring) och starta om processen.
Följden blev inte bara att jag fick skämma ut mig och återlämna en demobil först långt inpå eftermiddagen istället för innan öppning som är kravet för att få testköra en bil hem, jag förlorade så gott som en hel arbetsdag också.
Kombinationen av alla dessa omständigheter gör att jag måste ha en dieselbil och inte (än) kan gå över till ett "bättre" alternativ.
Jag anser att vi som bor på landet och tvingas pendla till våra jobb borde ha någon ytterligare form av skattelättnad. Jämkning/skatteåterbäring är en del i det och det nyttjar jag såklart, men ett ständigt stigande pris på drivmedel, i kombination med kraftigt ökad skatt på bilen gör att 18.50kr/mil inte räcker till längre.
Jag står i valet mellan att bli arbetslös då det inte finns några arbeten där jag bor, inte inom mitt område iaf, eller att flytta ifrån min kärlek och familj för att "ha råd" att arbeta/bo där jobbet finns.
Det är inte rätt.
Edit: Typo's..