4286
Sök

Bra bromsbelägg, tips?

12 086 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#1
Söker nya bromsbelägg till mina nya bromsar.
Hittills har jag köpt mina belägg på mekko lr biltema, men den här gången ska de va lite extra.

De jag söker är alltså bromsbelägg som klarar hårdare tag, högre värme.. typ sportgrejor. Men jag vill gärna ha sånna som inte dammar för mkt. Jag behöver inga hyperracegrejor, då prioriterar jag livslängd/ickedam/pris mer.
Vad ska jag köpa? Green stuff har man ju hört talas om.. vilka säljer dom?
Några andra bra belägg. De ska passa 300ZX Non-turbo (om de nu gör någon skillnad på beläggen, annars är skillnaden smalare ok för smalare skivor)

Markus
Senast redigerat av JapMax (8 januari 2007)

1 752 Inlägg
8 januari 2007
#2
Jag har greenstuff-belägg på min golf o jag är inget annat än skitnöjd med dom asså!big_smile bromsarna tar bättre o så blir det betydligt mindre damm oxå! Och jag köpte mina på Aoutoexperten men jag vet att mekonomen har oxå men dom var aningens dyrare...(iaf till min bil) Så jag kan varmt rekkomendera dig Green stuff belägg!wink Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

5 710 Inlägg
8 januari 2007
#3
Mmmm.... GreenStuff kallas i vissa banåkarkretsar för ShitStuff....speciellt ihop med tunga bilar och bankörning.
Har inte provat de själv men vet folk som gjort det (på SAAB:ar e´ klart wink) o varit nöjda och de som har varit mindre nöjda.
På lättare bilar verkar de funka ganska bra iaf.

EBC de gröna skall enligt de själva vara just ett sportbelägg men inte nått man kanske skall slita bana med, då finns röda eller gula av samma märke som tål mer värme.

Tar-Ox kör jag med och de funkar bra, behöver värmas lite (några inbromsningar) men håller hyvsat för banåka med blysläde som 9000 är.

Vil man ha riktigt elaka belägg skall man kanske kika lite på Perfomance friction eller lilnande som säljs utav http://www.peansweden.com/ .

Lycka till med ditt val!

MVH Jonas
..............

Reparatör
630 Inlägg
8 januari 2007
#4
Antingen ringer du kh motorsport och handlar pagid belägg i lämplig hårdhet eller pean sweden å gör samma sak där .

Gula pagid har vi åkt med funkar väl sådär på gatbil men kanon på bana


12 086 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#5
Men jag vetifan om jag vill åka på bana. Jag vill bara ha ett par bromsbelägg som inte fadar och som klarar mer än mekko. Hällst vill jag inte lägga ut mer än runt 1000.
Har kollat på redstuff oxå men de verkar inte ha så lång livslngd?

Ferodo, någon som har erfarenhet av de?
Förmodligen kommer jag köpa beläggen i usa dessutom, billigare.

12 086 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#6
jonTe skrev:
Mmmm.... GreenStuff kallas i vissa banåkarkretsar för ShitStuff....speciellt ihop med tunga bilar och bankörning.
Har inte provat de själv men vet folk som gjort det (på SAAB:ar e´ klart wink) o varit nöjda och de som har varit mindre nöjda.
På lättare bilar verkar de funka ganska bra iaf.

EBC de gröna skall enligt de själva vara just ett sportbelägg men inte nått man kanske skall slita bana med, då finns röda eller gula av samma märke som tål mer värme.

Tar-Ox kör jag med och de funkar bra, behöver värmas lite (några inbromsningar) men håller hyvsat för banåka med blysläde som 9000 är.

Vil man ha riktigt elaka belägg skall man kanske kika lite på Perfomance friction eller lilnande som säljs utav http://www.peansweden.com/ .

Lycka till med ditt val!

Sitter tarox i farsans bil, jag tycker dom är lite skumma. Man får trycka ganka hårt för att de ska hända något men sen när man väl trycker då jävlar bromsar det. smile

Maximan är ju ganska tung, 1550kr tror jag, inte som Saaben iofs.

1 827 Inlägg
9 januari 2007
#7
Ferodobeläggen är riktigt bra grejjor, finns i lite olika modeller beroende på hur hårt du ska köra. Om jag varit dig hade jag kört på DS2500. Funkar skitbra till bana men du kan ändå använda den på gatan också. Finns även DS3000 men jag tror dom är för vassa för dig.

Om du är sugen på belägg i världsklass så borde du kontakta Endless.
Senast redigerat av Eisenhut (9 januari 2007)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 453 Inlägg
9 januari 2007
#8
jonTe skrev:
Mmmm.... GreenStuff kallas i vissa banåkarkretsar för ShitStuff....speciellt ihop med tunga bilar och bankörning.
Har inte provat de själv men vet folk som gjort det (på SAAB:ar e´ klart wink) o varit nöjda och de som har varit mindre nöjda.
På lättare bilar verkar de funka ganska bra iaf.

EBC de gröna skall enligt de själva vara just ett sportbelägg men inte nått man kanske skall slita bana med, då finns röda eller gula av samma märke som tål mer värme.

Det stämmer bra, för bankörning rekommenderas RedStuff-belägg som tar längre tid att värma upp men å andra sidan tål mer påfrestning.
Själv kör jag med gröna tänder på Aeron och måste säga att de funkar kanonbra ihop med slitsade skivor. Efter en fyra-fem hyfsat hårda inbromsningar räcker det i princip att man nuddar pedalen så står bilen stilla - utan minsta vibration. Däremot låter det ju lite mer än original när man bromsar hårt och mycket men det beror säkert mer på skivorna än beläggen.


4 Inlägg
29 augusti 2011
#9
http://www.endless-brake.info/

Hemsidan säger en hel del. Greenstuff och EBC är skit i jämförelse! Skriv i PM eller maila om ni vill veta mer smile

huh?
10 427 Inlägg
29 augusti 2011
#10
Förvånansvärt få som klagar på Ferodo, körde nån söka-på-hela-internet för ett år sen eller så.
Allt som står på internetforum är ju faktiskt sanning så.. cool
Ferodo är brittiskt som EBC så vet inte om man tjänar så mycket på att beställa från USA? hmm


3 860 Inlägg
29 augusti 2011
#11
Jag kör med Ferodo på min 1,6 ton kärra i lite över 1 år nu, på samma belägg..
Funkar kanon i vanlig trafik o lite bus! Jag kommer antagligen välja dom nästa gång det är dags att byta igen!

Det jag märkt är:
* Man får trycka en aning lite extra på bromsen innan den nyper till riktigt, men det är en vane sak och bromsarna e ju inte så varma vid normal körning..
* En stor skillnad är att jag ser nästan inga spår efter bromsdamm på varken oken eller fälgaran! Då oken e målade syns ju dammet skit lätt annars!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 Inlägg
29 augusti 2011
#12
Märks att ni inte kan så jätte mycket om bromsar... Bromsbelägg ska ge full effekt även när dom är kalla. Men om ni trivs med att trampa hårdare på bromspedalen i början för att de sedan ska ta bättre får ni gärna göra de tongue de ni kör med funkar utmärkt på gatan! Men inte så mycket mer...

2 924 Inlägg
29 augusti 2011
#13
EndlessGustav skrev:
Märks att ni inte kan så jätte mycket om bromsar... Bromsbelägg ska ge full effekt även när dom är kalla. Men om ni trivs med att trampa hårdare på bromspedalen i början för att de sedan ska ta bättre får ni gärna göra de tongue de ni kör med funkar utmärkt på gatan! Men inte så mycket mer...

Vem besvarade du nu?!? roll

Sport/Racingbromsbelägg för hårdare körning behöver högre arbetstemp, det vet alla som kan bromsar... sen finns det en stor mängd bromsbelägg med olika parametrar på olika nivåer att ta hänsyn till om man ska vara optimal!

Man ska även vara medveten om att ju hårdare bromsbelägg man uppgraderar till, desto mer sliter de på bromsskivorna dvs man bör uppgradera bromsbelägg och bromsskivor parallellt i liknande grad... dock inte vad det gäller Greenstuff oftast är min erfarenhet...

~ Life is short, have FUN! ~

4 Inlägg
29 augusti 2011
#14
Besvarade inte någon, skrev till allmänheten smile

Du har helt rätt att dom behöver högre arbetstemp, men för de så ska beläggen inte behöva värmas? bra belägg ska ge full bromsverkan första gången du står på bromspedalen. Och ja man ska helst byta bromsskivor också såklart! Men tycker det är ganska tråkigt att dom som kör med 4-500+ hk använder sig av green och redstuff mm. Det är skit som går i bitar när man kör hårt med dom. Det har jag själv varit med om många ggr om folk inte tror mig. Många har kopplat bort hur viktigt de är o kunna stanna bilen när man ligger i 200.


Sök