2163
Sök

Skoda pickup 99 1,9D startar inte.

467 Inlägg
27 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej det är så att jag fick mig en Skoda pickup som hade går varmt pga av det så gick toppakningen. Så då har jag bytt toppakning och topp eftersom bilen hade ståt typ ett år så byte jag diesel i den och jag har kollat alla glödstift på den att dom fungerar men den står bara och tuggar på startmotorn men ingenting händer. Någon som vet vad jag kan kolla här näst?

Forummoderator
18 024 Inlägg
27 juni 2017
#2
DZA89 skrev:
Hej det är så att jag fick mig en Skoda pickup som hade går varmt pga av det så gick toppakningen. Så då har jag bytt toppakning och topp eftersom bilen hade ståt typ ett år så byte jag diesel i den och jag har kollat alla glödstift på den att dom fungerar men den står bara och tuggar på startmotorn men ingenting händer. Någon som vet vad jag kan kolla här näst?

Har du kollat att stiften fungerar monterade i bilen?
Sitter kammen rätt?
Sitter dieselpumpen rätt?
har ni provat bogsera den en längre sträcka för att försöka tvångsstarta den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

467 Inlägg
27 juni 2017
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
DZA89 skrev:
Hej det är så att jag fick mig en Skoda pickup som hade går varmt pga av det så gick toppakningen. Så då har jag bytt toppakning och topp eftersom bilen hade ståt typ ett år så byte jag diesel i den och jag har kollat alla glödstift på den att dom fungerar men den står bara och tuggar på startmotorn men ingenting händer. Någon som vet vad jag kan kolla här näst?

Har du kollat att stiften fungerar monterade i bilen?
Sitter kammen rätt?
Sitter dieselpumpen rätt?
har ni provat bogsera den en längre sträcka för att försöka tvångsstarta den?

Hur ska jag kolla om stiften fungerar monterade?
Kammen ska sitta rätt men får kolla det igen.
Diesel pumpen låstes i lås hålet. Det har inte provats en

Forummoderator
18 024 Inlägg
27 juni 2017
#4
DZA89 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
DZA89 skrev:
Hej det är så att jag fick mig en Skoda pickup som hade går varmt pga av det så gick toppakningen. Så då har jag bytt toppakning och topp eftersom bilen hade ståt typ ett år så byte jag diesel i den och jag har kollat alla glödstift på den att dom fungerar men den står bara och tuggar på startmotorn men ingenting händer. Någon som vet vad jag kan kolla här näst?

Har du kollat att stiften fungerar monterade i bilen?
Sitter kammen rätt?
Sitter dieselpumpen rätt?
har ni provat bogsera den en längre sträcka för att försöka tvångsstarta den?

Hur ska jag kolla om stiften fungerar monterade?
Kammen ska sitta rätt men får kolla det igen.
Diesel pumpen låstes i lås hålet. Det har inte provats en

Ah. Bidde fel där. Har du kollat de monterade men med godset mot blocket bara? Ström via normal kabel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 695 Inlägg
27 juni 2017
#5
Eftersom det är en helmekanisk dieselpump så är oftast problemet att pumptimingen står fel när dessa inte startar.

Du har luftat spridarna efter du bytt topp? Dvs lossa varje spridarmutter och dra på starten tills det kommer ut jämnt med diesel ur alla 4st spridare.

Kolla så kammen står rätt och pumpen står rätt, dom kan ju stå 180° fel mot vevaxeln om jag inte tänker fel.

Om allt verkar stå rätt så skulle jag rekommendera att ställa in pumpen med indikatorklocka så den verkligen står helt rätt, krävs inte många grader/millimeter fel för att motorn inte ska starta.


467 Inlägg
27 juni 2017
Trådstartare
#6
Hybridsmurfen skrev:
DZA89 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Har du kollat att stiften fungerar monterade i bilen?
Sitter kammen rätt?
Sitter dieselpumpen rätt?
har ni provat bogsera den en längre sträcka för att försöka tvångsstarta den?

Hur ska jag kolla om stiften fungerar monterade?
Kammen ska sitta rätt men får kolla det igen.
Diesel pumpen låstes i lås hålet. Det har inte provats en

Ah. Bidde fel där. Har du kollat de monterade men med godset mot blocket bara? Ström via normal kabel.

Provat dom med startkablar

467 Inlägg
27 juni 2017
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Eftersom det är en helmekanisk dieselpump så är oftast problemet att pumptimingen står fel när dessa inte startar.

Du har luftat spridarna efter du bytt topp? Dvs lossa varje spridarmutter och dra på starten tills det kommer ut jämnt med diesel ur alla 4st spridare.

Kolla så kammen står rätt och pumpen står rätt, dom kan ju stå 180° fel mot vevaxeln om jag inte tänker fel.

Om allt verkar stå rätt så skulle jag rekommendera att ställa in pumpen med indikatorklocka så den verkligen står helt rätt, krävs inte många grader/millimeter fel för att motorn inte ska starta.

Ja det är luftat. Hur vet jag om det står 180 grader fel?

Forummoderator
18 024 Inlägg
27 juni 2017
#8
simlar skrev:
Eftersom det är en helmekanisk dieselpump så är oftast problemet att pumptimingen står fel när dessa inte startar.

Du har luftat spridarna efter du bytt topp? Dvs lossa varje spridarmutter och dra på starten tills det kommer ut jämnt med diesel ur alla 4st spridare.

Kolla så kammen står rätt och pumpen står rätt, dom kan ju stå 180° fel mot vevaxeln om jag inte tänker fel.

Om allt verkar stå rätt så skulle jag rekommendera att ställa in pumpen med indikatorklocka så den verkligen står helt rätt, krävs inte många grader/millimeter fel för att motorn inte ska starta.

Simlar har helt rätt. Står pumpen det minsta fel så glöm starta. Lufta är jag mer tveksam emot. Sedan tidigt 80-tal har väl i princip alla dieslar varit självluftande?

Men försök tvinga igång den genom bogsering en bra bit. Provat detta själv med gott resultat på en stendöd 1.9D med slut batteri. Efter 300-500 meter gick den igång och jag kunde köra hem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

467 Inlägg
28 juni 2017
Trådstartare
#9
Hybridsmurfen skrev:
simlar skrev:
Eftersom det är en helmekanisk dieselpump så är oftast problemet att pumptimingen står fel när dessa inte startar.

Du har luftat spridarna efter du bytt topp? Dvs lossa varje spridarmutter och dra på starten tills det kommer ut jämnt med diesel ur alla 4st spridare.

Kolla så kammen står rätt och pumpen står rätt, dom kan ju stå 180° fel mot vevaxeln om jag inte tänker fel.

Om allt verkar stå rätt så skulle jag rekommendera att ställa in pumpen med indikatorklocka så den verkligen står helt rätt, krävs inte många grader/millimeter fel för att motorn inte ska starta.

Simlar har helt rätt. Står pumpen det minsta fel så glöm starta. Lufta är jag mer tveksam emot. Sedan tidigt 80-tal har väl i princip alla dieslar varit självluftande?

Men försök tvinga igång den genom bogsering en bra bit. Provat detta själv med gott resultat på en stendöd 1.9D med slut batteri. Efter 300-500 meter gick den igång och jag kunde köra hem.

Kan jag får prova med det smile

467 Inlägg
1 juli 2017
Trådstartare
#10
Har kollat lite mer nu och ställt in kam o pump en gång till då jag inte såg märket på sväng hjulet när det var nollat men nu står allt rätt samma resultat. Så kolade jag på stoppmagneten och den klickar som den ska när man vrider på tändningen. Men det kommer inte fram någon diesel till spridrna och jag har fylt bränslefiltren inklusive slangen ner till pumpen men händer endå ingenting. Har även byt returslangarna på spridarna till genomskinliga slangar och o dom är det bara luft

2 250 Inlägg
2 juli 2017
#11
Suger väl luft då... t ex trasig packning på vattenavtappningsskruven i botten på dieselfiltret. Eller spricka i sugledningen.

467 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#12
Meaganeowner skrev:
Suger väl luft då... t ex trasig packning på vattenavtappningsskruven i botten på dieselfiltret. Eller spricka i sugledningen.

Vattenavtappningsskruven kollade jag när jag byte allt och den var inget fel på. Inte hittat nåra sprickor i sug ledningen heller.

467 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#13
Nu har jag rivit av toppen igen. Efter att försöka bogsera igång den så hoppade den igång men gick dåligt höl man full gas så varvade den to ingen ting och så fort man släpet på gasen så stannade den. Så nu ska jag ta bort oljetråget och ta ur kolvarna så att inte kolvringarna har fastnat då det vara lite rost i cylindrarna pågrund av toppackningsrasen inan jag fick bilen och den stod ca ett år inan jag fick den. Så moste kolla så ringarna inte fastnat då det inte är i när hettan av samma komp som i min andra caddy när man vrider med en nyckel på svänghjulet. Någon som tagit bort oljetråget med motorn i bilen som kan säga hur man ska få dän det. Hela tråget sitter löst men förmodligen så tar väl oljepumpen i någonstans
Senast redigerat av DZA89 (2 juli 2017)


Sök