3857
Sök

Volvo v60 D2 automat går ryckigt, svajar på rpm.

120 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
Hej!
Köpte i våras en V60 D2 automat 115hk 270 nm -13 och den har nu börjat få mer o mer problem. Bilen har nu gått ca 8600 mil och är servad ordentligt på rejmes och serviceboken är följd.

Vid belastning så som i uppförsbacke eller bara lätt lutning så börjar den gå ryckigt, ofta i lägre farter mellan 30-70 km/h. Känns som bilen tappar ork och inte riktigt växlar som den ska. För om jag växlar ner så den hamnar på ett högre rpm så slutar det. Det händer mest mellan 1200-2000 rpm över det så verkar inte problemet märkas iallafall.

Sen har jag problem med att när jag ligger i jämn fart så pendlar varvtalen upp och ner typ 50-100 rpm och man kan höra att motorn med ändrar varv.
Det känns som att motor borde kunna hålla sig på ett relativt jämt varv på plan mark i jämn fart?

Har också fått problem med en vindrutetorkare vänster fram som vibrerar som tusan över 90km/h. Har testat att köpa nya märkestorkare utan att det blev någon skillnad och verkligen kollat så att dom sitter rätt.

Har också problem med att när start stoppen har gått igång så är bilen otroligt seg iväg ibland, den kan varva över 2k utan att det händer något och så kommer all kraft på en gång med världens ketchupeffekt.

Någon som har upplevt någon av dessa problem och kan ge mig lite svar som jag kan ta med mig till verkstaden o få det fixat?
Jag har fortfarande garanti på bilen hos rejmes så vill gärna kunna få det mesta löst.
Bilen ska in på service inom snar framtid men skulle vilja ha något konkret att kunna påpeka som är fel.

Tack på förhand.

Gillar du mina bilder spana in http://www.facebook.com/CJacobssonFoto

Sök