Hej! Har nått knepigt fel med elsystemet. Var på väg hem från jobbet och var ungefär 5 km från hemmet när jag fick felmeddelandet: "Elsystem, service erfordras snarast" och strax efter så kom det upp en väldans massa felmeddelanden såsom "bromsar stanna snarast" och saker börjar sluta fungera, hastighetsmätare, varvräknare, servon mm. Motorn gick fortfarande så försökte iaf ta mig hem men motorn stannade tillslut i en korsning. Blev att bogsera hem den fast dock inte så långt Bilen är nu alltså helt död, min första tanke var att generatorn hade gett upp så testade att ladda batteriet, men detta gick ej när kabelskorna var på. Testa då att koppla loss batteriet och ladda det utan skorna och det funkade men tyckte laddaren blev något varm så ryckte ur laddaren och lät bilen stå utan batteri påkopplat över natten. Fick för mig att det kanske var något fel på batteriet (Köpte nytt på Volvo för ungefär 1,5 år sedan) så testade att ladda upp det gamla batteriet och kopplade på det i bilen, och då helt plötsligt blev det liv i elsystemet så sprang iväg för att hämta multimetern och när jag kom tillbaka var den helt stendöd igen. Mätte då batteriet när kablarna var på och den visade 3-4V, kopplade då loss kablarna och då visade den 12,5V? Blir ej klok på detta, kan det vara någon kortslutning någonstans tro?
Batteriladdare brukar bli lite varma efter en stund så det hade jag inte oroat mig för.. Däremot är V50 känd för elfel, havererade databoxar och annat kul..
Ladda upp ett friskt batteri, läs ur eventuella felkoder, därefter kan man börja gissa.. Generator är också relativt vanligt fel på dem. Om ditt gamla batteri var kasst och inte höll "krämen" eller om generatorn är dålig, så får du just såna symptom.
Lyste laddningslampan innan det hände? Jag misstänker att en cell gett upp på batteriet, det kan hända även om det bara var 1,5 år sedan det var nytt
Den började lysa när felmeddelandet uppstod å bara några sekunder efter började ABS lampan att lysa med flera sedan dog saker och ting för varje minut nästan.
Batteriladdare brukar bli lite varma efter en stund så det hade jag inte oroat mig för.. Däremot är V50 känd för elfel, havererade databoxar och annat kul..
Ladda upp ett friskt batteri, läs ur eventuella felkoder, därefter kan man börja gissa.. Generator är också relativt vanligt fel på dem. Om ditt gamla batteri var kasst och inte höll "krämen" eller om generatorn är dålig, så får du just såna symptom.
Alltså, friskt batteri, kolla felkoder.
Tycker dock att det är konstigt att när jag laddat upp ett batteri till 12,5V, kopplar på det och hör och ser att det lyser i panelen och lampor lyser som dom ska. Springer bort och hämtar multimetern på en minut och kommer tillbaka så är det helt dött, inte en enda lampa eller dyligt lyser?
Batteriladdare brukar bli lite varma efter en stund så det hade jag inte oroat mig för.. Däremot är V50 känd för elfel, havererade databoxar och annat kul..
Ladda upp ett friskt batteri, läs ur eventuella felkoder, därefter kan man börja gissa.. Generator är också relativt vanligt fel på dem. Om ditt gamla batteri var kasst och inte höll "krämen" eller om generatorn är dålig, så får du just såna symptom.
Alltså, friskt batteri, kolla felkoder.
Tycker dock att det är konstigt att när jag laddat upp ett batteri till 12,5V, kopplar på det och hör och ser att det lyser i panelen och lampor lyser som dom ska. Springer bort och hämtar multimetern på en minut och kommer tillbaka så är det helt dött, inte en enda lampa eller dyligt lyser?
Och att med kabelskorna på endast visar 3-4V och utan 12,5V
Batteriladdare brukar bli lite varma efter en stund så det hade jag inte oroat mig för.. Däremot är V50 känd för elfel, havererade databoxar och annat kul..
Ladda upp ett friskt batteri, läs ur eventuella felkoder, därefter kan man börja gissa.. Generator är också relativt vanligt fel på dem. Om ditt gamla batteri var kasst och inte höll "krämen" eller om generatorn är dålig, så får du just såna symptom.
Alltså, friskt batteri, kolla felkoder.
Tycker dock att det är konstigt att när jag laddat upp ett batteri till 12,5V, kopplar på det och hör och ser att det lyser i panelen och lampor lyser som dom ska. Springer bort och hämtar multimetern på en minut och kommer tillbaka så är det helt dött, inte en enda lampa eller dyligt lyser?
Och att med kabelskorna på endast visar 3-4V och utan 12,5V
Om bilen är igång då, så kan generatorn absolut vara slut. Men om du har samma spänning i batteriet (12,5v) efter att du tagit ur det ur bilen så är det ju något i bilen som suger ström nåt otroligt. Men ett sjukt/slitet/defekt batteri kan dö väldigt fort bara genom att stå med belysning på. Billigaste lösningen är att sätta i ett bra batteri och läsa ur felkoder.
Tycker dock att det är konstigt att när jag laddat upp ett batteri till 12,5V, kopplar på det och hör och ser att det lyser i panelen och lampor lyser som dom ska. Springer bort och hämtar multimetern på en minut och kommer tillbaka så är det helt dött, inte en enda lampa eller dyligt lyser?
Och att med kabelskorna på endast visar 3-4V och utan 12,5V
Om bilen är igång då, så kan generatorn absolut vara slut. Men om du har samma spänning i batteriet (12,5v) efter att du tagit ur det ur bilen så är det ju något i bilen som suger ström nåt otroligt. Men ett sjukt/slitet/defekt batteri kan dö väldigt fort bara genom att stå med belysning på. Billigaste lösningen är att sätta i ett bra batteri och läsa ur felkoder.
Tack för svar, får se hur jag gör här. Laddar just nu upp det nyaste batteriet som satt i när det hände för att testa å se om det blir exakt samma sak som med det äldre batteriet. Mvh
Låter som batteriet är helt urladdat. Mycket möjligt att du hade 12.5v över batteriet direkt efter laddning för det tar en bra stund innan den kommit ner på sin vilospänning. Jag tror generatorn är slut och/eller batteriet.
En nyare generator laddar mer vid behov, så den kan ladda upp till 15 volt, så är Generatorn frisk kan du koppla bort batteriet utan att den dör, inte så bra men de går en liten stund.
Skulle sitt gamla batteri gått sönder och du körde sista biten på bara Generatorn har den förmodligen överhettas.
Börja med batteri om den inte håller laddning, men var beredd på en generator också