3214
Sök

Historia om diverse bilmärken!

238 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#1
kan börja sen får ni ta en ny modells historia så man lär sig nått om olika märkens förflutna:



Datsun var ett japansk person- och lastsbilsmärke? som tillverkades från år 1932 till år 1983. De tillverkades av av Nissan Motor Co. Ltd. i Yokohama. År 1983 lades märket ner och alla bilar fick märkesnamnet Nissan.


238 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#2
måste även tillägga mitt bilmärkes historia:


DKW grundades av den danske industrialisten Jörgen Skafte Rasmussen, född i staden Nakskov den 30 juli 1878, som började bygga tvåtaktsmotorer 1916. År 1916 började fabriken att exprimentera med ångbilar på grund av bränslebristen under det det pågående kriget. Under 1920-talet följde motorcykel- och personbilstillverkning. Under 1930-talet blev DKW del i den nybildade koncernen Auto Union. Efter Andra världskriget beslagstogs verksamheten i vad som blivit den sovetiska sektorn senare DDR. DKW startade upp verksamheten på nytt i Västtyskland och Ingolstadt blev koncernens nya centrum. Auto Union började tillverka DKW då detta ska ha varit de pressverktyg man fick med sig från öst. DKW skulle passa in perfekt som småbil i efterkrigstidens Västtyskland och Västeuropa. DKW som en del av Auto Union ägdes vid den här tiden av Daimler-Benz.

DKW blev under 1950-talet känt för sina tvåtaktsdrivna småbilar som hade försäljningsframgångar i Västeuropa. När företaget köptes av Volkswagen AG 1965 bytte man namn till det nygamla Audi (men behöll de fyra ringarna som symbol) som tidigare var ett av märkena i Auto Union då DKW ansågs ha en för stark koppling till de gamla tvåtaktsdrivna bilarna. DKW F102 blev den sista bilen som tillverkades under namnet DKW och den omarbetades till Audi 60.

Källor: "Zeitprofile", företagsbok från Audi år 1992


8 883 Inlägg
9 januari 2007
#3
Lamborghini

Lamborghini började som traktortillverkare och traktorer tillverkas fortfarande under Lamborghini-namnet.
Ferruccio Lamborghini sägs ha börjat med biltillverkningen efter en dispyt med Enzo Ferrari. Lamborghini ska ha kommit med ett förslag på en förbättring och Enzo ska ha sagt att Lamborghini visste mer om traktorer än om sportbilar.

Den första sportbilen lanserades 1964 innan den första stora succén kom - klassiska Lamborghini Miura (1966). Miuran ersattes i sin tur av supersportbilen Lamborghini Countach under 1970-talet. Under 1970-talet drabbades Lamborghini som flera andra italienska lyx- och sportbilstillverkare (bl.a. Iso Rivolta, Maserati) av en svår ekonomisk kris. Detta ledde till att Ferruccio Lamborghini tvingades sälja sitt livsverk. Lamborghinis sportbils- och traktortillverkingen splittrades där traktorerna hamnade hos Same Deutz-Fahr.

Under 1980-talet tillverkade Lamborghini en ovanlig Jeep-modell. Den framgångsrika och extrema Countachen fick sin efterföljare i Lamborghini Diablo med sina karaktäristiska dörrar som öppnades uppåt. Diablon fick under lång tid vara företagets flaggskepp och under 1990-talet kom nya svåra tider vilket ledde till Volkswagen/Audis övertagande 1998. Omstruktureringar och nysatsningar ledde fram till de nya modellerna Lamborghini Gallardo och Lamborghini Murciélago
Källa Wikipedia

Fotograf på tierpidag.se

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 januari 2007
#4
Då tar jag en självklar tongue

Volvo:
Volvo bildades 1926 som ett dotterbolag inom SKF med Assar Gabrielsson som VD och Gustaf Larson som vice VD och teknisk chef. De hade redan sedan 1924 tillsammans arbetat med planeringen och konstruktionen av den första Volvobilen och lyckades i augusti 1926 övertyga ledningen inom SKF, där Assar Gabrielsson var försäljningschef, att tillverkning av bilar skulle kunna bli en lönsam verksamhet och gynna den egna utvecklingen och försäljningen av kullager. AB Volvo var då ett vilande bolag som inregistrerats av SKF redan 22 juni 1915 med avsikt att användas som ett separat bolag och varumärke för i första hand en speciell serie av kullager, men detta skrinlades tidigt. Volvo är latin och kan översättas som "jag rullar", ett namn som ansågs bra för ett kullager men som också skulle passa bra för en automobil och varumärket "Volvo" var redan skyddat även för "automobiler" genom att det ingick i den ursprungliga varumärkesförteckningen för ordet Volvo vid ansökan 1915. Bolaget dammades nu av för att användas till den planerade biltillverkningen. Bolaget startade upp tillverkningen på hösten 1926 i fabrikslokaler på Hisingen, som tidigare ägts av NKA (Nordiska kullagerfabriken AB) som gått i konkurs och köpts in på en exekutiv auktion av SKF i december 1925. Assar Gabrielsson anställdes som verkställande direktör 1 januari 1927 och Gustav Larson som vice VD och teknisk chef. Den första serietillverkade bilen, med modellbeteckningen ÖV4 rullade ut ur fabriken den 14 april 1927.

Volvo började snart att bredda verksamheten och tillverkning av lastbilar startade. Lastbilarna var fram till 1950-talet den mest lönsamma delen av företaget och hade en avgörande roll i företagets tidiga framgångar. Lastbilarna såldes i såväl Sverige som utomlands. Man fick även stora försvarsorder från 1930-talet och framåt.

Efterkrigstidens tillväxt gjorde Volvo till ett internationellt företag med verksamheter över hela världen, vad gäller samtliga tillverkningsdelar. På lastbils- och bussidan utvecklades företaget till ett av de stora företagen. Personbilsdelen växte explosionsartat genom modeller som PV 444/544 och Amazon.

Från 1970 var koncernens starke man Pehr G. Gyllenhammar. Under Gyllenhammars ledning skedde flera strategiska beslut, mer eller mindre lyckade. Volvo satsade bl.a. på diversifiering med Volvo Fritid och Procordia. Man gick även in i nederländska DAF:s personbilstillverkning. 1977 misslyckades en sammanslagning av personbilsdelen med Saab. Under 1980-talet inleddes ett samarbete med Renaultkoncernen som fortsatt fram tills idag.

Gyllenhammars planer på en sammanslagning av Volvo Personvagnar med Renault misslyckades och Gyllenhammar tvingades lämna företagsledningen 1993.

Volvo tillverkar idag bl.a. anläggningsmaskiner, bussar, lastbilar...

Ärligt stulet från Wikipedia smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

238 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#5
LADA:


VAZ (Volshsky Avtomobilny Zavod) eller Lada (http://www.vaz.ru/) är en rysk bilfabrik? som tillverkar bilar under märkena Lada och Zhiguli. De hade nära monopolställning? på privatbilsmarknaden under den socialistiska tiden (se Sovjetunionen). Konstruktionen var baserad på Fiat 124 med ryskbyggd motor, denna modell kallades Zhiguli. Konstruktionen vidareutvecklades och ändrades senare av ryska ingenjörer. Enstaka bilar exporterades även till väst, med blandad framgång. Framförallt den fyrhjulsdrivna Niva blev en stor framgång i Australien, Nya Zealand, Kanada och Sydafrika. En annan modell är Samara. I Sverige ställde kraven på avgasrening? till problem och den svenske generalagenten? ( http://www.lada.se ) lade 31 januari 2000 ner verksamheten. Nya Lada 110 och 111 säljs i Sverige, bl a av [Lindbergs bil], [Ramstens bil] och [Hansbacks].
Företaget grundades 19 april 1970 och firade nyligen sitt 30-årsjubileum. Företaget samarbetar numera med General Motors och detta har resulterat i något som kallas Chevrolet Niva.



( http://www.susning.nu är en bra sökmotorm, enkel)


Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 januari 2007
#6
Skoda:

Kan kanske inte jättemycket men dom började med cyklar sen motorcyklar. Sen tillverkade dom småbilar under andra världskriget som var riktigt populära tydligen.
Sen vet jag inte vad som hände men antar att det inte gick kanon men inte helt kass heller.
Sen någongång på 70talet så klarade inte en skodabil av manövertestet i trafikmagasinet och det gjorde att skoda fick riktigt dåligt rykte. Men sen gick dom med i VWkoncernen och sen dess har det bara gått uppför smile


27 Inlägg
10 januari 2007
#7
Honda...

...är ett japanskt företag som bl.a. tillverkar bilar, motorcyklar, båtar och robotar. Företaget grundades av Soichiro Honda som i slutet av 1940-talet tillverkade företagets första produkt som var en tvåtaktsmotor. Några år senare kom man igång med tillverkning av motorcyklar. År 1955 blev man den största motorcykeltillverkaren i Japan. Hondas första bil kom år 1963 och var en liten pic-up. Under flera år har man haft stora framgångar inom motorsport.

1946 startades Honda Technical Research Institute i Hamamatsu. Företaget huserade i en träbyggnad, inte stort mer än ett skjul! Om företagsnamnet låter något pretentiöst, så beror det på att Soichiro Honda hela tiden var helt övertygad om att han en dag skulle "besegra världen".


Honda Civic...

...är en småbil från Honda som tillverkats i ett flertal generationer. Den första generationen presenterades i Tokyo redan i juli 1972. Den senaste kom år 2005.

I slutet av 1973 kom Civic CVCC, som redan 1971 i form av prototyp klarade de nya stränga amerikanska avgaskrav som skulle införas 1975. I USA valdes Civic till "Årets Importbil".

Honda Civic i sina olika upplagor blev en omedelbar succé. I USA tog man den lilla pålitliga och bensinsnåla bilen till sig. Den blev den perfekta andrabilen "over there". I maj 1976 presenteras två nya modeller: den första generationen av Honda Accord samt en fyrdörrarsvariant av Civic. I mitten av sommaren rullar den miljonte Civicen av bandet och i oktober två år senare firar Honda bil nummer 5 000 000!

1995 är ett stort Hondaår. Då presenteras ännu en ny Civicgeneration med flera nya motorer. Samma år produceras också den 10:e miljonte Civicen och modellen hör till de mest populära och uppmärksammade i värden. Under många år har Honda Civic återfunnits på den amerikanska tio-i-topp listan över flest sålda bilar.

Källa: Susning.nu & Honda.se
Senast redigerat av Pipett (10 januari 2007)


238 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#8
Nästan alla bilmärken höll på med motorcyklar innan verkar de som:P



Sök