Om man redan har lagt ut X antal tusen samt redan tagit Y tusen i värdeminskning så är det sällan* ekonomiskt försvarbart att byta till en nyare bil. Dels så realiserar du värdeförlusten vid försäljning av den gamla bilen och därefter minskar du dit disponibla kapital (här får man räkna in förlust av avkastning eller ränta på kapitalet)/ökar din skuldbörda (ränteutgifter) vid köpet av den nya bilen. Beroende på vad för typ av bil så kommer troligen värdeminskningen på bilen äta upp eventuella bränslebesparingar. Sedan så kan det säkert upplevas som att man sparar pengar på en nyare bil (skattebefriad/lägre skatt, billigare försäkring under vagnskadegaratin kanske eventuellt ett serviceavtal för någon hundralapp per månad) då den dolda kostnaden av värdeminskningen först märks när man säljer bilen.
Jag är nog för att försöka ha kvar en gammal bil tills det inte är längre värt att han kvar bilen pga bla ålder/för mycket som går sönder.
*Men det är som sagt bara en analys från ett ekonomiskt perspektiv, vilket i säg inte är så roligt. Människor är inte nyttomaximerande individer utan det är så att man mår bra av en nyare bil och har råd så varför inte.
Som någon skrev här så kanske det mest ekonomiska bilköpet är att hitta en bil i 50-60tkr klassen som håller bra, majoriteten av värdeminskningen är då redan avklarad och då får man också (beroende på märke) en relativt modern och säker bil.
Senast redigerat av Juggen1988 (25 juli 2017)