Idag hämtade jag upp grejerna på BMW. Hann inte montera mer än fästet till solskyddet och nya lampan i handskfacket. Resten senare.
Beställde även lite mer grejer... Nya gummipackningar/lagringar över och under fjädrarna bak, topplagringarna bak, nya spolarmunstycken till huven och den stora delen av handtagen på utsidan av dörrarna (Bara för att det ska se fint ut). Själva delen man drar i verkar sitta i en större del, så hoppas att lite plastmedel kan återuppliva lite.
Kanske gör det något för oljudet i bakvagnen, skadar inte att byta i alla fall.
Den nya var inte samma modell som dom jag hade, så nu måste jag ju köpa en ny till andra sidan också.
Hämtade ut delarna jag beställde idag, men givetvis hade dom trasslat till ordern och jag fick inte gummit över fjädrarna bak så det får bli nästa helg istället...
I morgon ska jag äntligen ta tag i att byta allt nytt jag köpt. Passade även på idag att köpa lite grejer för en miniinspektion. Bränslefilter, kupéfilter, tändstift, bromsvätska och ett nytt luftfilter. Köpte ett likadant luftfilter som sitter på nu från Biltema. Kan inte tänka mig att jag märker skillnad om jag köper ett K&N filter.
I helgen kunde jag äntligen börja byta ut lite grejer. Började med att byta ut kupéfiltret. Rev hela handskfacket för att komma åt det. Det gamla filtret hade en egen befolkning så det var dags. Bra drag i fläkten nu!
Sen bytte jag ut luftfiltret till det nya lyxiga från Biltema. Det smörjde jag sen in när jag satt i soffan en lördagskväll, som en normal människa...
Tänkte också byta spolarmunstyckena på huven. Men min bil har tydligen eluppvärmda, så de jag köpte passar ju inte rakt av. Funderade på att bara fimpa dom gamla för jag behöver det inte. Men det känns synd, så kanske försöker fixa till dom gamla bara. Nya eluppvärmda när ju kosta lite med tanka på vad allt annat från BMW går på...
Efter det pillade/bröt jag bort plasten runt handtagen på dörrarna. Fattar inte hur det är meningen att man ska göra egentligen. Fick loss de gamla genom att ta sönder dom men får ändå inte på nya. Får gräva mer i det. Men slipade ner de handtagen som sitter i dörren med APC och mirakelsvamp, sen på med back to black, blev klart bättre än jag kunnat tänka mig!
Sen till det stora, rev ner dämpare och fjädrar för att byta lopplagningar och gummit fjädrarna står i. Passade på att göra rent där jag skulle sätta nya/tvättade grejerna också. Hade inte möjlighet att göra en hel tvätt av hjulhuset så det kommer senare.
De gamla lagringarna var bra slut. Så nu är det lustiga eftergunget vid ojämnheter helt borta. Även det mekaniska och värsta ljudet i bakvagnen är nu borta. Kvar är något gummiljud. Funderar på att byta gummin för krängningshämmaren och se om det gör susen. Fortsätter nog med oem gummi istället för polyuretan.
Dämparna är i alla fall hela, men skulle inte gråta om jag satte på lite schysstare grejer. Men vad et blir återstår att se.
Efter det bytte jag bromsvätska (fantastiskt smidigt att suga ur det med kompressor), tändstift och skyddet över soppafiltret. Hade köpte ett nytt soppafilter men det var tydligen fel, för det som sitter på bilen är dubbelt så långt... Aja, får ta det nästa gång.
Får se hur lång tid det tar innan jag åker till BMW och beställer ännu mer grejer. Men ska försöka prioritera lite gummilister, sen ska jag se till att byta huset till framlampan, vill inte tvätta den innan med tanke på hur mycket sprickor det är nu.
Juste, nu har ett dumljusglas gett upp helt också. Får väl bita i det sura äpplet och beställa ett nytt. Vägrar att köpa något eftermarknads/klarglas så beställer det på BMW.
Sen bestämde sig en luftkanal i kofångaren att lämna sin plats. Då det inte satt m-sport från fabrik har det varit lite si sådär med vilka delar man monterat den med bakom verkar det som. Får undersöka vilka delar som behövs och beställa det som saknas/är trasigt. Trist men skönt att det är ordentligt.
Eftersom att det inte går att köpa delar till interiören i samma färg som jag har, funderar jag på om jag ska lämna in hatthyllan, stolarna fram och en sidopanel bak. Inte för att det är risigt alls eller ens något hål, men jag vill ha det riktigt bra.
Kunde inte låta bli att byta hus till taklampan. Var lite pilligt, men tvättade alla delar som skulle flyttas. Så nu är lyktan som ny! Förutom det bläddrade glaset då. Men en sak i taget.
Trots mina tvångstankar och fixidéer så beställde jag några polyuretanbussningar. Gillar verkligen inte färgglada komponenter, men dom verkar så mycket smidigare att montera än oem, och mycket billigare tydligen. Vill egentligen byta alla bussningar, men har inte riktigt tid nu. Så försöker fixa det jag tror är fel just nu bara. Bussningar för krängningshämmaren då jag tror sista gnisslet kommer därifrån. Samt länkarmsbussningarna fram, för jag har lite vibrationer i ratten som verkar komma över 70, dock beroende på väg.
Hittade också ett par baklampor begagnat med orangea blinkers som jag velat testa. Men jag är inte såld, går inte riktigt med stuket jag vill ha.
Bytte äntligen bussningarna jag köpte bak. Gjorde ingen skillnad på oljudet dock, inte jätteotippat. Men det var enkelt och billigt. Orkade inte riva bussningarna fram i en GDS så får se när det blir av. Men det är något glapp i höger framhjul. Känns dock inte som att det är bussningen till länkarmen som jag köpte. Men jag är inte så bra på denna felsökning kan ju vara lite olika komponenter som strular. Inget missljud så känns inte troligt att lagret ska bytas. Fortsättning följer...
Helgerna försvinner till annat än bilen, och snart är det dags att ställa av den igen. Så jag åkte och köpte en billig uppsättning hjul att ställa den på under vintervilan. Riktigt snabba fälgar! Känns inte värt det att fixa mycket mer innan avställning så planerar och satsar på att köpa in massa grejer tills den ska från igen. Högst upp på listan är att byta ut det mesta i framvagnen, coils och bussningar i bakvagnen (blir tokig på gneket). En fyrhjulsinställning på det så ska den nog gå bra sen. Efter det så är det väl gummilisterna på tur. Dyrt och tråkigt, men nödvändigt. En annan tråkig grej är stenskottet jag fick i synfältet 5 mil efter jag bytte den i våras. Så får väl byta den nästa år igen... Här bara åkt några hundra mil i sommar, så funderar på om jag ens behöver byta oljan innan avställning. Känns nästan onödigt, byter nog till våren istället.
Så där, ställde av bilen sista september i ett garage på landet. Sista grejen jag gjorde var att laga stenskottet i vindrutan. Blev bra ändå, så nu ska den gå igenom besiktningen i alla fall.
Idag åkte jag förbi den lite snabbt för att tvätta av och dammsuga ur den lite snabbt för att kunna lägga på täcket. Även Volvon fick sig en snabb genomgång. Så nu ska jag börja planera och köpa grejer inför nästa säsong.
Sitter och räknar och funderar på alla delarna till framvagnen som jag tänkt byta. Funderar på att beställa Bilstein grejer på Autodoc bara, på BMW blir det betydligt dyrare... Men såg att TA har ett suspekt billigt kit till framvagnen. Är det okej grejer eller är det bara skit?
Lite andra grejer jag kollar på är att sugistrimma den lite. Köpa ett färdigt adapterkit för M50 insuget istället för hemmabygget jag har nu (tomgången beter sig lite konstigt och jag funderar på om det är pga. det), ett pulley kit och chip. Fekzen har bänkat den setupen till 240hk, så det hade ju varit trevligt!
Den känns lite orolig, pendlar lite hela tiden. Som att den konstant justerar tomgången. Lite som när man kallstartar och den börjar på högre varv. Har du varit med om liknande?