4051
Sök

Okunnig men vill, skita i det eller köra? 3000GT

22 Inlägg
6 augusti 2017
Trådstartare
#1
Tjenare folket, jag äger en 3000GT med 163hk motorn alltså SOHC 12v. Jag har vill inte göra allt för mycket men det jag vill göra är att byta luftfilter till ett öppet, avgassystem + sport cat + kanske nya dämpare och kanske headers. Men som sagt jag är inte bilkunnig alls, igår bytte jag tändstift för första gången på bilen och det var ett äventyr minst sagt. Det jag undrar är ska jag försöka med allt? Ska jag kanske skita i vissa saker om jag inte har kunskaper eller ska jag skita i allt helt och hållet? Sen kan jag även passa på att fråga ifall det är lika idiotiskt som jag känner mig när jag funderar på att skaffa intercooler för det ska bli finare i fronten för nu tycker jag att det inte är allt för vackert där fram.
Senast redigerat av LNHRT (6 augusti 2017)

Muttley
6 augusti 2017
#2
Om du tycker att de var ett riktigt äventyr att byta tändstift så är de ju en expedition för dig att byta avgasrör.
Men om man tar de lugnt och metodiskt skall väl de inte vara en omöjlighet. De är ju inte någon raketforskning att hålla på med bilar direkt.

Så länge du har plats och tid och möjligtvis kan låta bilen stå någon dag så skall de väl inte vara en större match..

Att sätta intercooler bara för att de är fint är vansinne ja.

22 Inlägg
6 augusti 2017
Trådstartare
#3
Muttley skrev:
Om du tycker att de var ett riktigt äventyr att byta tändstift så är de ju en expedition för dig att byta avgasrör.
Men om man tar de lugnt och metodiskt skall väl de inte vara en omöjlighet. De är ju inte någon raketforskning att hålla på med bilar direkt.

Så länge du har plats och tid och möjligtvis kan låta bilen stå någon dag så skall de väl inte vara en större match..

Att sätta intercooler bara för att de är fint är vansinne ja.

Låta bilen stå kan jag göra utan problem så jag kan ju ta den tiden som behövs, äventyret var väl för att det sista tändstiften satt lite dumt och jag ville inte plocka bort blocket helt då jag kände mig vilsen på vart alla slangar o grejer skulle sitta, men det löste sig i slutändan med att vara lite vig, uthållig och envis smile

1 513 Inlägg
6 augusti 2017
#4
Kör på tycker jag! Om du inte kan nu så är det bästa sättet att lära sig att faktiskt göra det. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

6 158 Inlägg
6 augusti 2017
#5
Problemet med headers/grenrör är att muttrarna brukar vara helt förstörda av åratal av växlande värme och kyla samt vägsalt. Och när man drar av dom och skall försöka få ut stumpen ur godset i toppen i det trånga utrymmet bakom motorn är det en utmaning även för en erfaren mekaniker.

22 Inlägg
6 augusti 2017
Trådstartare
#6
trubbelturbo skrev:
Kör på tycker jag! Om du inte kan nu så är det bästa sättet att lära sig att faktiskt göra det. smile

Jo det är sant, får nog bli ett litet leap of faith, har ju några kompisar som är utbildade mekaniker ifall jag skulle köra fast helt och även så känner farsan en mekaniker med egen verkstad ifall jag skulle göra bort mig helt men misstag kostar ju pengar tyvärr oftast smile
Svarte_Orm skrev:
Problemet med headers/grenrör är att muttrarna brukar vara helt förstörda av åratal av växlande värme och kyla samt vägsalt. Och när man drar av dom och skall försöka få ut stumpen ur godset i toppen i det trånga utrymmet bakom motorn är det en utmaning även för en erfaren mekaniker.

Känns som jag kan strunta i nya headers då haha, som man märker på det jag vill göra så är det mest grejer som ändrar ljudet och självklart vill jag få ett bättre luftflöde. Men headers är väl inte allt för viktiga att skaffa? tongue
Senast redigerat av LNHRT (6 augusti 2017)


Sök