2685
Sök

Oljelampan lyser hjälp

10 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
#1
Hej

Som rubriken lyder så tänds min oljelampa när jag har kört lite hårdare med den (kör jag normalt så tänds den inte) Kan det vara så att det blir ett övertryck? Eller e det något annat fel? För när man startar bilen tex dagen efter så lyser inte lampan

/Nikka_

7 399 Inlägg
13 augusti 2017
#2
du har heltenekelt dåligt oljetryck,, använd INTE bilen,, när du kört hårt blir oljan varmare= tunnare då tänds lampan= katastrof för lager mm,,  tror din oljepump är kass,, eller så är lager redan körda , och du har dåligt oljetryck pga ,det,, men motorn måste hursomhelst rivas för koll


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
13 augusti 2017
#3
Nikka_ skrev:
Hej

Som rubriken lyder så tänds min oljelampa när jag har kört lite hårdare med den (kör jag normalt så tänds den inte) Kan det vara så att det blir ett övertryck? Eller e det något annat fel? För när man startar bilen tex dagen efter så lyser inte lampan

/Nikka_

Nähe du, snarare för lågt tryck. Lampan slocknar ju när motorn får upp oljeryck. Du kanske kör med för tunn olja.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
13 augusti 2017
#4
Har du en Volvo med B18,  B20, eller B30 är det helt normalt enligt instruktionsboken från den tiden.

10 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Har du en Volvo med B18,  B20, eller B30 är det helt normalt enligt instruktionsboken från den tiden.

Skoda octavia rs 2008 har jag

7 399 Inlägg
13 augusti 2017
#6
Evildan skrev:
Har du en Volvo med B18,  B20, eller B30 är det helt normalt enligt instruktionsboken från den tiden.

kan ju tillägga att min ena cossy har dåligt oljetryck enligt mig å då ligger den på 1,5kg på tomgång ca 90 grader varm olja,,  som sagt till ts,, riv motorn,, å kolla lager å oljepump,, visst du kan ha för tunn olja?? men har lampan börjat lysa,, är det endå ILLA,,


Evildan
13 augusti 2017
#7
Nikka_ skrev:
Evildan skrev:
Har du en Volvo med B18,  B20, eller B30 är det helt normalt enligt instruktionsboken från den tiden.

Skoda octavia rs 2008 har jag

Jahajamendåså. wink

Det är inte ovanligt med oil sludge på dom motorerna.
Din oljesil kan vara igensatt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
13 augusti 2017
#8
tror oxå på oljesilen förhoppningsvis...  bara riva och kolla.. faktist aldrig hört någon 2.0T som har detta problemet..   men jag har rivit ett tråg..  polarn som skulle vässa på den med annan turbo högtryckspump osv..  men det var ingen katastrof vad jag minns... frågade iof inte varför han ville ha ner tråget smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 090 Inlägg
13 augusti 2017
#9
Allra vanligast är det på audi och passat som har motorn "åt fel håll". Men det är vanligt på de flesta VAG-motorer som inte fått täta oljebyten med bra olja. Bara att ta ner tråget och rensa silen som sagt, eller snarare byta den.

7 399 Inlägg
13 augusti 2017
#10
håller oxå tummar på silen,, men som jag sagt hela tiden,, bara riva å kika smile passa på att kolla ramlager när tråget endå är nere smile
Senast redigerat av granadadr (13 augusti 2017)


Avstängd
10 388 Inlägg
13 augusti 2017
#11
För saken skull kan jag då inflika att oljelampan ABSOLUT kan tändas av för högt oljetryck på vagkärrorna.

Nu skulle jag inte satsa några slantar på att det är felet för TS' del, men mest som inflikande.

Vidare fungerar inte "oljetryckslampan" som den gjorde "förr" (på 60-70-80-90-talet). Det är i många fall betydligt mer avancerat än att den bara slocknar när trycket når en viss nivå.

Gällande att det är mer/mindre vanligt på vagkärror beroende på vilket håll de har motorn, så skulle jag spontant skriva; pyttsan.
Senast redigerat av it_mutt (13 augusti 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 275 Inlägg
13 augusti 2017
#12
Är det oljetryckslampa, röd alltså, eller oljenivålampa, gul?
Om det är rött är det i princip katastrof om den lyser vid hårs körning eftersom det är då motorn behöver oljetrycket som mest.
Det kan vara en god idé att sätta i en oljetrycksmätare så du ser vad som händer.


10 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
#13
Janneutanb skrev:
Är det oljetryckslampa, röd alltså, eller oljenivålampa, gul?
Om det är rött är det i princip katastrof om den lyser vid hårs körning eftersom det är då motorn behöver oljetrycket som mest.
Det kan vara en god idé att sätta i en oljetrycksmätare så du ser vad som händer.

Tacksam för alla svar!

oljenivålampan är det som lyser

Avstängd
10 388 Inlägg
13 augusti 2017
#14
...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 275 Inlägg
14 augusti 2017
#15
Nikka_ skrev:
Janneutanb skrev:
Är det oljetryckslampa, röd alltså, eller oljenivålampa, gul?
Om det är rött är det i princip katastrof om den lyser vid hårs körning eftersom det är då motorn behöver oljetrycket som mest.
Det kan vara en god idé att sätta i en oljetrycksmätare så du ser vad som händer.

Tacksam för alla svar!

oljenivålampan är det som lyser

Har du kollat oljenivån då?


10 Inlägg
14 augusti 2017
Trådstartare
#16
Janneutanb skrev:
Nikka_ skrev:
Janneutanb skrev:
Är det oljetryckslampa, röd alltså, eller oljenivålampa, gul?
Om det är rött är det i princip katastrof om den lyser vid hårs körning eftersom det är då motorn behöver oljetrycket som mest.
Det kan vara en god idé att sätta i en oljetrycksmätare så du ser vad som händer.

Tacksam för alla svar!

oljenivålampan är det som lyser

Har du kollat oljenivån då?

Japp, den e som den ska. Det e de jag tycker e så konstigt

1 271 Inlägg
14 augusti 2017
#17
Nikka_ skrev:
Janneutanb skrev:
Nikka_ skrev:

Tacksam för alla svar!

oljenivålampan är det som lyser

Har du kollat oljenivån då?

Japp, den e som den ska. Det e de jag tycker e så konstigt

Och hur gör du när du kollar nivån?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017


Sök