17 augusti 2017
Trådstartare
Snart blir det nog dags för ny bil, och det lutar mot en bättre begagnad Citroen C4 Grand Picasso med automatlåda. Vilket också innebär att det blir diesel, eftersom automatväxlade bensinare inte finns på begagnatmarknaden. I princip ingen av bilarna på marknaden har någon form av motorvärmare (webasto eller elektrisk) så det blir nog att beställa eftermontering själv.
Så här ser mina förutsättningar ut:
* Ca 1500 mil årlig körsträcka.
* Pendelavstånd till jobbet ca 30 km. Elektrisk motorvärmare finns på vissa platser på jobbet.
* En hel del lokal körning, ca 5 km per gång.
* Bor i radhus med egen parkering. Ej garage eller carport men el finns till bilen. 16A säkring.
* Vill framförallt ha kupén varm så att bilen blir isfri och man inte behöver hacka bort en istid från rutan.
Det jag misstänker är smartast är att ha en väldigt enkel installation av elmotorvärmare i bilen. Intagskabel, grenkontakt, någon form av block/insticksvärmare, kupevärmaruttag, kupevärmare som kan tas ner på låg effekt så att man kan få värme även på jobbet. Skulle jag ha någon form av "smart" styrning (t.ex. startur typ Defa Futura) så blir det problem om det också finns tidur eller liknande på parkeringsstolparna. Jag misstänker också att installationen blir dyrare eftersom det behövs kabel till denna. Vill jag ha tidsstyrning kan jag använda en nexa-brytare och programmerbar fjärrkontroll
Jag tänker också att någon fordonsmonterad batteriladdare inte behövs om man inte har en webasto/ebersprächer dieselvärmare. Och att värmen i bilen kommer att fungera bra ändå eftersom de flesta moderna dieselbilar har en elektrisk värmare som fungerar tillräckligt bra.
Tänker jag rätt?