18 september 2017
Trådstartare
Jag har fortfarande inte löst vårt problem med ryckig bil/motor tyvärr.
Bilen rycker endast när jag gasar. Och den rycker mer och mer ju längre jag kör. När den stått still en natt så rycker den inte alls i början. Symbolen med motorfel försvinner tom ibland till en början. Men när jag kört en till två timmar är det jättejobbigt med alla ryck.
Konsekvensen av detta blir att när verkstaden tar en tur med vår bil så går den felfritt...
Vår verkstad har kört fast. De har alltid kunnat vara oss behjälpliga rent historiskt - vi har varit väldigt nöjda. Nu säger de att vi bör ta den till snabbservice på Volkswagen för att se om VW kan få fram något ytterligare felmeddelande. Men att det felmeddelande som ges nu "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord" betyder att det är tändspolen det är fel på, och den har vi ju bytt ut. Vi har även testat att byta ut alla tändspolar, men det hjälpte inte heller. Verkstaden har också tittat runt omkring, klämt och känt. Men det finns inget uppenbart fel.
Jag har försökt att googla på detta problem på engelska och det finns ju massor med människor som haft liknande problem. Jag har dock svårt att tyda informationen, så där har jag kört fast.
Hur tycker ni att vi skall gå vidare? Snabbservice eller gå till en annan verkstad? Eller kan jag få något tips på grejer jag kan kolla själv? Är orolig att detta blir en dyr historia om vi skall gå till en ny versktad - det blir ju som att börja från början...
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005