2504
Sök

VW Passat 2005 3B - Fel: "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord" [motorfel]

266 Inlägg
28 augusti 2017
Trådstartare
#1
Hej! Min passat gav för en vecka sedan indikation om motorfel. Jag märkte att det var något fel för bilen började rycka ganska kraftigt då och då. Jag lämnade in den på verkstad och de säger att felet är "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord". Verksanden bytte tändspole mot en hel ny, det blev bättre nån dag, men sen kom exakt samma felmeddelande igen och bilen började rycka igen.

Jag lämnade då in den på nytt och de bytte då plats på två tändspoler. Bilen gick felfritt ytterligare en dag, sedan började den skaka ganska kraftig när jag körde. Min upplevelse är att det är samma som de ryck som jag hade för en vecka sedan, men mer frekvent.

Jag har nu lämnat in den till verkstaden igen. Verkar som om verkstan inte riktigt vet vad som kan vara fel. De skulle ta en tur med bilen och lyssna/känna.

Tänkte bara kolla om någon här har varit med om något liknande och kanske kan ge tips om vad som kan vara fel.

Tack för hjälpen.

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 augusti 2017
#2
Dom verkar ju vara på rätt väg eftersom felet försvinner ett tag..
Kanske någon kabel är skavad där dom rotar ,vem 17 vet?
Senast redigerat av oljan (28 augusti 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 966 Inlägg
28 augusti 2017
#3
Varför börja med att byta delar, när man hade kunnat byta plats på två spolar från början? Onödiga pengar, kan en tycka.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 augusti 2017
#4
Man ger en verkstad 2  !!  chanser men inte 3.
Det kostar liksom pengar varje gång..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
30 augusti 2017
#5
Har ett liknande fel på min caddy började oxå byta tändspole eftersom det var felkoden i början men sen har det visat sig att det antagligen vara ett följdfel för sen blev det felkod som pekade på egrventilen som gjorde att den gick in i limpmode och då tappade den 1:ans och 4:ans cylinder och gav även felkod på misständing på dessa... Vw är ett mycket överskattad bilmärke
(Har inte fått till den än )

266 Inlägg
30 augusti 2017
Trådstartare
#6
oljan skrev:
Man ger en verkstad 2  !!  chanser men inte 3.
Det kostar liksom pengar varje gång..

De tog dock inte betalt för andra och tredje försöket som tur var. Jag har dock inte kommit närmare lösning ännu .

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

4 Inlägg
31 augusti 2017
#7
Igår bytte jag trots allt tändspole igen och då började den gå ....?

1 661 Inlägg
31 augusti 2017
#8
Bytte du samma tändspole?

Olja i tändstiftsbrunnarna?

4 Inlägg
2 september 2017
#9
Det är bara en spole med fyra kablar och modulen sitter bultad på den ...
Det konstiga var att det fel jag hade på bakre lamdan helt plötsligt blev ok. Men nu har jag en felkod som säger att det är en kat som inte funkar fullt ut fast den gjort det tidigare samt att den känns svag och rycker i gången fy faan vilken skit bil

266 Inlägg
7 september 2017
Trådstartare
#10
Nu har vi testat att byta alla tändspoler. Bilen går lite bättre, men den rycker fortfarande då och då. Särskilt vid omkring 50-60 km/h. På motorväg ca 100-110 km/h går den dock fint.

Någon som har aning om vad som kan vara fel?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

1 966 Inlägg
7 september 2017
#11
Byttes tändkablar i samband med detta? Fina stift?

4 140 Inlägg
7 september 2017
#12
ehedman skrev:
Byttes tändkablar i samband med detta? Fina stift?

vi pratar inte om veteranbilar
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 966 Inlägg
7 september 2017
#13
spillolja skrev:
ehedman skrev:
Byttes tändkablar i samband med detta? Fina stift?

vi pratar inte om veteranbilar
wink

Oj då, jag läste HawkEine1s inlägg och svarade på niskas.. hehe big_smile

Edit: Jag har faktiskt enkel tändspole i min (hör och häpna) sju år gamla miljöbil.
Senast redigerat av ehedman (7 september 2017)

266 Inlägg
18 september 2017
Trådstartare
#14
Jag har fortfarande inte löst vårt problem med ryckig bil/motor tyvärr.

Bilen rycker endast när jag gasar. Och den rycker mer och mer ju längre jag kör. När den stått still en natt så rycker den inte alls i början. Symbolen med motorfel försvinner tom ibland till en början. Men när jag kört en till två timmar är det jättejobbigt med alla ryck.

Konsekvensen av detta blir att när verkstaden tar en tur med vår bil så går den felfritt...

Vår verkstad har kört fast. De har alltid kunnat vara oss behjälpliga rent historiskt - vi har varit väldigt nöjda. Nu säger de att vi bör ta den till snabbservice på Volkswagen för att se om VW kan få fram något ytterligare felmeddelande. Men att det felmeddelande som ges nu "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord" betyder att det är tändspolen det är fel på, och den har vi ju bytt ut. Vi har även testat att byta ut alla tändspolar, men det hjälpte inte heller. Verkstaden har också tittat runt omkring, klämt och känt. Men det finns inget uppenbart fel.

Jag har försökt att googla på detta problem på engelska och det finns ju massor med människor som haft liknande problem. Jag har dock svårt att tyda informationen, så där har jag kört fast.

Hur tycker ni att vi skall gå vidare? Snabbservice eller gå till en annan verkstad? Eller kan jag få något tips på grejer jag kan kolla själv? Är orolig att detta blir en dyr historia om vi skall gå till en ny versktad - det blir ju som att börja från början...

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

4 140 Inlägg
18 september 2017
#15
Det går en blå/gul ledare från 2:ans tändspole anslutning 3 till styrboxens anslutning 95   kolla så den är hel och inte glapp i någon anslutning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

266 Inlägg
18 september 2017
Trådstartare
#16
Tack för hjälpen! Jag ser inte ledaren du pratar om. Jag bifogar några fotografier samt en film som visar hur det ser ut och låter. Jag tycker själv att motorljudet låter lite skarpt, har inte för mig att det brukar låta så. Jag tror det började låta så när verkstan bytte ut de tre tändspolarna mot tre tändspolar som de hittade från skroten. Jag skall nog byta tillbaks till mina egna eftersom det inte påverkade någonting vad gäller motorfelet.

Här är filmen:
https://photos.app.goo.gl/4t13sbhENOlDwzV13

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-8353953ac1fcbbbfcf39a523dbfc448e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-f3fb2be481243b7f5e0bb0e9b34c2359.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-b15b3055c9a21668201a49bcdfea353a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-c8b7af2d218aac2902d0089385674be8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-19502af9186cfda99ccf508f607e9988.jpg

Tack igen för hjälp - det betyder mycket för mig.

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

1 661 Inlägg
18 september 2017
#17
Är det någon som plockat upp alla stiften och jämfört dom med varandra?

4 140 Inlägg
18 september 2017
#18
Den nämda ledaren ser man inte förrens man vikit undan dammskydden (4B0  906 102)

vad kostade skrottändspolarna ?
kolla gärna vad nya kostar:
http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … _g689.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

266 Inlägg
18 september 2017
Trådstartare
#19
spillolja skrev:
Den nämda ledaren ser man inte förrens man vikit undan dammskydden (4B0  906 102)

Okej, jag skall försöka kolla det. Är det dammskydden som sitter i baken på tändspolarna? Bara att dra bort? Har inte gjort detta tidigare.

spillolja skrev:
vad kostade skrottändspolarna ?
kolla gärna vad nya kostar:
http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … _g689.html

Jag fick de från skroten gratis. Borde jag byta ut alla tändspolar rakt av mot nya tycker du? I och med att det inte blev någon direkt förbättring av att byta mina tre begagnade mot en annans bil begagnade (plus att vi alltså köpt en ny på den tändspole till 2:an) så har jag tänkt att det nog inte behövs. Men du kanske tycker vi borde göra det ändå?
Senast redigerat av niska (18 september 2017)

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

4 140 Inlägg
18 september 2017
#20
niska skrev:
spillolja skrev:
Den nämda ledaren ser man inte förrens man vikit undan dammskydden (4B0  906 102)

Okej, jag skall försöka kolla det. Är det dammskydden som sitter i baken på tändspolarna? Bara att dra bort? Har inte gjort detta tidigare.

Ska bara vara att vika undan försiktigt

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök