Efter mycket letande så köpte jag mig en R33 GT-R -95. Tanken är att restaurera och renovera den endast med kvalitets delar så som Nismo och OEM Nissan. Kommer vara på en del utställningar främst i Småland men kan hända att man... Visa mer
Efter en lång längtan så var det dags att kolla på en skyline! Efter att ha kollat på ett antal av de som fanns tillgängliga på blocket så blev det tillslut en R33 GT-R -95.
Min tanke med bilen är att så långt det går renovera och restaurera bilen med endast OEM och NISMO delar. Jag har dock redan insett att detta troligen inte kommer att vara möjligt då mycket har slutat tillverkas eller kostar mer än vad plånboken tillåter. Men skam den som ger sig!
Den kommer förhoppningsvis gå som utställningsbil längre fram
Har inte gjort så mycket sen jag införskaffade bilen förra året, men nu har jag tillgång till garage ett ordentligt garage så nu kan jag äntligen sätta fart!
Lite av det jag har gjort hittills:
Byte av läder damasken runt handbroms och växelspak behövdes bytas och ersattes med nya i läder.
Före:
Efter:
Byt växelspaksknopp till NISMO aluminium
Byt golvmattorna till NISMO mattor
Cervin-Vego runt om hela bilen
Nya delar är på väg hem som borde anlända nästa vecka då kommer nästa uppdatering och jag hoppas att ni vill följa mig på min resa!
Denna vecka så kom de nya delarna hem ifrån japan, så hela helgen gick åt för att lyckas montera den ny ARC boxen. Ett antal svordomar, svett och tårar senare så är den äntligen på plats!
Den 1 oktober så byter jag garage och då kommer jag ställa av bilen och allt kan dra igång på riktigt!
Det var ett tag sedan man skrev men det har inte hänt så mycket den senaste tiden tyvärr
Men igår fick jag tummen ur och satte upp bilen på pallbockar och lite annat småfix!
Fläkten har sett bättre dagar så den åkte bort. Har dock en sprillans ny som ligger på hyllan
Även motorhuven åkte bort under dagen. Någon skit har fastnat på insidan och flera försök med kallavfettning gav inga resultat så får försöka mig på att göra rent den i helgen!
Då har man haft lite tid över. Idag tog jag tag i fuel railen som har sett bättre dagar
Osäker på om det är oxideringar eller vad det är för skit som är på den, men det har stört mig och det är framför allt inget man vill visa upp på en bilträff.
La ner några timmar idag och blästrade railen med sodabläst, våtslipade och sen polerade som fan med meguiars metal heavy cut tillsammans med all metal polish där jag kom åt. Resultatet blev helt okej!
trevligt projekt! ser ut att vara ett stort, ljust och bra garage du hamnat i också. det gör ju massor! Fortsätt dunka upp bilder på allt du gör. prem lagd
I helgen så blev det inte så mycket gjort. Delar av motorrummet har tvättats, slangar har tvättats och lagts på hyllan och även börjat ta bort zink sprayen som någon tidigare sprayat på fjäderbenstornen för att förhindra rost. Det funkade så klart inte så när jag har fått bort det så är det bara att börja skära och svetsa dit ny plåt!
En liten bild på hur motorn såg ut innan jag började skruva ner den.
Halvvägs!
50/50 bild av ett rör som jag blästrade med sodablästren.
trevligt projekt! ser ut att vara ett stort, ljust och bra garage du hamnat i också. det gör ju massor! Fortsätt dunka upp bilder på allt du gör. prem lagd
Tackar! Ja jag är väldigt nöjd med garaget, 225kvm på 4 personer och jag ska även slänga upp lite mer lysrör för att få ännu bättre lyse nu när det börjar bli mörkt ute!
CC72 skrev:
Testa en starkt blandad alkalisk avfettning på huven och se om det försvinner.
Idag blev det en kort stund ute i garaget, en sak i taget plockas bort och görs rent för att sedan läggas på hyllan tills det är dags att montera tillbaka det
Dags för sodablästern att jobba igen!
Mycket bättre!
Behållaren till spolarvätskan och kylarvattnet plockades bort för att göras rent. Dock ingen efter bild på dessa just nu!
Skulle blästrat med aluminiumsilikat ist så grejerna blir helt rena ist
Har inte tillgång till ett blästerskåp där av fall valet på en sodabläster men det kanske går att köra ändå? Är helt ny på blästring och kan man få ännu bättre resultat om man går ut och kör med något annat blästermedel så vore det toppen!
Har varit dåligt med uppdateringar på senaste tiden! Jag har dock hunnit planerat en massa och nästa steg just nu är att bygga en ugn för att härda pulverlack och lyfta ut motorn
Motorn kommer troligen lyftas ut någon gång i månaden när jag får tid och ugnen kommer att byggas successivt. Under tiden så får jag nöja mig med att härda i en helt vanlig ugn
Lite bilder på hur det ser ut just nu:
Passade på att fräscha upp lite lister, dock har det inte torkat helt på bilden